سرویس: پارس آباد
کد خبر: 47043
|
11:04 - 1394/09/15
نسخه چاپی

به بهانه 16 آذر "روز دانشجو" ؛

واکاوی آنچه در دانشگاهها می گذرد/ از كارخانه توليد مدرك گرايي تا تنبل‌پروری به جاي نخبه پروري!

واکاوی آنچه در دانشگاهها می گذرد/ از كارخانه توليد مدرك گرايي تا تنبل‌پروری به جاي نخبه پروري!
متأسفانه در دو سال گذشته با وجود تصریح رهبری بر تداوم شتاب علمی و نخبه پروري در کشور شاهد هستیم دانشگاه های کشور به لحاظ علمی و نخبه پروري در رکود هستند.

به گزارشخبرنگاربه نقل ازآران مغان،62 سال پس از واقعه 16 آذر 1332 (شهادت سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به دولت کودتا به خاطر تجدید رابطه با انگلستان و در آستانه سفر ریچارد نیکسون معاون رییس جمهوری وقت آمریکا به تهران) نکته ناگفته ای باقی نمانده که قصد تکرار آن در میان باشد؛ اما در آستانه این روز بزرگ كه به نام روز دانشجو نامگذاري شده، بهانه اي شد تا نگاهی نقادانه و تحلیلی به چرايي عدم نخبه پروري داشته باشیم كه  در زير مي خوانيد:

 

مقام معظم رهبري در ديدار سال 86 خود با جمعي از دانشجويان نخبه، برترينهاي كنكور و فعالان تشكل هاي سياسي و فرهنگي دانشگاه بر نخبه پروري سياسي در دانشگاه هاي كشور تاكيد كردند.

 

 

رهبر معظم انقلاب در بخشي از بياناتشان فرمودند: «من حالا نخبه پروري سياسي را توصيه مي كنم و تاكيد مي كنم كه در بخش هاي تبليغات و صدا و سيما نخبه هاي سياسي و نخبه هاي اجتماعي بايد مطرح بشوند، بخشي از نخبه پروري هم مربوط به شماست، يعني در محيط تشكلهاي دانشجويي، نخبه هاي سياسي پرورش پيدا كنند؛ فضا را آماده كنيد. اين ديگر دست دولت و دست محيط خارج از دانشگاه نيست، دست خود شماست، از فكر و از ذهن استفاده كنيد، ببينيد چگونه مي توانيد محيط بحث و استدلال و ارزيابي فكري و تقويت روحيه و تقويت اميد و محكم كردن پايه هاي فكر سياسي را در اين طبقه جديدي كه بعد از شما مي آيند برنامه ريزي كنيد، خاطر جمع باشيم مجموعه دانشجويي در دوره بعد و دوره هاي بعد همچنان در جهت همين هدف هاي بلند و آرمان هاي خوب پيش خواهد رفت...»

 

در اين سلسله گزارش به موضوع چرايي عدم نخبه پروري و راهكارهاي تحقق آن با استفاده از ايده و نظر صاحب نظران و كارشناسان خواهيم پرداخت.

 

«حجت الاسلام سيد سعيد رشادي» امام جمعه پارس آباد درباره افول نخبه پروري در مراكز علمي و آموزشي مي گويد: امروز اغلب دانشگاه‌ها و دانشجویان ما گرفتار مدرک‌گرایی شده اند در حالی که نیاز جامعه ما امروز به فنون و روش‌های جدید مهارت‌آموزی است تا از حالت رکود و بیکاری فارغ‌التحصیلان خارج شده و زمینه اشتغال مولد برای جوانان جامعه فراهم آید.

 

اين دکتر حوزه و معارف با بيان اينكه نخبه پروري در دانشگاهها تنها به مدرك خلاصه شده، ادامه داد: امروزه مهمترین بهانه برای ورود دانشجويان به دانشگاه متاسفانه در دریافت مدرک خلاصه می شود؛ مدارکی که اغلب دارای اعتبار و ارزش خاصی نیست و اکثرِ دارندگان این مدارک دانشگاهی دارای مهارت و علم کافی و توان انجام کارهای تحقیقی مفید نيز نیستند كه بتوانند براي جامعه مثمر ثمر باشند.

 

امام جمعه پارس آباد با اشاره به اینکه بی توجهی به ذخایر انسانی و نیروهای نخبه خسارت سنگینی بر پیکره جامعه وارد می کند، تصریح کرد:همه گره ها و مشکلات کشور به دست نخبگان باز می شود و آنها هستند که می توانند کشور را به عنوان یک کشور بالنده در دنیا معرفی کنند.

 

محمود کریمی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی و پژوهشگر دفاع مقدس و نویسنده کتاب های انقلابی و دانشگاهی نيز با اشاره به رکود علمی کشور اين چنين مي گويد: یکی از عوامل رکود علمی کشور عدم جذب نخبگان علمی است به جای اینکه نخبه پروری در کشور صورت گیرد جلوی رشد نخبگان گرفته شده است.

 

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی ادامه داد: وقتی که روند تحصیلات و انتخاب نخبگان براساس شرط معدل است، دانشگاه ها و مدارس به سوی رابطه ها و پول پیش می روند و چه بسا از زمان مدرسه دانش آموزان در مدارسی که پول می گیرند و نمره می دهند ثبت نام می کنند و نخبه دانش آموزی می شوند و در دانشگاه های پولی ثبت نام می کنند و معدل های بالا به وسیله رابطه ای و بازی با زبان می گیرند.

 

كريمي تصریح کرد: ما توقع داریم معدل بالاها همه نخبگان باشند، باید آزمون های جامع برگزار شود چه در سطح مدارس و دانشگاه ها یا برگه های امتحانی توسط مدارس دیگر یا دانشگاه های دیگر تصحیح شود تا رابطه و گفتار کارآیی خودش را از دست بدهد.

 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید تک نرخی شوند، گفت: دانشگاه های پولی و غیر انتفاعی ها معضل علمی برای کشور ایجاد کرده اند و باید دانشگاه ها همچون قیف عمل کنند که رفتن به دانشگاه ها آسان ولی بیرون آمدن از آن سخت باشد که الان بیرون آمدن از آن آسانتر از ورودش است.

 

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی از بالارفتن رتبه علمی برخی اساتید با مقالات دانشجویان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در دانشگاه ها شاهد هستیم برخی از اساتید دانشگاه از دانشجویان مقالات علمی و پایان نامه هایی می خواهند که اسم اساتید در آنها باشد یا پایان نامه هایی که دانشجویان دارند را به اسم خود تمام می کنند، باید تدابیری اتخاذ شود تا جلوی این تقلب علمی گرفته شود.

 

اين استاد دانشگاه معتقد است: نباید رشته تحصیلی در کارشناسی و ارشد با دکتری تفاوت داشته باشد؛ زیرا افراد تخصص لازم به آن رشته ها را ندارند و توان مدیریتی دانشجویان کاهش می یابد.

 

محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نيز در اين‌باره مي گويد: متاسفانه در دو سال گذشته با وجود تصریح امام خامنه ای بر تداوم شتاب علمی در کشور و جلوگیری از رکود علمی در دانشگاه ها، شاهد هستیم دانشگاه های کشور به لحاظ علمی در رکود هستند.

 

وي ادامه داد: متأسفانه در برخی دانشگاه ها شاهد رفتارهای باندی و جناحی هستیم و این مسئله علت اصلی رکود علمی کشور است که باید اصلاح شود؛ باندبازی و قبیله گرایی در فضای علمی و دانشگاهی جایگاهی ندارد و این امری مذموم است و باید از همه افراد توانمند استفاه کرد و وزارت علوم نیز باید جایگاه خود را در روند انقلاب درک کند.

 

به گفته اين نماینده، این نوع باندبازی ها باعث شده فرهنگ و کار تربیتی در دانشگاه ها به حاشیه رانده شده و اردوهای مختلط و حیف و میل های فرهنگی بی هدف صورت گیرد.

 

به راستي با وجود تاكيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر نخبه پروري در دانشگاهها چرا اين اصل مهم تاكنون در دانشگاهها رو به افول كشيده شده است؛ به راستي چرا دانشگاهها برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه مي گيرند اما تنبل پروري را با نخبه پروري اشتباه نمي گيرند!

 

به راستی رهبر فرزانه کشورمان چند ماه پيش در دیدار با جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با اشاره به موضوع مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها فرمودند: برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند، دانشجویان باید شاد باشند!

انتهاي پيام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد