سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 56902
|
14:20 - 1395/06/15
نسخه چاپی

5 اثر ناملموس استان اردبیل ثبت ملی شد

5 اثر ناملموس استان اردبیل ثبت ملی شد
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت پنج میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارشپایگاه خبری تحلیلیبه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، منصور عالیقدری با بیان این مطلب گفت: در جلسه تخصصی ثبت میراث ناملموس که در دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان مرکزی برگزار شد، پرونده ثبتی پنج اثر ناملموس استان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: این پنج اثر ناملموس شامل مراسم احسان حسینیه متبرکه اوچدکان، دانش و فن بویاق "رنگرزی" اردبیل، دانش و فن شیرازه بندی و صحافی اردبیل، دانش و فن بورک چیلیگ "کلاهدوزی" اردبیل و دانش و فن چلنگری "آهنگری سنتی"اردبیل است.

وی با اشاره به اهمیت خاندان صفوی و بقعه شیخ صفی در اردبیل، اهمیت کتاب و کتابت در آن دوره و وجود نویسنده ای متبحرچون عبدی بیگ در دوره شاه طهماسب و تشکیل کتابخانه بقعه شیخ صفی گفت: یکی از نیازمندی های کتاب نویسی در آن دوره جلدسازی و صحافی بود که با بررسی جلد کتاب های آن دوره می توان فهمید که جلد و جلدسازی به خاطر حفظ خود کتابت از اهمیت خاصی برخوردار بوده است، بنابراین حفظ و احیای جلدسازی و صحافی در اردبیل از اولویت ها و ضروریات است.

به گفته این مقام مسئول؛ هنر جلدسازی در اردبیل با توجه به رابطه مستقیم آن با قرآن و کتاب های ادعیه به عنوان یک شغل مقدس شناخته شده و بیشتر افرادی که این شغل را انتخاب کرده اند مذهبی و مقید به اعمال شرعی بوده اند.

عالیقدری با بیان اینکه اردبیل در گذشته نه چندان دور یکی از قطب های آهنگری در ایران بوده است وجود بازار ویژه آهنگران به نام "دمیرچی بازار"، وجود آثار ظریف آهنگری در بقعه شیخ صفی و برخی ابنیه تاریخی و همچنین وجود اصطلاحات بومی این رشته و حضور این اصطلاحات در فرهنگ عامه بر این مدعا دلالت می کند، اظهار داشت: دمیرچی بازار اردبیل در حال حاضر فقط دو آهنگر دارد که به شیوه سنتی کار می کنند.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد