سرویس: اصلاندوز
کد خبر: 54783
|
08:46 - 1395/04/22
نسخه چاپی

آغاز برداشت گوجه‌فرنگی در اصلاندوز؛

دست‌رنج کشاورزان در جیب دلالان در سایه نبود صنایع تبدیلی!

دست‌رنج کشاورزان در جیب دلالان در سایه نبود صنایع تبدیلی!
در صورت ایجاد صنایع تبدیلی شاهد افزایش ارزش افزوده محصول گوجه فرنگی در بازارها خواهیم بود و کشاورزان نیز محصولات خود را به قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند.

به گزارشبه نقل ازارس تبارمحصول گوجه فرنگی یکی از محصولات عمده در سبد غذایی خانواده ها بشمار می رود .گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است كه اگرچه به صورت پخته و رب ، در غذا ، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است.

 

فروش این محصول برای کشاورزان اهمیت فراوان دارد، زیرا که اگر گوجه فرنگی به قیمت خوب بفروش برسد کشاورزان سود بیشتری کسب کرده و برای آینده نیز اقدام به کاشت این محصول خواهند کرد، اما در صورتی که از فروش آن ناامید شدند دیگر کاشت آن محصول برای آنها سودی نخواهد داشت.

 

کشاورزان این روزها دل هایشان پرغصه است چرا که کسی نیست حرف آنها را بفهمد و آنها را یاری کند.گله‌مند هستند ،چون  باید هرساله شاهد این اتفاق تلخ باشند که دلالان محصولات آنها را با قیمت ناچیز خریداری کرده و چند برابر دربازار می  فروشند.

 

این قشر زحمت کش جامعه باید در گرمای طاقت فرسا عرق بریزند و چشم انتظار بمانند تا بتوانند حاصل دسترنج خود را به بهایی ناچیزبه دلالان یا رهگذران بفروشند ؛تا  خرج زندگی خود را درآورده وشرمنده خانواده خود نشوند.

 

منصوری یکی از کشاورزان محصول گوجه فرنگی می گوید: این محصول اینک در مزرعه کیلویی 350تومان بفروش می رسد که 1200تومان هم هزینه جعبه بوده و برای کارگران نیز روزانه 40 هزار تومان پرداخت می کنیم که مقرون به صرفه نیست.

 

وی نبود کارخانه رب سازی در این منطقه و صنایع تبدیلی را از مشکلات موجود در کشاورزان عنوان کرد و گفت:از مسئولان انتظار داریم بفکر ما کشاورزان باشند و با ایجاد یک کارخانه رب سازی در منطقه اقدام کنند.

 

یک کشاورز نیز گفت:بیشترین منفعت را در فروش این محصول بیشتر دلالان می برند، زحماتی که برای کاشت این محصول از اول تا هنگام برداشت می کشیم قابل گفتن نیست خیلی اذیت می شویم یا بهتر بگویم زحمت از ما سود از دلالان.

 

وی از مسئولان خواست تا در این منطقه یک کارخانه رب سازی احداث کنند تا محصولشان بخوبی به قیمتی که رضایت کشاورزان را در پی خواهد داشت، بفروش برسد.

 

کشاورز دیگری که از روند فروش گوجه فرنگی خیلی نگران بود گفت:اکنون چندین هکتار در اصلاندوز به زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفته و همه مثل من تلاش می کنند تااین محصول با قیمت خوب به بازار عرضه شود، اما روند فروش این محصول بسیار نگران کننده است.

 

"علی اکبر حسنیان" رییس جهاد کشاورزی پارس آباد در گفتگو با خبرنگار ارس تبار گفت:حدود 400 هکتار از مزارع منطقه اصلاندوز به کشت محصول گوجه فرنگی اختصاص یافته است.

 

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود میزان تولید این محصول در اصلاندوز طی سال زراعی جاری به طور متوسط به 12هزار تن برسد  افزود:محصول گوجه فرنگی علاوه بر تامین نیازهای استان اردبیل به سایر استان های کشور صادر می شود.

 

به گزارش ارس تبار ،محصولات کشاورزی منطقه اصلاندوز مغان در سطح کشور بسیار معروف بوده و این به لحاط وجود خاک مرغوب و قابل کشت در این منطقه است.کشاورزانی که برای مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات خود زحمات زیادی متقبل می شوند باید مسئولان نسبت به مطالبات آنها با برنامه ریزی هدفدار و جدی تر پاسخ دهند تا زحماتی که این قشر برای فروش محصولات خود می کشند بیهوده نباشد.

 

اصلاندوز در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده و هم مرز کشور جمهوری آذربایجان است.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد