سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 55964
|
11:22 - 1395/05/23
نسخه چاپی

میراث فرهنگی بیله‌سوار از فرصت تا غفلت!

میراث فرهنگی بیله‌سوار از فرصت تا غفلت!
آثار تاریخی چند صد ساله و تاریخ و تمدن کهن منطقه بیله سوار فرصتی است که می‌توان علاوه بر جنبه فرهنگی در بحث اقتصادی نیز استفاده کرد.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل از  صبح مغان، گمرک و پایانه مرزی شهرستان بیله سوار یکی از بارزترین و بهترین مراکزی است که میتواند به عنوان محلی برای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باشد اما آیا تاکنون اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟

این سوال بهانه ای است تا نگارنده با نگاهی کلی به این موضوع، موانع و مشکلات پیش روی فرهنگ سازی و نشان دادن تاریخ و تمدن منطقه به مردم را بررسی کند.

با توجه به وجود آثار تاریخی چند صد ساله در گونه های مختلف و همچنین ورود هزاران نفری مسافران که هر روز از مرز بین المللی بیله سوار وارد کشور می شوند موضوع نشان دادن تاریخ و تمدن کهن این منطقه و حتی ورود به بحث اقتصادی در زمینه صنایع دستی و سایر محصولات فرهنگی را بیش از پیش نمایان می سازد.

سعید قادری شهردار شهر مرزی بیله سوار در این زمینه می گوید: با توجه به ورود روزانه 2 هزار نفر مسافر به شهر بیله سوار، فرصت فوق العاده ای در زمینه فروش محصولات فرهنگی از جمله صنایع دستی به وجود اورده است.

 

 

وی می گوید: شهرداری بیله سوار امادگی دارد در زمینه فروش محصولات صنایع دستی تعدادی از مغازه های جنب گمرک را در اختیار متقاضیان قرار دهد که به نوعی هم اشتغال زایی ایجاد می شود و هم اینکه موجب ترویج فرهنگ محصولات صنایع دستی ایرانی خواهد بود.

علی رغم وجود استعداد و پتانسیل های بالقوه در شهرستان بیله سوار اما مشاهده می شود هنوز افراد کمی در زمینه صنایع دستی مشغول هستند، البته انها نیز برای خودشان دلایل موجهی دارند.

یکی از زنان فعال در عرصه صنایع دستی به خبرنگار ما می گوید: من همیشه در این فکر هستم که چگونه ممکن است شهر بیله سوار با داشتن گمرک هنوز نتوانسه افراد بیشتری را در تولید محصولات دستی به خود ببیند.

او ادامه می دهد: البته حمایت نکردن کافی مسئولان نیز دلیل اصلی این عقب ماندگی است که اگر حمایت می شد امروز محصولات صنایع دستی ما در ان طرف مرزها مورد استفاده قرار می گرفت و نهایتا موجب اشتغال پایدار می شد.

علاوه برموضوع صنایع دستی، وجود آثار تاریخی و طبیعی بکر در شهرستان بیله سوار یکی دیگر از موضوعات مهمی است که با کوتاهی های صورت گرفته مورد غفلت واقع شده است.

 

 

داشتن یک موزه به‌ویژه موزه تخصصی مردم شناسی اولین اقدامی است که مسئولان ذیربط باید در اسرع وقت به ان رسیدگی کنند.

فرماندار بیله سوار در بازدید از پایانه مرزی، ساخت موزه مردم شناسی جهت معرفی آداب و سنن مردم در این شهرستان را از مسوولان میراث فرهنگی استان خواستار شده بود.

 وی گفته بود: شهرستان بیله سوار با داشتن تاریخ، فرهنگ و تمدن کهن شایسته داشتن یک موزه به‌ویژه موزه تخصصی مردم شناسی است .

 

حلیم با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری که 90%حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را دارای ارزش افزوده عنوان کرده است گفته بود: با راه اندازی این موزه در شهرستان ، مردم بیله سوار نیز اشیاء و اسناد و وسایل مربوط به تاریخ گذشته شهرستان را به موزه اهداء خواهند کرد و قطعا این موزه  در کنار معرفی شهرستان ،میزان ماندگاری گردشگران را افزایش خواهد داد.

سوالی که مطرح است این است که در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به ویژه حفظ اشیاء و اسناد مربوط به تاریخ گذشته شهرستان چه اقدامی صورت گرفته است؟

در موضوع ماموت کشف شده در بیله سوار که اخیرا نیز خبر انتقال استخوان های کشف شده این فسیل چند میلیونی به سازمان محیط زیست اردیبل همگان را در بهت قرار داد چه اقدامی صورت گرفت؟

البته وجود گمرک از یک سو و ورود دهها نفر از مسافران و گردشگران خارجی و داخلی از سوی دیگر فرصتی بود که با ایجاد محلی در پایانه مرزی، این آثر تاریخی را به همراه سایر اشیاء و اسناد مربوط به تاریخ گذشته شهرستان  نمایش دهیم که امیدواریم در این موضوع اقدام جدی و عملی انجام پذیرد.

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد