سرویس: اجتماعی
کد خبر: 48814
|
12:26 - 1394/11/04
نسخه چاپی

مهارتهای ارتباطی همسران

مهارتهای ارتباطی همسران
مهارتها و فرایندهای رفتاری خاص، افراد را قادر می سازد که پیامها را با دقت بیشتر، موثرتر و کارآمدتر رد و بدل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی، بانوی کوثر به قلم پروین قلیزاده نوشت: هر ارتباطی که برقرار می کنید، هر پیامی که می فرستید حاوی دو مولفه نگرش و رفتار است؛ نگرشها ریشه در باورها، احساسات و قصد ونیت شما دارد. رفتارها(کلامی غیر کلامی) ، بازتاب تلقی های زیر بنایی شماست و از آن ریشه می گیرد. بنابراین هر ارتباطی که شما با همسرتات برقرار می کنید، بازتاب نگرش زیربنایی شما به خود و همسرتان است.


چرا یادگیری مهارت‌های ارتباطی لازم است؟

هزاران سال است که زنان و شوهرانشان با یک روحیه توجه آمیز با هم ارتباط برقرار می کنند، هیچ چیز جایگزین عشق و توجه در ارتباط نمی شود. با این حال نگرش توجه آمیز اصیل می تواند ارتباط را نامشخص، نامناسب و با سوء تعبیر همراه کند، طی سه سال گذشته، دانشمندان علوم رفتاری فرایند ارتباط انسانی را به دقت مطالعه و کشف کرده‌اند که رفتارهای خاص موجب نتایج قابل پیش بینی تر می شود. مهارتها و فرایندهای رفتاری خاص، افراد را قادر می سازد که پیامها را با دقت بیشتر، موثرتر و کارآمدتر رد و بدل کنند. علاوه بر آن، مطالعات نشان می دهد زوج هایی که می آموزند چگونه تعرضات و اختلافات خود را بطور موثر و کار آمد حل و فصل کنند مشترک ادامه دهند. شما با تلفیق نگرش،بیشتر از زوجهایی که فاقد چنین مهارتهایی هستند، می توانند به زندگی سرشار از توجه  و استفاده از مهارت در فرایند ارتباط می توانید عزت نفس خود و طرف مقابلتان را بنیان گذارید و رابطه‌تان را محکم بخشید.در  نظر داشته باشید که فرایندهای ارتباطی ماهرانه منجر به رضایت بخش ترین و اثر بخش ترین پیامدها بین زن و شوهرها می شود.

هدف اصلی زناشویی

هدف اصلی ارتباط زناشویی این است که به شما و همسرتان کمک می کند که به طرز ماهرانه با استفاده از این نگرش که من برای خودم اهمیت قائلم و من برای تو اهمیت قائلم ، حول و حوش مشکلات روزمره تبادل نظر کنید.

حرف زدن و گوش دادن به همدیگر بخشی از نگرش توجه آمیز را در بر می گیرد و نقشه ها و مهارتهای مناسب را به شما نشان می دهد تا توجه را بطور موثر در رفتارتان نشان دهید. شما باهم زندگی می کنید و موضوع فقط این نیست که چقدر وقت صرف حرف زدن با هم می کنید بلکه مهم آن است که درباره چه چیزی و چگونه با یکدیگر حرف می زنید و به یکدیگر گوش می دهید. مسائلی که شما و همسرتان درباره آن حرف می زنید، مهم هستند اما از آن مهمتر، تعیین کیفیت رابطه تان ؛ یعنی نحوه گفتگوی شما و همسرتان با هم است . حال به شما آموزش داده می شود که چگونه درباره مسائل حرف بزنید و به آن گوش دهید.

مهارتهای حرف زدن

1) از طرف خودتان حرف بزنید. مثلا من به زمان نیاز دارم ، عقیده من این است، و... از طرف دیگران حرف نزنید چون با این کار شما در دیگران حالت دفاعی ایجاد می کنید و باعث می شوید آنها در برابر حرفهای شما مقاومت کنند، به کاربردن جملاتی از قبیل تو اصلا گوش نمی دهی، همه این را می دانند، تو عصبانی هستی، و... یعنی حرف زدن از طرف دیگران.

2) اطلاعات حسی خود را توصیف کنید: در موقعیت های بین فردی و اجتماعی، توصیف اطلاعات حسی بدان معناست که راجع به اعمال ( رفتارهای کلامی و غیر کلامی) خاص شخص دیگر حرف می زنید نه اعمال خودتان ، این دو عبارت را با هم مقایسه کنید: الف شما خسته اید ( این حرف زدن در مورد دیگری است که ممکن است خیلی تند جواب دهد نه اصلا خسته نیستم .

ب) به نظرم خسته هستید متوجه شدم که ساعات زیادی کار کرده اید حرف زدن از طرف خود و دادن اطلاعات حسی، این پیام را واضحتر و آسانتر می کند.

3) افکارتان را بیان کنید

4) احساسات خود را در میان بگذارید

5) خواسته هایتان را بیان کنید: بیان شفاهی خواسته هایتان برای دیگری نیروی قدرتمندی است که علایق شخصی را افزایش می دهد.

6) اقدامات خود را مطرح کنید: طرح اقدامات موجب اعتماد و اطمینان می شود بیان اینکه در آینده چه کار خواهید کرد ، به دیگران اجازه می دهد که بدانند شما آدم پاسخگو و مسئولی هستید.

توجه کردن به شریک زندگی

5مهارت ساده اما قدرتمند گوش دادن که می تواند توجه شما را به آگاهی همسرتان جلب کند.

مهارت گوش دادن

1) توجه کردن: نگاه کنید، گوش دهید و ردگیری کنید هرگونه فعالیتی را که موجب حواس پرتی می شود کنار بگذارید. اگر همسرتان نشسته است، بنشینید. اگر ایستاده است، بایستید. به طرف او برگردید و در هنگام صحبت تماس چشمی برقرار کنید.

2) تصدیق کردن: قدردانی کردن از پیامهای شخص دیگرپاسخی است زبانی و عملی که شخص را آگاه می کند که همراه او هستید. قدردانی می تواند از تکان دادن سر تا تایید کلامی باشد

3) دعوت کردن به بیان اطلاعات بیشتر: وقتی فرد حرفش تمام شد مکث می کند و منتظر پاسخ شماست در این لحظه شما می توانید بگویید "دلم می خواهد هرچیزی را که فکر می کنی بدانم برایم نگویی یا دلم می خواهد در این باره بیشتر بدانم و..."

4) برای اطمینان از صحت مطالب گفته ها را خلاصه کنید آنچه را به عنوان نظر همسرتان شنیده اید با بیان خود دقیقا تکرار کنید و از همسرتان بخواهید خلاصه ارائه شده را تایید کند

5) سوالهای باز بپرسید:

سوالهای بسته پاسخ های کوتاه دارند

مزایای گوش دادن فعال

به عمق موضوعات سریعتر دست می یابید

اطلاعات ناب و با کیفیت بهتر به دست می آورید

ترس و حال دفاعی را کاهش و اعتماد را افزایش می دهید

پس از اینکه به همسرتان گوش دادید تا حرفهایش را بطور کامل بیان کند این حق را برای خود ایجاد می کنید که به حرفهایتان گوش داده شود

فضایی توام با توافق به وجود می آورید

 هریک از شما باعث می شوید که دیگری احساس خوبی پیدا کند که این به تقویت صمیمیت منجر می شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد