سرویس: سیاسی
کد خبر: 27787
|
14:55 - 1393/04/11
نسخه چاپی

روزی که حقوق بشر آمریکایی خلیج فارس را خونین کرد؛

تمبر یادبود پرواز 655 به مقصد بهشت

تمبر یادبود پرواز 655 به مقصد بهشت
12 تیر67بود که سواحل نیلگون خلیج فارس طمع تلخ حقوق بشر آمریکایی را چشید و در یک چشم برهم زدنی این خلیج غرق در خون 290 انسان بی گناه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس  سیاسیسبلانه، بیست و شش سال پیش، در 12 تیر 1367 بود که سواحل نیلگون خلیج فارس طمع تلخ حقوق بشر آمریکایی را چشید و ناخدای آمریکایی دستور شلیک به هواپیمای مسافری ایران را بر فراز آبهای خلیج فارس صادر کرد تا 290 انسان بیگناه کشته شوند؛ مسافرانی که تنها گناه شان ایرانی بودنشان بود چرا که ایرانی ها با ظلم و جور زمانه به مقابله برخواسته بودند290 مسافر پرواز 655 عازم سرزمین وحی بودند ...

حادثه 12 تیرماه سال 67 تلخ که قلب هر انسان آزاده ای را جریحه دار می کند سندی دیگر از دشمنی آمریکایی ها با ملت های آزادی خواه جهان است و افشاگر دروغ بزرگ سردمداری حقوق بشری در جهان!؛ چراکه پس از این حادثه آمریکایی ها هیچ گاه از ملت ایران عذرخواهی نکردند و حتی  به عوامل این ترور ناجوانمردنه  مدال شجاعت دادند.

 

 

تجلیل از عامل ترور 290 ایرانی بیگناه از پشت پرده جنایت هولناک وینسنس آمریکایی خبر می دهد از این رو باید واقعیت‌های این حادثه و جنایت آمریکا در به شهادت رساندن 290 انسان بی‌گناه باید  به دنیا منتقل شود و در سطح بین‌المللی به افشای دست های خونین آمریکایی ها  در این حادثه تلخ پرداخت تا همگان با ذات واقعی حامیان دروغین حقوق بشر که در رأس آنها دولت تروریست ایالات متحده قرار داردآشنا شوند.

 

 

6 هفته پس از حادثه 12 تیر، تمبری برای یادبود کشته‌شدگان در حادثهٔ پرواز ۶۵۵ ایران ایر، در تاریخ ‎۲۰ مرداد ۱۳۶۷  چاپ شد تا یاد قربانیان این حادثه برای همیشه زنده بماند.

در زیر تمبر یادبود کشته‌شدگان بی گناه حادثه 12  عبارت «فاجعهٔ حملهٔ موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران» نوشته شده است.

البته گفته می شود فیلم ایرباس به کارگردانی نادر طالب‌زاده به زودی ساخته می شود تا حمله ناجوانمردانه ناو آمریکایی به هواپیمایی ایرباس مسافربری ایرانی به تصویر کشیده شود.

کارشناسان معتقدند به دلیل تاثیرگذاری فیلم باید با ساخت فیلم‌های استکبارستیزانه پرده از نقاب دورغین استکبار جهانی برداشت  که بدون تردید ایران به عنوان  کشوری که در صف مقدم مبارزه با آمریکاست  پر رنگ تر از سایر کشورها است.

روزی که حقوق بشر آمریکای خلیج فارس را خونین کرد

روز یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ یک  هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش‌بینی شده، قرار بود این هواپیما با شمارهٔ پرواز ۶۵۵ به همراه ۱۶ خدمهٔ پرواز و ۲۷۴ مسافر که تبعه ملیت‌های ایرانی، اماراتی، یوگسلاوی، پاکستانی، هندی و ایتالیایی بودند  ساعت ۱۰ صبح به مقصد دبی، امارات متحده عربی پرواز کرد.

 

خلبان این پرواز، با سابقهٔ پرواز ۶۵۵ هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ کاپیتان محسن رضایان بود که بیش از 7000 ساعت پرواز را در کارنامهٔ خود داشت؛ هواپیما ایرباس آ-۳۰۰ با ۱۵ دقیقه تأخیر، در ساعت ۱۰:۱۷ صبح به وقت ساعت رسمی ایران، از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به مقصد فرودگاه بین‌المللی از باند  دبی برخاست و مدت پرواز تا دبی ۲۸ دقیقه و حداکثر ارتفاع تا ۱۴ هزار پا (۴،۳۰۰ متر) تعیین شد.

 

دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‌گیری تا ارتفاع ۱۲ هزار پایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به‌طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات متحده تماس داشت.

چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع ۱۴ هزار پایی صعود کند.

ناگهان هواپیما مسافربری ایرانی از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در آب‌های خلیج فارس سقوط کرد.

 

با ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادار برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی، پیگیر سرنوشت پرواز ۶۵۵ شده ولی آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند؛ بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کردو  با شناسایی دقیق محل سقوط، بالگردها و شناورها به موقعیت ۲۶ و ۴۲ عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی منتقل شدند.

بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند؛ این شلیک در ساعت ۱۰:۲۲ و از سوی ناو جنگی وینسنس آمریکا  و به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، موشک استاندارد ۲ را به سوی پرواز ۶۵۵ صورت گرفت.

 

پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعا کرد که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند، اما شواهد بعدی این نظر آنان را مردود جلوه داد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس ایران در خارج از مسیر هوایی پرواز می‌کرده و رزم‌ناو آمریکایی نیز ۷ بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است.

پس از این سانحه آمریکا هرگز عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویل راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

 

پیام آیت الله خامنه ای

بلافاصله پس از این ماجرا، آیت الله خامنه‌ای که در آن زمان رئیس جمهور کشور بود، طی پیامی خطاب به ملت ایران، نسبت به عواقب جنایت اخیر امریکا هشدار داد و دولت و شخص رئیس جمهور امریکا را مسئول پیامدهای بعدی این جنایت دانست.

"خاویر پرز دکویار”، دبیر کل سازمان ملل نیز پس از گفتگو با "سیروس ناصری” نماینده ایران در دفتر سازمان ملل، اظهار داشت که نمِیتواند جز محکوم کردن، کار دیگری انجام داد؛ زیرا ظاهراٌ یک خطای فاجعه آمیز، رخ داده است.

 

واکنش سازمان های بین المللی به حادثه 12 تیر

همچنین واکنش سازمان های بین المللی به این موضوع روی دیگری از دروغ پردازی غربی ها در خصوص حقوق بشر را آشکار کرد. پس از سقوط هواپیمای ایرباس ایران، سازمان های بین المللی از جمله شورای امنیت و سازمان بین المللی هواپیمای کشوری (ایکائو) از حقوق ایران دفاع نکردند، چنان که رهبر معظم انقلاب درباره ایکائو می فرماید: «آمریکایی ها خودشان گزارش دادند. گفتند گزارش ایکائو، با همکاری ارتش امریکا تهیه شد. خوب، ایکائو مثلاً یک سازمان بی طرف بین المللی است. اگر آن روز ما می گفتیم ایکائو این گزارش را مغرضانه نوشته است، یک عده می گفتند شما خیلی بدبین هستید. ایکائو یک سازمان بی طرف است، به آمریکا و شما چه کار دارد. (بعدها) خود امریکایی ها اعتراف کردند و گفتند که گزارش سازمان ایکائو را امریکا تنظیم کرده است و خلاصه این که، امریکا در انداختن ایرباس ایرانی مقصر نیست؛ مجامع جهانی این گونه اند».

پس از وقوع حادثه دلخراش هواپیمای ایرباس ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق شکایت به مجامع مختلف، سعی در احقاق حق خویش داشت که با اعمال نفوذ آمریکا در مراجع جهانی، در نهایت، این کشور تنها به پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان محکوم شد غرامتی که در طی چند قسط دولت آمریکا مبلغ ۵۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و نیز مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت.

اما وقوع این حادثه نشان داد که بار دیگر داعیه حقوق بشری آمریکایی طبل پوشالی بیش نیست و سردمداران زور و قدرت  برای حفظ منفعت خود از هیچ جنایتی فرو گذار نمی کنند و  این روزها هم در کشورهای سوریه و عراق به دنبال عملی کردن نقشه های شوم خود هستند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد