کد خبر: 56665
|
09:48 - 1395/06/10
نسخه چاپی

راه‌آهن اردبیل از ایستگاه سرگردانی خارج می‌شود؟

راه‌آهن اردبیل از ایستگاه سرگردانی خارج می‌شود؟
پیشرفت لاک‌پشتی وار پروژه راه آهن اردبیل، تخصیص قطره‌چکانی و ناامیدکننده‌ اعتبارات و اخبار و گزارشات ضد و نقیضی که در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی پروژه به گوش می‌رسد، ته‌مانده‌‌ی امید مردم استان برای طنین‌انداز شدن صدای سوت قطار در اردبیل را به یاس تبدیل می‌سازد.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل ازچشمه لر   بی‌گمان «راه‌آهن» تلخ‌ترین نوستالژی مردم استان اردبیل است. پروژه‌ای که مطالعات اولیه آن در قالب طرح راه‌آهن میانه-اردبیل-پارس‌آباد به طول 400 کیلومتر به منظور اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور انجام گرفت و در فاز اول طراحی تکمیلی قسمت اردبیل-میانه به طول 175 کیلومتر در قالب شش قطعه به مشاورین مختلف واگذار و در نهایت عملیات اجرایی با انعقاد قرارداد قطعه شش از سمت اردبیل در خرداد ماه سال 84 شروع شد و به مرور بقیه‌ی قطعات به پیمانکاران واگذار گردید.

 با این وجود،بعد از گذشت بیش از ده سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح، پیشرفت لاک‌پشت‌وار پروژه، تخصیص قطره‌چکانی و ناامیدکننده‌ اعتبارات و اخبار و گزارشات ضد و نقیضی که در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی پروژه به گوش می‌رسد، ته‌مانده‌‌ی امید مردم استان برای طنین‌انداز شدن صدای سوت قطار در اردبیل را به یاس تبدیل می‌سازد.
 شروع به فعالیت مجلس دهم با تغییر صددرصدی چهره نمایندگان استان همراه بود. نمایندگان جدید استان در آغازین روزهای نمایندگی مردم، طی اقدامی که نظیر آن را در سال‌های گذشته کمتر دیده بودیم به صورت دسته‌جمعی صفر تا صد پروژه‌ی اردبیل-میانه را از نزدیک رصد کرده و در جریان امور قرار گرفتند و برخلاف دیدگاه‌های مطرح شده مبنی بر وجود مشکلات فنی و تغییر مسیر پروژه راه‌آهن اردبیل که عده‌ای از کارشناسان و نمایندگان مجلس نهم مطرح کرده بودند، بر سر پیگیری و به سرانجام رساندن پروژه هم قسم شدند.

 افزایش اعتبارات دولتی و نیز استفاده از فاینانس برای به ثمر رسیدن پروژه راه‌آهن اردبیل در دستور کار نمایندگان استان قرار گرفت و هم در تذکرات و نطق‌های مجلس و هم در دیدارهای رو در روی متعدد با وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر مسئولین کشوری بر این مساله تاکید شد و به نظر می‌رسد برآیند فعل و انفعالات چند ماه اخیر در جهت در اولویت اجرایی قرار گرفتن پروژه مثبت بوده است.

 تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌ی راه‌آهن اردبیل-میانه خواهد توانست اردبیل را که جزو استان‌های بدون راه‌آهن کشور می‌باشد ضمن متصل نمودن به شبکه‌ی ریلی کشور، به خط آهن کشورهای مجاور نیز مرتبط سازد و روشن است با به ثمر رسیدن این طرح و اتصال استان اردبیل به کشورهای حوزه قفقاز و روسیه، تحولی عظیم درصنعت حمل و نقل، صادرات و واردات و تجارت استان اردبیل صورت خواهد گرفت.

 امری که یقینا با جدیت و پیگیری نمایندگان استان از یک سو و پرهیز از خودزنی و بزرگنمایی مسائل و مشکلات پروژه، که متاسفانه گهگاه از سوی خودی‌ها و دوستان صورت می‌پذیرد و اظهاراتی که بعضا بدون در نظر گرفتن منافع استان بیان می‌گردد، از سوی دیگر، محقق گردد.

 کمیسیون تخصصی عمران مجلس شورای اسلامی در راه اردبیل است و در شرایطی که وعده رئیس جمهور محترم کشور مبنی بر تکمیل راه‌آهن اردبیل-میانه تا سال 95 محقق نشده و کماکان قابلیت استفاده تبلیغاتی در انتخابات پیش رو را برای ستاد ایشان در اردبیل دارد، زخم کهنه پروژه غبار گرفته راه‌آهن اردبیل در انتظار مرهمی است از کمیسیونی که صفر تا صد امورات وزارت راه و شهرسازی در مجلس را در اختیار دارد تا بلکه این کمیسیون راه‌آهن اردبیل را از ایستگاه سرگردانی خارج سازد.
یادداشت:سیدمصطفی‌جمشیدی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی
 

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد