سرویس: سیاسی
کد خبر: 55259
|
09:55 - 1395/05/03
نسخه چاپی

شهر بدون شهردار، بهتره

شهر بدون شهردار، بهتره
عزل شهردار در یک فصل مهم شهر، یاد همکار بازنشسته یکی از آشنايان را زنده می کند که تا در بازی شطرنج، وزیرش را از دست میداد، می گفت اتفاقا شطرنج بدون وزیر، بیشتر حال میده.

به گزارش،در جلسه رسمی شورای شهر اردبیل در روز چهارشنبه بود که اعضای شورا با 9 رأی موافق، حمید لطف‌اللهیان را از سمت شهرداری اردبیل برکنار کردند.

خبری که از همان ابتدای انتشار در رسانه ها، واکنشهای متفاوتی را از سوی شهروندان و مطبوعاتی ها و البته مسئولان شهر، در فضای مجازی و حقیقی در پی داشت؛ که البته کفه مخالفت با عزل شهردار توسط شورا، بسیار بیشتر و سنگین تر از موافقین این اقدام بود.

لطف اللهیانی که انتخابش به عنوان شهرداری اردبیل در خرداد ماه سال گذشته با کش و قوس های فراوانی همراه بود و حرف و حدیث های زیادی در آن زمان در خصوص تلاش شورا در جهت انتخاب شهردار از بین اعضای خود مطرح شد، برکناری اش از شهرداری نیز بی حاشیه نبود.

البته این چهره فنی در زمان تصدی گری شهرداری نیز با مشکلات و حواشی زیادی دست و پنجه نرم کرد و شاید درگیری فیزیکی یکی از اعضای شورای شهر با او، که بر اساس اخبار منتشر شده به تحریک دو عضو دیگر شورا صورت گرفته بود، اوج حواشی برای شهردار معزول اردبیل بود؛ درگیری که البته نقطه آغازی بود بر محبوبیت لطف اللهیان در بین شهروندان و رسانه های استانی.

بسیاری از طرفداران حامی شهردار معزول نیز، همین درگیری را نقطه آغازی برای زمینه سازی برکناری شهردار عنوان می کنند و اعتقاد دارند که افراد همسو با این عضو در تلاش بودند تا راهی برای برکناری لطف اللهیان پیدا کنند؛ البته شاید نکته حائز اهمیت در این اظهارات، نقش پر رنگ یکی از اعضاء در درگیری ایجاد شده و نیز عزل شهردار باشد که خود نیز به عنوان یکی از گزینه های شهرداری مطرح بوده وهست.

در این میان برخی افراد نیز اعضای شورای شهر را به سیاسی کاری متهم کرده و از برنامه ریزی این پارلمان محلی برای انتخابات آتی مجلس و حتی شورای شهر سخن می گویند.

البته ناگفته نماند که در همین زمینه کمپین های مختلفی نیز در حمایت از شهردار برکنار شده تشکیل شده است و افراد تشکیل دهنده این گروهها بر این باورند که علت اصلی در بروز مشکلات این چنینی، کمبود افراد متخصص و فنی در شورای شهر است.

در طرف مقابل اما افرادی نیز هستند که استیضاح و عزل و نصب شهردار را حق قانونی شورا عنوان می کنند و بر این باورند همانگونه که لطف اللهیان با رای شورا به عنوان شهردار انتخاب شده است حالا نیز این شورا حق دارد آن را برکنار کند.

البته در این خصوص ذکی اله خوشبخت رئیس شورای شهر اردبیل هم ایجاد چارت های غیرقانونی، انتخاب سلیقه ای و سیاسی برخی از مشاوران و...، را از جمله دلایل استیضاح و در نتیجه عزل شهردار عنوان کرد.

اما نکته ای که در این میان باید توجه داشت این است که صرف نظر از اینکه عزل و نصب شهردار توسط شورا با توجه به عملکردشان یک امر عادی است، اما زمان سنجی و بررسی شرایط مختلف، مستلزم نگاه علمی و تخصصی است.

در فصلی که به عنوان فصل گردشگری اردبیل بوده و شدیدا نیازمند مدیریتی منظم و قوی است تا بتواند از این زمان ها بیشترین نفع را برای شهر به همراه داشته باشد، انتظار می رفت اعضای پارلمان محلی اردبیل عملکرد مناسبی داشته باشند.

اما این اقدام شورای شهر در این برهه زمانی باعث ایجاد فضای متشنجی شد که شاید انتخاب شهردار آینده را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد و ریسک پذیرش این سمت از سوی گزینه های مورد نظر شورا برای شهرداری را نیز بالا ببرد؛ البته آغاز فعالیت های عمرانی بزرگ همچون پروژه پل قدس، کارهای زیربنایی در مجموعه شورابیل و بسیاری از فعالیت های عمرانی دیگر و نیز تقدیر مسئولان استانی از عملکرد شهرداری اردبیل در طول روزهای گذشته، ریسک پذیرش مسئولیت برای شهردار آینده اردبیل را بالاتر نیز خواهد برد.

با این حال قطعا الویت شورا در سال پایانی، جلب رضایت بیشتر شهروندان خواهد بود تا دلجویی از یک عضو شورا.

فعلا که اردبیل، تابستان پرمسافر را بدون شهردار سپری می کند و ظاهرا چارتهای غیر قانونی، در چنین فصلی، بیشتر از هر زمان غیر مهم دیگری، مشکل ساز شده بودند!

عزل شهردار در یک فصل مهم شهر، یاد همکار بازنشسته یکی از آشنايان را زنده می گند که تا در بازی شطرنج،تا وزیرش را از دست میداد، می گفت اتفاقا شطرنج بدون وزیر، بیشتر حال میده.

حالا شاید شورای شهریها هم در عزل شهردار در چنین فصلی، همین استدلال رو دارند که اتفاقا شهر، بدون شهردار بهتره و راحت تر هست، می شود امورات را آسانتر پیگیری کرد.

گزارش از: محمد باقر محمدی دانشجوی مدیریت جهانگردی

انتهای پیام/م

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد