سرویس: اقتصادی
کد خبر: 55576
|
12:19 - 1395/05/13
نسخه چاپی

آقای رئیس جمهور اینجا اردبیل؛ کسی صدای بوق قطار را نمی شنود!

آقای رئیس جمهور اینجا اردبیل؛ کسی صدای بوق قطار را نمی شنود!
تقریباَ 715 روز از وعده رئیس‌جمهور در خصوص تکمیل و بهره برداری پروژه ملی راه آهن اردبیل - میانه گذشته است، درحالی که فعلاَ این قطار وعده های روحانی است که سررسیده و هیچ صدایی از سوت قطار شنیده نمی شود.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازکوثرخبر، مروری بر خاطرات 29 مرداد سال 1393، خاطره ای خوب اینکه رئیس جمهور کشورمان با هیات همراه وارد اردبیل شدند تا کارگشای مطالبات چندین ساله مردم این استان باشند و اما خاطره ای پر از حرف و حدیث که خود گفتند و خود شنیدند؛ خاطره ای که سخن از آن میگوییم تکمیل و بهره برداری پروژه ملی راه آهن اردبیل - میانه است که رئیس جمهور در 29 مرداد ماه سال 93 قول تامین فاینانس خارجی و همچنین تکمیل آن تا پایان دولت یازدهم را داد.

روحانی در سفر استانی اش قول داد که چشم انتظاری چندین ساله مردم اردبیل برای شنیدن سوت قطار سرانجام به آخر می رسد و برای عملی شدن این وعده هم از تزریق تدریجی 700 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه ملی در طی این مدت خبر داد؛ حال تقریباَ 715 روز از وعده رئیس جمهور گذشته و طی این مدت این پروژه تنها شاهد اختصاص اعتبار اندک آن هم در سال 94 بوده است و فعلاَ خبری از تزریق اعتبارات جدید در سال 95 نیست.

این در حالی است که آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه 7 خرداد سال 95 شخصاَ و مستقیماَ وارد عمل شده و ملاقاتی با رئیس جمهور و معاون اول انجام داده است که در این ملاقات تسریع در پروژه راه آهن اردبیل مورد مذاکره قرار گرفته و رئیس جمهور و معاون اول قول رسیدگی و پیگیری در این خصوص را داده اند.

از جمله مواردی که آیت الله عاملی در این ملاقات بیان کرده بود، ناراحتی شدید اهالی استان از تأخیر این پروژه و پیشرفت پروژه های مشابه در سایر استان ها بوده است.

در پی این ملاقات که ماهها از آن گذشته است هیچ عکس العملی نسبت از سوی دولت به بزرگترین و مهمترین مطالبات مردمی که این مهم به مراتب از سوی نماینده ولی فقیه در استان و امامان جمعه شهرستان ها مطرح شده است، انجام نیافته و در حال حاظر این قطار وعده های روحانی است که سر می رسد و هیچ صدایی هم از سوت قطار شنیده نمی شود!

پروژه مهم و حیاتی راه آهن اردبیل –میانه در حالی در بی پولی ها لنگ می زند که داشتن حمل و نقل ریلی می توانست بن بست اردبیل را بشکند و این استان را به سوی توسعه پیش ببرد حال با این وجود این سوال مهم را باید از مسئولان استانی پرسید که پروژه به این مهمی چرا در گرفتن اعتبار در غربت مانده است و آیا راهی برای پایان این وضعیت نیست، آیا دولت فقط توانایی اختصاص اعتبارات و بودجه مورد نیاز راه آهن اردبیل را ندارد! این در حالی است که یکی از نمایندگان وقت (مصطفی افضلی فرد) اینگونه به سوالات ما پاسخ میدهد؛ "مشکل راه آهن اردبیل فقط به دست رئیس جمهور باز می شود".

چشمه ای از مطالبه مهم مردم استان اردبیل را برایتان بازگو کردیم؛ بماند که دیگر قولهای روحانی هم همانند صوت قطارش در گیرودار وعده و اعتبار است.

بخش هایی از سخنان رئیس جمهور در جمع اقشار مردم اردبیل مبنی بر این‌که رشد اقتصادی ما به حول و قوه الهی تا پایان سال مثبت خواهد شد و یا سازمان تحریم غیرقانونی علیه ملت ایران دچار ترک شده است، امسال 7 میلیارد دلار از پول ایران که تحت تحریم قدرت‌های بزرگ بوده است را آزاد خواهیم کرد و سد گیوی را به اتمام خواهیم رساند؛ بود.

سخنان رئیس جمهور در خصوص ساختمان سد گیوی همانند میوه ای بود که به ثمر نشست ولی با وجود عدم تخصیص اعتبار در سال 95 به پایاب سد گیوی و همچنین بهره مندی فقط 10 درصد اهالی شهرستان کوثر از آب این سد؛ گویی هیچ سدی در کار نبوده و اصلاَ ساخته نشده است.

این درحالی است که خطیب جمعه کوثر، حجت الاسلام و المسلمین بیگی اخیراَ این بی اعتنایی دولت را غیر معقول عنوان کرد و در واکنش به بی مهری آنها بخشی از خطبه های نماز جمعه خود را به راه آهن اردبیل و پایاب سد گیوی که همچنان در باتلاق بی اعتباری به سر می برد اختصاص داد.

حجت الاسلام بیگی با انتقاد و گلایه صریح از دولت و مسئولین دولتی در خصوص عدم تکمیل و بهره برداری از پروژه ملی و مردمی (راه آهن اردبیل – میانه ) اظهار کرد: با توجه به سفر رئیس جمهور به استان، درحالی که خود ایشان اتمام پروژه ملی راه آهن اردبیل – میانه را تا پایان دولت یازدهم مطرح کرده بودند، ولی متاسفانه هیچ اعتباری از سوی دولت در خصوص بهره مندی مردم استان از این پروژه انجام نیافته است.

وی در ادامه انتقاد خود به عملیات اجرایی پایاب سد گیوی اشاره کرد و افزود: پایاب سد گیوی نیز از جمله پروژه هایی است که در سال جاری هیچ اعتباری از سوی دولت برای بهره مندی 100 درصدی اهالی شهرستان کوثر از آب این سد انجام نیافته است با این وجود واگذاری این پروژه به فایناس چین برای بهره مندی مردم از این پروژه ملی صلاح است.

به گزارشکوثرخبر، پروژه ملی راه آهن ۱۷۵ کیلومتری اردبیل - میانه از اوایل دهه 80 آغاز شده که در سال 93 روحانی در جمع مردم اردبیل قول بهره برداری از آن را تا پایان سال 95 داد که فعلا این قول روحانی نیز عملی نشده و استان اردبیل همچنان جرو استانهای بدون راه آهن کشور باقی مانده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد