سرویس: اقتصادی
کد خبر: 105
|
11:13 - 1391/07/22
نسخه چاپی

عاقبت وعده‌های احمدی‌نژاد درباره هدفمندی یارانه‌ها

 عاقبت وعده‌های احمدی‌نژاد درباره هدفمندی یارانه‌ها
احمدی‌نژاد قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها وعده داد كه «با محاسبات انجام شده از روز اول اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها، وضع زندگی 6 دهك بهتر خواهد شد.»

به گزارش سبلانه به نقل از مشرق ،محمود احمدی‌نژاد شامگاه شنبه 27 آذرماه 1389 قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در یك گفتگوی تلویزیونی ضمن اعلام آغاز اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها، وعده‌هایی درباره ثمرات اجرای برنامه دولت داد كه اینك مروری بر آنها جالب توجه است و به راحتی می‌توان قضاوت كرد كه ادعاهای آن زمان رئیس دولت درباره برنامه‌های كامل و جامع دولت برای ارتقاء سطح رفاه اكثر مردم و رونق گرفتن بخش تولید، تا چه حد صحت داشته است.

مهمترین بخش‌های اظهارات احمدی‌نژاد:

*هموطنان برای دریافت پول‌های واریزی عجله نكنند، زیرا برخی واحدهای اقتصادی برای مردم بسته‌های مناسبی در نظر گرفته‌اند.

*اجرای موفق این قانون به نفع همه ملت خواهد بود و امنیت و دلخوشی برای همه به ارمغان خواهد آورد.

*با 30 هزار میلیارد صرفه جویی سالانه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها می‌توان بیش از دو برابر سال گذشته فعالیت عمرانی انجام داد.

*دولت تأثیر هدفمند كردن یارانه‌ها بر تولید، صنعت، كشاورزی، زندگی دهك‌های جامعه، دامداران و اقشار مختلف جامعه را بررسی كرده و برنامه جامعی را تهیه كرده و پس از آن با اقشار مختلف جامعه اعم از كشاورزان، تجار، دامداران، حمل و نقل گفتگو كرده است تا این طرح با كمترین تنش و شوك بر زندگی مردم به نحو مناسبی آغاز شود.

*با محاسبات انجام شده از روز اول اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها، وضع زندگی 6 دهك بهتر خواهد شد.

*با هدفمند كردن یارانه‌ها، صنعت داخلی می‌تواند با قیمت‌های جهانی رقابت كند همچنین به دلیل استفاده بسیار بخش صنعت از انرژی ارزان، از استعدادهای متخصصین كمتر استفاده شده كه با هدفمند كردن یارانه‌ها و بهینه سازی سیستم‌ها، استعدادها و ظرفیت‌ها بالفعل خواهند شد و به مرور بخش صنعتی می‌تواند با دنیا رقابت كنند.

*این اولین طرحی است كه مردم خواهان اجرای آن هستند.

*با میزان بارشی كه در كشور می‌بارد می‌توان سه برابر تولیدات فعلی، تولید داشته باشیم اینها شدنی است اما برخی‌ها متاسفانه فكر می‌كردند كه این كار نشدنی‌ است اما امروز مردم ما ثابت كرده‌اند كه می‌توان این طرح را اجرایی كرد.

*این طرحی است كه ده‌ها سال دیگر ادامه خواهد داشت و دیگر كسی نمی‌تواند آن را لغو كند.

*مردم پس از باز شدن حساب‌ها چند ماهی را صبر كنند چرا كه قیمت برخی از كالاها پایین خواهد آمد و یا اگر اتفاقی بیفتند دولت آماده است تا آن را جبران كند.

*گام بعدی هدفمندكردن یارانه‌ها سال آینده اجرایی خواهد شد.

*این پیش‌بینی را كرده‌ایم كه اگر در جایی مشكلی پیش آمد مردم آن را اطلاع دهند تا دولت به رفع آن بپردازد.

*اگر در جایی اخلالی در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بروز كند، مطمئن باشید كه هدف آن اقتصادی نیست.

*قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قانونی است كه امثال آن را كشورهای دیگر با اما و اگر و حتی از دست دادن بخش‌هایی از جمعیت خود و رواج فقر اجرا كردند اما ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه با اجرای آن، رفاه مردم نیز افزایش یابد.

*دهك اول درآمدی كشور در حال حاضر به طور متوسط ماهیانه 130 هزار تومان درآمد دارد كه ما برای یك خانواده متوسط چهار نفره ماهی حداقل 162 هزار تومان یارانه واریز كرده‌ایم كه طبق پیش‌بینی‌ها اگر 10 درصد در هزینه‌های این دهك افزایش اتفاق بیفتد، باز هم نزدیك به 150 هزار تومان از پولی كه به حساب این خانواده‌ها واریز شده است، برای آنها باقی می‌ماند. ما به دنبال آن هستیم كه این دست خانواده‌ها حتی مقداری مصرفشان را بالا ببرند و باقی دهك‌ها نیز با مقداری صرفه‌جویی قطعاً از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها سود خواهند برد.

*ما در حال حاضر آزادسازی قیمت نداریم و این موضوع مربوط به مراحل آخر اجرای قانون است و فعلاً فقط برخی قیمت‌ها را اصلاح می‌كنیم.

*اگر در اجرای طرح مشكلی پیش آید و مردم در مضیقه قرار بگیرند، دوباره می‌نشینم و با آنها صحبت می‌كنم و اگر لازم شد دوباره به حساب مردم پول واریز خواهیم كرد.

*بخشی از مردم با نام‌نویسی در این طرح حساب‌هایی را باز كردند البته نزدیك به دو دهك یعنی 14، 15 میلیون از مردمی‌ كه در وضعیت مالی مناسبی بسر می‌برند، در این طرح نام‌نویسی نكردند كه این نشان‌دهنده فرهنگی ایرانی – اسلامی ‌است. برخی هم قصد دارند از این پس انصراف ‌دهند كه از همه این گروه‌های مردمی ‌تشكر می‌كنم.

*از ابتدای سال آینده همه توان دولت برای اجرای گام‌های بعدی این طرح در سه بخش اصلاح سیستم بانكی، اصلاح سیستم مالیاتی و ایجاد اشتغال برای جوانان متمركز خواهد شد. به طوری كه تا قبل از دولت دهم یارانه‌ها هدفمند، مشكل مسكن و اشتغال حل و همچنین سیستم‌های بانكی، مالیاتی و گمركی اصلاح خواهد شد.

نتیجه:

با توجه اوضاع اقتصادی فعلی كشور و توقف اجرای مراحل بعدی هدفمندی یارانه‌ها، چندان نیازی به موشكافی میزان تحقق وعده‌های داده‌شده نیست.

سرجمع می‌توان از دو نگاه خوش‌بینانه و بدبینانه به این سخنان نگریست: یا به رئیس‌جمهور اطلاعات غلط داده بودند كه او به این باور رسیده بود كه مثلا 15-14 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام نكرده‌اند، یا دستگاه‌های مختلف دولتی برنامه‌های مدون و جامعی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها اندیشیده‌اند به طوری كه از همان روز اول وضعیت رفاهی 6 دهك جامعه بهبود می‌یابد و تولید كشور رونق می‌گیرد و از چندی بعد هم قیمت‌ها كاهش می‌یابد و...، یا این كه ....؟!

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد