سرویس: بیله سوار
کد خبر: 52915
|
12:38 - 1395/03/06
نسخه چاپی

گزارشی از بازار مسکن در بیله‎سوار؛

تمدیداجاره‌بها مدِجدید مستاجرها در کاهش‌هزینه‌ها!

تمدیداجاره‌بها مدِجدید مستاجرها در کاهش‌هزینه‌ها!
برای اطلاع از وضعیت بازار مسکن در بیله سوار نظرات برخی بنگاه داران در خصوص خرید و فروش مسکن، رکود و گرانی اجاره بها در قالب گزارشی گرد آورده شده است.

به گزارشبه نقل از  مغان امروز، مسکن و وضعیت آن دغدغه بسیاری از مردم در روزها و ماه های بعد از توافق برجام است. توافقی که به گفته برخی دولتمردان امید‌ها را برای تغییر وضعیت اقتصادی کشور بیشتر کرده و در بازار مسکن نیز بی‌خانه‌ها در انتظار ارزانی‌هایی هستند که تصور می‌کنند پس از رفع تحریم‌ها رخ خواهد داد. 

 

این در حالی است که بازار مسکن طی چند سال گذشته وارد رکود عمیقی شده که با توجه به اطلاعات ارایه شده مرکز آمار کاهش ساخت و ساز نسبت به سال قبل را به همراه داشته است.

 

برخی از کار‌شناسان اقتصادی، یکی از دلایل مهم در رکود و افت قیمت مسکن را اقتصاد حاکم بر کشور می دانند که نتوانسته است در رفع رکود اثرگذار باشد.

 

خبرنگار پایگاه خبری مغان امروز برای اطلاع بیشتر از وضعیت بازار مسکن با گشتی در بازار  مسکن و مصاحبه با بنگاه داران مسکن در شهرستان بیله سوار نظر آنها را در خصوص خرید و فروش مسکن، رکود و گرانی اجاره بها در قالب گزارشی گرد آورده است تا ببینیم وضعیت مسکن در این شهر چگونه است.

 

 

حسن فخیم یکی از بنگاه داران مسکن به خبرنگار ما می گوید: در حال حاضر مشکل اصلی بازار مسکن، سیستم بانکی و افت و خیزهای سود بانکی است که موجب شده است مردم سپرده های خود را از برخی بانک ها و موسسات بردارند و این مسئله در نهایت موجب بروز رکود سنگین در بازار و به تبع آن در موضوع وضعیت مسکن شده است.

 

وی گفت: در سال گذشته هر مترمربع زمین در حوالی مرکز شهر بیله سوار به قیمت 5/2 میلیون تومان خرید و فروش می شد که البته این قیمت ها امسال نیز به همان روال قبلی و بدون افزایش مانده است.

 

فخیم علت افزایش فروشنده های زمین در بیله سوار را ناتوانی در امرار معاش و دخل و خرج بالای انها عنوان می کند و می گوید: این روزها تعداد فروشنده ها زیاد شده ولی خریدار به علت نقدینگی و رکود در بازار خیلی کم است.

 

وی که خود نیز بازنشسته بانک می باشد ادامه می دهد: وام‌های بانکی یا فرصت‌های دولت برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد یا ضعیف ویژه نیست وهم اکنون نیز مبالغ وام‌های بانکی در بازار مسکن اثرگذار نبوده و بیشتر اقشار جامعه که قشر کارمند یا کارگر هستند با حقوق حدود یک میلیون تومانی نمی‌توانند در شهرهای بزرگ که قیمت مسکن سرسام‌آور است، خانه دار شوند که باید برای خروج از رکود راهکارها و بسته‌های حمایتی جدید ارایه شود.

 

 

مشاور املاک در بیله سوار در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت مسکن در بیله سوار این قدر بالا است، گفت: زمانی که خبر آزاد شدن منطقه مغان در بین مردم پیچید برخی افراد پولدار از دیگر شهرها به این مناطق هجوم آوردند و برخی از زمین های شهر بیله سوار را به قیمت های گزاف خریداری کردند اما پس از منتفی شدن موضوع منطقه ازاد دیگر این زمین ها، مسکوت و راکد مانده و کسی دنبال خرید فروش انها نیست.

 

فخیم در خصوص وضعیت اجاره‌نشینی در بیله سوار گفت: تعیین قیمت اجاره‌بها برعهده صاحبخانه‌ها است و ما مشاوران املاک نمی‌توانیم در تعیین قیمت دخالت کنیم.

به گفته وی، این روزها تمدید اجاره‌نشینی به دلیل بالا بودن اجاره‌بها به نوعی مد تبدیل شده است اما به هر حال در  بیله سوار وضعیت اجاره بها نسبت به سایر شهرهای استان بالاتر است.

 


 

 یکی دیگر از مشاوران املاک در بیله سوار در خصوص اینکه آیا بازار مسکن از رکود خارج شده است، گفت: با آغاز سال جدید یک مقدار بازار مسکن رونق گرفته و متقاضیان مسکن مدام قیمت‌ها را ارزیابی می کردند و تا حدودی هم خرید و فروش ملک صورت گرفته بود، اما مجددا چند روزی است که حتی متقاضیان برای سؤال و جواب هم داخل مشاور املاک نمی‌شوند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت هر متر مسکن در قسمت های اصلی شهر بیله سوار چرا بالاست و با قیمت‌های مناطق کم ارزش دیگر شهر برابری می‌کند، گفت: ما که سال‌هاست مشاور املاک در این منطقه هستیم نیز نمی‌‌دانیم که چرا باید قیمت مسکن در برخی از نقاط با قیمت‌های مناطق دیگر شهر برابری کند.
 

مشاور املاک در بیله سوار ادامه داد: البته یکی از دلایل گران بودن قیمت مسکن در بیله سوار می‌تواند وجود مغازه‌ها و ورود روزانه دهها نفر مسافر آذری از گمرک به این منطقه مرزی باشد اما به هر حال قیمت‌های بالا  وجود دارد و خرید و فروش هم می‌شود.

 

با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید چه وقت مسئولان در خصوص رکود بازار مسکن سیاستهای خروج از رکود را اجرا خواهند کرد تا بار سنگین هزینه های مسکن بر قشر ضعیف جامعه مخصوصا زوج های جوان که به دنبال خانه دار شدن هستند برداشته شود.

 

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد