سرویس: مشکین
کد خبر: 47104
|
13:47 - 1394/09/16
نسخه چاپی

یاداشت/

مدیریت غلط، عامل کاهش جنبش‌های دانشجویی

مدیریت غلط، عامل کاهش جنبش‌های دانشجویی
مسئولین دانشگاه‌ها در کاهش جنبش‌های دانشجویی نقش مهمی داشته‌اند به طوری که فرصت‌های به وجود آمده در دانشگاه و دانشجویان با مدیریت غلط از بین رفته است.

به گزارشبه نقل ازمشکین‌رسا، بعد از كودتاى 28 مرداد 1332، رژيم پهلوى با كمك اربابان امريكايى خود و با سرکوب مقاومت مردمی توانست به قدرت باز گردد و در تلاش بود تا پایه های حكومت خود را تثبيت كند از این رو نيكسون معاون رئيس جمهور امريكا راهی ایران شد تا نتيجه سرمايه گذارى بيست و يك ميليون دلارى را از نزديك مشاهده كند.

به دنبال ورود نیکسون و در اعتراض به ورود معاون رئيس جمهور امريكا تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران از روز 14 آذر 1332، آغاز شد و دانشجویان تظاهرات پرشورى عليه رژيم كودتا برپا كردند و رژيم پهلوى كه به خوبى از خشم ملت و خصوصا دانشجويان نسبت به خود و اربابان امريكا از پيش آگاه بود، با تمام قوا به طرف دانشگاه حمله ور شدند و در روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه كشيده شد و ماموران انتظامی در زد و خورد با دانشجويان شمارى را مجروح و گروهى را دستگير و زندانى كردند.

 

صبح روز 16 آذر 1332 ماموران وارد دانشگاه شدند تا فرياد مخالفان را خاموش کنندو ماموران رژيم شاه به بهانه ای وارد کلاس شدند تا با ايجاد رعب و وحشت زهر چشمی از دانشجویان بگیرند اما ماموران با حمله به دانشجويان بى پناه سه تن از آنان را به شهادت رساندند.

 

حادثه 16 آذر 1332 به عنوان یك روز «مقاومت تاریخی» در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس همه ساله، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های ایران مراسمی به یاد شهیدان آن روز بر پا كردند. تا آنکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز 16آذر به عنوان «روز دانشجو» در تاریخ ایران گنجانده شد.

 

با توجه به اینکه دانشجویان از اقشار مختلف جامعه و به دلیل برخورداری از سطح دانش و آگاهی بالاتر نسبت به کل جامعه، همواره در شناخت و تلاش جهت رفع عقب‏ماندگی‌های اقتصادی، فرهنگی و... در چارچوب ایجاد جنبش‌های دانشجویی پیش‏قدم بوده‌اند و این امر بیشتر در اوایل انقلاب رونق بیشتری داشت به طوری که فعالیت های جنبش دانشجویی در عرصه های مختلف خصوصاً در عرصه‌های اعتقادی، فرهنگی و سیاسی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های دانشجویان بوده و با مطالبات جمعی دانشجویان اقدامات ارزشمندی انجام می‌گیرد.

 

در طول 6 دهه گذشته جنبش‌های دانشجویی ثابت کرده است که دانشجویان دارای بینش و بصیرت بوده و اهل تحلیل مسائل هستند لذا در این راستا دانشجویان می‌بایست روحیه مطالبه‌گری را حفظ کرده و آن را تداوم بخشد چرا که مقام معظم رهبری‌( مدظله العالی) نیز در سال های اخیر به این امر مهم تاکید کرده است بنابراین حفظ روحیه مطالبه‌گری و عدالتخواهی در واقع گام نهادن دانشجویان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 

در سال های اخیر و با برنامه ریزی افراد خارج از دانشگاه های شهرستان مشگین‌شهر متاسفانه برخی از دانشگاه‌ها در گذشته مورد سوء استفاده افراد خاص قرار گرفته و این تهدید همواره برای دانشگاهیان و دانشجویان وجود دارد.

 

از انجایی که دانشجویان از افراد با بصیر و آگاه جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهند لذا واکنش جنبش های دانشجویی به هر آنچه که روند توسعه منطقه را به چالش می‌کشد بسیار قاطع و سازنده خواهد بود اما متاسفانه در برخی از دانشگاه ها مشاهده می‌شود که این جنبش و نقش دانشجویان در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اعتقادی کم رنگ شده است که این امر تا حدودی نگران کننده است چرا که دانشجویان متفکران جامعه اسلامی هستند که باید همواره در عرصه های مختلف به نحو احسن نقش آفرینی کنند تا وضعیت نامناسب این شهرستان و منطقه را با ایجاد چالش هموارتر کنند تا شاهد رشد بیش از پیش شهرستان و استان باشیم.

 

وقتی دلایل کاهش تمایل دانشجویان در دانشگاه‌ها بررسی می‌شود مشاهده می‌شویم مسئولین دانشگاه ها خود در کاهش این جنبش‌ها نقش مهمی داشته‌اند به طوری که فرصت‌های به وجود آمده در دانشگاه و دانشجویان با مدیریت غلط از بین رفته و دانشجویان به غیر از حضور در کلاس های درس به فعالیت های دیگری تمایلی از خود نشان نمی‌دهند.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد