سرویس: سیاسی
کد خبر: 48630
|
11:41 - 1394/10/29
نسخه چاپی

با مشخص شدن اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده؛

تلاش تایید شده ها برای یارگیری جدید انتخاباتی

تلاش تایید شده ها برای یارگیری جدید انتخاباتی
اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده از سوی هیئت نظارت هر چند نه به طور رسمی اما به صورت غیر رسمی و از طریق رسانه ها و فضاهای مجازی علنی شد.

به گزارشخبرنگار، رسیدگی به پرونده کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که رد صلاحیت چهره های نام آشنا همچون ولی آذروش، علی محمد غریبانی، اکبر نیکزاد، مالک رضایی، کمال الدین پیرموذن و یحیی خردمند بیش از سایر کاندیداها بر معادلات انتخاباتی حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین تاثیر گذار بود.

نام هایی که هر کدام رویای حضور در بهارستان را در ذهن خود می پروراندند و البته فعالیت های گسترده انتخاباتی آنها نیز نشان از امیدواری کامل این کاندیداها برای حضور در مجلس دهم بود.

اما در این میان سد محکم  رد صلاحیت از سوی هیئت نظارت، انگار آب سردی بود بر تمام رویاها و آرزوهای این کاندیداها به طوریکه به یکباره تمامی معادلات انتخاباتی استان دستخوش تغییر شد.

البته رد صلاحیت کاندیداها در حالی است که هنوز روزنه امید برای ورود دوباره آنها به عرصه رقابت باز است و اگر در مدت زمان تعیین شده برای اعتراض به آرا، بتوانند مهر تایید شان را از شورای نگهبان بگیرند می توانند حرکت انتخاباتی خود را شروع کنند؛ هرچند که در این فرصت زمان بین اعتراض به آرا و تایید صلاحیت احتمالی، تمام فعالیت های انتخاباتی این کاندیداها با حالتی از دل نگرانی همراه خواهد بود.

اما در شرایط کنونی و دراندک  زمانی که از اعلام نتایج صلاحیت ها گذشته است فعالیت های کاندیداهای تایید صلاحیت شده نیز شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است.

کاندیداهایی که حالا در تلاش هستند تا یارگیری جدید خود را آغاز کنند به طوریکه با فعالیت های به دور از حاشیه، آرام آرام درصدد جذب نیروهای رقیب رد صلاحیت شده خود هستند.

تلاشی که البته امکان موفقیت در آن نیز بیشتر احساس می شود و شاید  به غیر از نیروهای جان فدایی رد صلاحیت شده ها، تغییر مواضع سایر حامیان، به راحتی انجام شود.

البته در جذب این افراد، حزب بندی ها سیاسی نیز تاثیر زیادی دارد به طوریکه به احتمال زیاد نیروهای اصلاح طلبی در صورت رد صلاحیت قطعی کاندیداهایشان، به سمت کاندیدایی خواهند رفت که از جنس و خانواده خودی باشد که این موضوع در خصوص کاندیداهای اصول گرا نیز صادق است.

در این میان باید در نظر داشت که کاندیداها تنها به دنبال جذب اشخاص و افراد یک ستاد انتخاباتی نیستند بلکه حالا بایدشاهد تغییرات گسترده در مناطق مختلف شهری و روستایی نیز باشیم.

شاید در این میان کاندیدایی همچون رضا کریمی به رای آذروش در منطقه نمین و ویلکیج امیدوار است، اما به نظر، بعید است او سهمی از رای مالک رضایی داشته باشد.

رای مالک رضایی اهل مغان، یا باید در انتظار سید کاظم موسوی باشد و یا کاندیداهای اصلاح طلب و یا معتدل نزدیک به دولت همچون سرداری.

 البته اگر همه طرفداران مالک رضایی بخواهند در انتخاباتی بدون حضور کاندیدای محبوبشان حضور داشته باشند، احتمالا سهمی نیز به بدری، شهردار سابق اهل مغان برسد.

از سوی دیگر نبود نیروهایی همچون پیرموذن و علی محمد غریبانی نیز کفه ترازو را به سمت نیروهای داخل شهری و البته اصلاح طلب و یا معتدل همچون سرداری و فیضی سوق خواهد داد.

در این میان رد صلاحیت اکبر نیکزاد نیز چشم خیلی از کاندیداها را به سمت او و البته یارانش خواهد دوخت.

 نیکزادی که از جنس اصول گرایی است و  به احتمال زیاد کاندیداهای همچون افضلی فرد، حقیقت پور و حتی موسوی و بدری نیز به دنبال یارگیری از آن هستند.

البته در صورت رد صلاحیت قطعی کاندیداها، آرای روستاهای اطراف نیز، تغییراتی را در خود خواهد دید و به احتمال زیاد در این شرایط، فرصتی مناسب برای کاندیدایی همچون احد بیوته است که محبوبیت زیادی نیز در روستاها دارد؛ و البته نبود خردمندی که به احتمال زیاد بر آرای رضا کریمی  تاثیر دارد.

البته همه این تغییر و تحولات احتمالی در صورتی است که رد صلاحیت ها از احتمال به واقعیت تبدیل شود در غیر اینصورت حتی تایید یکی از این چهره های رد شده، باز دگرگونی در پیش بینی ها را به همراه خواهد داشت.

هر چند در این میان  مدت زمان رسیدگی مجدد به پرونده رد صلاحیت شده ها از سوی هیئت بررسی کننده، نیز می تواند نقش تعیین کننده داشته باشد.

 

انتهای پیام/م

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد