سرویس: اصلاندوز
کد خبر: 54757
|
13:23 - 1395/04/21
نسخه چاپی

مسئولان حق مردم اصلاندوز را پس بگیرند؛

آرزوهای مردم با تصویب حذف گمرک اصلاندوز بر باد رفت!

آرزوهای مردم با تصویب حذف گمرک اصلاندوز بر باد رفت!
مردم خطه مرزی اصلاندوز تمام آمال و آرزوهایشان را به بازگشایی گمرک بسته بودند که با بی لطفی تمام با تصویب نامه حذف مرز این منطقه، آرزوهایشان بر باد رفت.

به گزارشبه نقل ازارس تبار، با در نظر گرفتن اینکه، مشترکات عمیق فرهنگی، مذهبی در تاریخ بین دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که منجر به گسترش روابط در بسیاری از زمینه‌ها شده است، ایران و آذربایجان دارای بیش از 380 کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر هستند که این مسئله نقش مفیدی در توسعه روابط بین دو ملت ایفا می کند.

 

این در حالی است که زیرساخت های لازم برای ادامه فعالیت گمرک اصلاندوز فراهم شده بود و هیچ مانعی برای بازگشایی آن وجود نداشت و بیش از این دولت آذربایجان نیز از بازگشایی این گمرک مرزی که موجب بهبود سطح زندگی و افزایش درآمد ساکنان محلی منطقه در هر دو سوی مرز می شد استقبال کرده بود.

 

آیدین علی افرییس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان، با اشاره به مذاکرات و گفت و گوهای خود با سفیر ایران در کشور آذربایجان در زمینه نحوه  گسترش روابط و ایجاد تسهیلات بیشتر برای تردد مسافر و گشایش گمرک اصلاندوز گفته بود در صورت از سر گیری فعالیت این گمرک حدود یکصد کیلومتر مسیر زمینی جمهوری نخجوان، باکو کوتاه تر خواهد شد.

 

 

لازم به ذکر است که پست مرزی اصلاندوز – هورادیز تا سال 1993 فعال بود، اما فعالیت این پست مرزی همزمان با اشغال منطقه فضولی از سوی نیروهای نظامی ارمنستان به حالت تعویق درآمد.

 

گمرک اصلاندوز در حالی که مناسب‌ترین، کوتاه ترین و با صرفه ترین مسیر برای ارتباط زمینی و انجام تبادلات تجاری و بازرگانی، ترانزیت کالا و سوخت و تردد اتباع دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است اما به دلیل توقف 22 ساله این گمرک تا امروز، با وجود ساختمان بسیار مقاوم با 11 اتاق در ابعاد مختلف که قبلاً 13 کارمند در آن مشغول به کار بودند و می شد بصورت چمدانی از این گمرک رفت و آمد کرد. این در حالی است که پیش از این قولهایی متعددی برای بازگشایی گمرک می دادند تا اینکه هفته گذشته هیأت وزیران این گمرک را در مصوبه ای از نقاط مجوز دار کشور حذف کرد و به لطف مصوبه دولت تدبیر و امید این کار میسر نشد که این اقدام ، واکنش مسئولان ارشد استانی و منطقه را در برداشته است.

 

به طوری که آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه اردبیل در این خصوص گفت: حذف گمرگ اصلاندوز از لیست مبادی ورودی کشور که با عجله تمام صورت گرفت، به خاطر راه اندازی گمرک «قلی بیگلو» در 5 کیلومتری اصلاندوز و در منطقه آذربایجان شرقی است.

 

 

وی با بیان اینکه آنها قانوناً با مصوب ماندن گمرک اصلاندوز نمی توانند گمرک قلی بیگلو را احداث و راهی به آسیای میانه و قفقاز باز کنند ، این کار هیئت دولت را خطای بزرگ و موجب ناراضی شدن مردم استان از دولت دانست.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد : اگر دولت این مصوبه را پس نگیرد، اینجانب به خاطر حقوق مردم استان اردبیل مجبور به اقداماتی خواهم بود که به صلاح دولت نخواهد بود.

 

وی با بیان اینکه اگر گمرک قلی بیگلو راه اندازی شود تا ابد اجازه احداث گمرک به اصلاندوز داده نخواهد شد، از مدیریت ارشد استان و نمایندگان خواست با تمام توان از این ابطال جلوگیری کنند.

 

در پی این اقدام، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویان دانشگاه های اردبیل، با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از مواضع نماینده ولی فقیه در استان در خصوص گمرک اصلاندوز از استاندار و نمایندگان استان در مجلس خواست نهایت تلاش خود را برای لغو مصوبه به کار گیرند.

 

بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل بر بازپس گیری سریع این مصوبه از سوی دولت تأکید کرده و از استاندار و نمایندگان استان اردبیل در مجلس خواست با اتحاد، همدلی، اتخاذ تدابیر معقول و به دور از هر گونه اغراض سیاسی، نهایت تلاش خود را برای لغو این مصوبه به کار گیرند.

 

"شکور پورحسین "نماینده مردم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار نیز با بیان اینکه به جد پیگیر بازگشایی گمرک اصلاندوز است ، گفت: با توجه به تصویب نامه در مورد حذف مرز اصلاندوز از فهرست نقاط مرزی، تمام تلاش خود را برای بازپس گیری این گمرک انجام خواهد داد.

 

وی با بیان اینکه تصویب لایحه منطقه آزاد اردبیل می تواند گره گشای بخشی از مشکلات در مسیر صادرات و اقتصاد استان و بویژه مشکل گمرک اصلاندوز شود افزود: تمام تلاش و فکر نمایندگان استان و بنده بر تصویب لایحه منطقه آزاد متمرکز شده که با تصویب این لایحه هم مشکل گمرک اصلاندوز و هم محرومیت منطقه حل خواهد شد.

 

خدابخش استاندار اردبیل نیز درباره حذف گمرک اصلاندوز گفت: با توجه به ارایه لایحه دوفوریتی ایجاد منطقه آزاد استان اردبیل در قالب لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، وجود این گمرک لازم بوده که اقدامات لازم برای فعالسازی آن باید انجام شود و مسئولان و متولیان این امر توجه جدی به این مسئله داشته باشند.

 

با توجه به اقدامات نمایندگان و استاندار و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ، مردم منطقه اصلاندوز بیش از همه از این اقدام دولت تدبیر و امید در شگفت مانده اند و تأسف می خورند. در حالی که مردم مرزنشین و محروم منطقه اصلاندوز به بازگشایی گمرک اصلاندوز – هورادیز امید بسته بودند چرا که با بازگشایی این گمرک مصوب ، امکان اشتغال برای جوانان این منطقه مرزی فراهم می شد و امکان پیشرفت و رشد و توسعه منطقه اصلاندوز – هورادیز افزایش می یافت.

 

 

مردم این نقطه مرزی از کشور تمام آمال و آرزوهایشان را به بازگشایی گمرک بسته بودند که با بی لطفی تمام این تصویب نامه در جهت حذف منطقه مرزی، آرزوهایشان بر باد رفت.

 

اما در حالی دولت در قالب تصویب نامه ای، گمرک اصلاندوز را برای همیشه تعطیل کرده است که نمایندگان و مسئولان استان آذربایجان شرقی با درک نقش و اهمیت گمرک و گذر مرزی در توسعه پایدار، برای انجام مراودات با جمهوری آذربایجان و رونق و توسعه منطقه آزاد ارس و اتصال به گرجستان، درصدد احداث پلی تحت عنوان «پل دوستی» بر روی رودخانه ارس در محدوده «قلی بیگلو» از توابع شهرستان خدآفرین و در مجاورت اصلاندوز هستند تا از این پل علاوه بر تردد و انجام تبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان، به عنوان مسیری جایگزین برای دالان حمل و نقل ریلی گرجستان تا جلفا و بالعکس را که بیش از دو دهه است به دلیل جنگ بین آذربایجان و ارمنستان محدود شده استفاده کنند.

 

و حال این سوال در ذهن ما مردم مرزنشین منطقه اصلاندوز مطرح می شود که مگر قلی بیگلو نیز مانند اصلاندوز با ارمنستان و آذربایجان هم مرز نیست؟! مگر منطقه آنها در مکان جنگی بین آذربایجان و ارمنستان واقع نمی باشد؟! مگر در جنگ اخیر بین آذربایجان وارمنستان گلوله توپ به این منطقه اصابت نکرده بود؟! آیا این منطقه امن تر از منطقه اصلاندوز است؟! آیا استعداد و کارایی و رشد این منطقه بیشتر از منطقه اصلاندوز می باشد؟! آیا مسئولان آذربایجان شرقی که در تلاش برای ایجاد پل دوستی بین قلی بیگلو و گرجستان هستند سواد بیشتری از مسئولان اردبیل دارند؟! مگر مسئولان استان و مردم منطقه مغان نمی توانند چنین کارهایی انجام بدهند؟! چرا حقی که برای اصلاندوز است و رئیس جمهور محترم هم در سفر اخیرشان قول منطقه آزاد تجاری و بازگشایی مجدد گمرک اصلاندوز – هورادیز را به مردم داده بود باید این گونه با یک تصویب نامه بی اساس ( از نظر ما مردم منطقه اصلاندوز) را از ما بگیرند؟!

 

مگر غیر از این است که هر خطری که از سوی کشورهای همسایه متوجه کشور می شود در وهله اول ما مرزنشینان هستیم که با آن مقابله می کنیم و فکر می کنم که بازگشایی گمرک اصلاندوز بعد از 22 سال کوچکترین حق و مطالبه ای است که ما می توانیم از دولت وقت درخواست کنیم و به جد پیگیر این قضیه هستیم و از نمایندگان و مسئولان این منطقه مرزی می خواهیم که ما را به حق خودمان که به وسیله آن جوانانمان از اشتغال و رفاه و تعامل و توسعه برخوردار خواهند شد بهره مند سازند و این منطقه محروم را به حداقل حق خود در این زمینه برسانند.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد