سرویس: اصلاندوز
کد خبر: 47447
|
17:23 - 1394/09/26
نسخه چاپی

وعده های محقق نشده؛سهم اصلاندوز از چند دوره نمایندگان مجلس

وعده های محقق نشده؛سهم اصلاندوز از چند دوره نمایندگان مجلس
وعده تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان از سوی نمایندگان پارس آباد و بیله سوار در مجلس هنوز محقق نشده است.

به گزارشخبرنگاربه نقل ازارس تبار،بخش تاریخی اصلاندوز مغان در قسمت جنوب غربی شهرستان پارس آباد در استان اردبیل واقع شده که از شمال به رود ارس و مرز ایران و کشورجمهوری آذربایجان،از جنوب به شهرستان بیله سوار و گرمی،از شرق به بخش مرکزی شهرستان پارس آباد و بخش اسلام آباد و از غرب به شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی محدود است.

این بخش  با مساحت580کیلومترمربع و تعداد 128 روستا و قشلاق در سرشماری سال1385، 5220خانوار و 27418 نفرجمعیت داشته است که از مجموع این جمعیت 13910نفر مرد و 13508نفر زن بوده اند و براساس تخمین می توان گفت که این جمعیت هم اکنون به بیش از 33 هزار نفر می رسد.

اگر چه مهمترين ملاك برای ارتقاء واحدهای تقسيمات كشوری، جمعيت است اما تبدیل بخش هایی با جمعیتی کمتر از اصلاندوز این سوال را در ذهن متبادر می سازد که چرا علیرغم ظرفیت ها و پتانسیل های این بخش و جمعیت مناسب آن، مساله ارتقای این بخش به شهرستان همچنان نافرجام مانده است.

 

اصلاندوز با وجود ادارات و نهادهای مختلف مانند سپاه ناحیه عشایری و پادگان شهید مدنی نیروی انتظامی، نزدیکی به منطقه آزاد ارس،کمپ توریستی سازمان آب، تپه نادرشاه افشار معروف به تپه نادری،سدمیل مغان، گمرک،زمین های کشاورری آبی و دامداری و بیش از همه سکونتگاه 48 درصدی عشایر در سطح استان اردبیل هنوز به شهرستان تبدیل نشده است.

وجود پتانسیل های مستعد کشاورزی و دامی برای رونق فعالیت اقتصادی استان اردبیل و به تبع آن رونق اقتصادی کشور و همچنین موقعیت جغرافیایی بخش اصلاندوز از ظرفیت های مهم آن  برای تبدیل شدن به شهرستان است.

تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان بر رفع مشکلات اقتصادی،حل معضل بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و تداوم پروژه ها با اختصاص ردیف بودجه جداگانه تاثیر بسزایی دارد.

آنچه در این جا قابل تامل است وعده های نمایندگان شهرستان های پارس آباد و بیله سوار برای تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان است و کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره با این موضوع توانسته اند رای های بسیاری را برای خود جمع آوری کنند؛ اما می توان گفت سهم اصلاندوز از حداقل سه دوره مجلس چیزی جز وعده های محقق نشده نیست.

حجت الاسلام حبیب برومند نماينده شهرستان های پارس آباد و بيله سوار در مجلس شوراي اسلامي، مهرماه سال گذشته در مورد تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان گفته بود که در ارتباط با ارتقاء بخش اصلاندوز به شهرستان ، پرونده اولیه تکمیل شده و در کمیته سیاسی هیئت دولت مطرح شده است.

وی تاکید کرده بود به دلیل اینکه دولت تا کنون جلسه ای در این خصوص تشکیل نداده در نخستین جلسه، ارتقاء بخش اصلاندوز به شهرستان مطرح و تصویب می‌شود.

تپه نادری

این نماینده شهرستان های پارس آباد و بيله سوار همچنین در 16 آذرماه سال گذشته از پیگیری دوباره برای تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان خبر داده و گفته بود که با پيگيری های انجام شده در طول دو سال گذشته، پيشنهاد ارتقای بخش اصلاندوز به شهرستان پس از طی مراحل كارشناسی در وزارت كشور و اخذ نظر مساعد شخص وزير به هيات دولت ارائه شده است و در صورت تصويب، نهايی می شود.

برومند، طی ماههای گذشته در گفت و گو با ارس تبار گفت: پیگیر این موضوع هستیم که وزیر کشور دستور پیگیری پرونده تبدیل اصلاندوز به شهرستان و تصویب آن درهیات دولت را صادر کند.

اما گویا نماینده مجلس نهم نیز تاکنون نتوانسته در بهارستان، وعده های خود در مورد تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان را محقق کند که البته این موضع باید همچنان با جدیت پیگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین عظیم اسدزاده امام جمعه اصلاندوز بارها از تریبون نماز جمعه  تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان را به استانداران اردبیل، مسئولان و نمایندگان مجلس گوشزد و بر ضرورت استقرار فرمانداری اصلاندوز تاکید کرده است .

امام جمعه اصلاندوز در خطبه های نماز جمعه هفته های اخیرنیز این موضوع را مطرح کرد.

دریاچه سدمیل مغان

استقرار فرمانداری در اصلاندوز از نیازهای اساسی آن است که با تبدیل این بخش به شهرستان محقق می شود.

با این حال انتظار می رود که موضوع تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان که آرزوی دیرینه مردم مغان و بخصوص شهر اصلاندوز است و در بلاتکلیفی چندین ساله خود بسر می برد هرچه سریعتر محقق شود و نامزدهای انتخابات مجلس دهم نیز تنها با وعده تبدیل بخش اصلاندوز به شهرستان راهی صندلی های سبز بهارستان نشوند.

لازم بذکر است این گزارش قصد تخریب هیچ مسئول یا نماینده ای را نداشته است و صرفا بر دغدغه های مردم مرزنشین اصلاندوز و وضعیت بلاتکلیفی تبدیل این بخش به شهرستان تاکید دارد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد