سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 58
|
17:50 - 1391/07/19
نسخه چاپی

نشست خبری دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی

اعلام روز جهانی محمد(ص)

اعلام روز جهانی محمد(ص)
دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اولین جمعه هفته وحدت را جمعه «جشن محمد (ص)» و روز جهانی محمد(ص) قرار خواهیم داد گفت: دور جدید فعالیت‌های مجمع تقریب ورود به عرصه‌های عملی تقریب است.

 

 

 

به گزارش سبلانه به نقل از فارس، صبح امروز آیت‌الله محسن اراکی در نشست خبری به مناسبت سالگرد تاسیس این مجمع، در سخنانی با اشاره به شرایط امروز جهان اسلام، گفت: برجسته‌‌ترین شاخص مرحله کنونی تاریخ بشر تحولاتی است که در حال رخ دادن است و این تحول به سمت و سویی است که بشارت دهنده پیدایش قدرت نوین در جهان است.

وی با بیان اینکه این قدرت نوین در آینده نه چندان دور به قدرت اول جهان تبدیل می‌شود، افزود: این قدرت نو، قدرت امت واحده اسلامی است که بیداری اسلامی کنونی آغازی برای این پیدایش و تحول نوین است.

 

* در سایه بیداری اسلامی، امت واحده در حال شکل‌گیری است

 

اراکی ادامه داد: بیداری اسلامی جوانه زدن امت واحده اسلامی از درون جوامع اسلامی است و بدخواهان و مستکبران چه بخواهند و چه نخواهند سنت تحول به این سمت در حال حرکت است و آغاز آن را در بیداری اسلامی حال حاضر می‌بینیم.

وی پیدایش امت واحده را تعریف و تاکید کرد: امت واحده یعنی اینکه دو میلیارد مسلمان کره خاکی با هویت و فرهنگ واحد برخاسته از قرآن کریم و الگو قرار دادن پیامبر اعظم(ص) و با اندیشه‌های پربار قرآن کریم شکل بگیرد.

اراکی هیچ جای کره زمین را برای شکل‌گیری این امت واحده استثنا نکرد و افزود: این امت واحده حتما به عنوان قدرت بزرگ  جهانی بوجود خواهد آمد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هجوم به قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) را برنامه‌ای برای جلوگیری از شکل‌گیری امت واحده دانست و گفت: علت این امر این است که قرآن دارای تئوری الگوی زندگی انسان است و رسول اکرم(ص) الگوی عملی زندگی کامل و انسان کامل است و قرآن رسما پیامبر را الگوی حسنه معرفی می‌کند.

وی افزود: علت این توهین‌ها این است که آنها با زندگی بهتر انسان و الگوی مبتنی بر رحمت، صداقت، ایثار و ... مخالفند اما زندگی آینده بشر مبتنی بر رحمت و ایثار خواهد بود.

 

* سیاست مجمع، شکل‌گیری امت واحده بر اساس الگوی رحیمانه پیامبر اسلام(ص)

 

اراکی با بیان اینکه مجمع تقریب مذاهب اسلامی هدفش را پیدایش چنین امت واحده‌ای براساس الگوی رحمت قرار داده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در پیامی برای دبیر کل جدید مجمع دادند چشم‌انداز مجمع را امت واحده اسلامی و استراتژی را «وحدت اسلامی» تعیین کردند و همه اینها در راستای پیدایش امت واحده اسلامی و تقویت بیداری اسلامی است.

وی افزود: این مجمع به دنبال برداشتن دیوارها و پرده‌های ناآشنایی و بی‌مهری بین مذاهب است و تلاش می‌کند دل‌های اتباع حضرت رسول اکرم(ص) را نزدیک کرده و امت واحده را در راستای الگوی رفتاری پیامبر اعظم(ص) که رحمة للعالمین بود، ایجاد کند و مسلمانان هم باید چون پیامبر رحمت، رحمتی برای همه عالمیان و جهانیان باشند.

دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به سالگرد تاسیس مجمع تقریب و عملکرد 22 ساله این مجمع، گفت: این مجمع در طول بیش از دو دهه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

وی افزود: تبلیغ و تبیین اندیشه‌های تقریبی، ایجاد زمینه‌های تقریب، تشکیل گردهمایی‌های فراوان با حضور سران و رهبران مذاهب، تلاش برای واداشتن سران مذاهب به هم‌نوایی برای جلوگیری از جنگ‌های فرقه‌ای از جمله این عملکردها بوده است.

اراکی ادامه داد: در طول دبیر کلی آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی و آیت الله تسخیری و با رهنمودهای رهبری گفتمان تقریب رواج یافت و در طول دو دهه گذشته و آنجا که سلطه به دنبال تفرقه و جنگ‌افروزی در جهان اسلام بود، چون جنگ خلیج فارس، افغانستان، سوریه،‌ عراق و ... و در حالی که همه در راستای پراکنده ساختن و ایجاد کینه و تفرقه بین مذاهب اسلامی عمل کردند، این تنها مجمع بود که تنومندانه ایستاد.

 

* پس از دو دهه زمینه‌سازی فکری برای تقریب، آن اندیشه‌ها را عملی می‌کنیم

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی دوران جدید مجمع تقریب را متفاوت از دوران قبل خواند و تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌ها در دوره جدید شعار ما امت واحده اسلامی است و اینگونه ما فراتر از تقریب تلاش می‌کنیم.

وی افزود: برنامه‌های ما در دور جدید فراتر از تئوریک خواهد بود و امروز پس از زمینه‌سازی فکری و روانی به دنبال ورود به عرصه عملی هستیم و تلاش می‌کنیم آن اندیشه‌ها را عملی کنیم.

اراکی ادامه داد: امروز ملت‌های اسلامی در قشرهای مختلف اعم از جوانان، زنان، متفکران، بازرگانان و ... باید در عملیات تقریب مشارکت کنند و همسویی تقریبی در عرصه‌های اجتماعی، بازرگانی، ورزشی و ... ایجاد کرده و در عرصه فعالیت‌های میدانی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کنفرانس وحدت اسلامی در سال جاری کلید مرحله نوین تقریب زده خواهد شد، گفت: در این کنفرانس استراتژی‌های مشارکت‌های میدانی را اعلام خواهیم کرد و گام‌های عملی را برمی داریم.

اراکی افزود: علاوه بر این اولین جمعه هفته وحدت را جمعه «جشن محمد (ص)» و روز جهانی محمد(ص) قرار خواهیم داد تا جهانیان همه فضیلت‌های آن حضرت را دریابند.

وی ادامه داد: امت اسلامی باید در چنین روزی به برگزاری باشکوه جشن میلاد پیامبر اعظم(ص) بپردازد و از همه مسلمانان می‌خواهیم با لباس‌ها و با آرم «امت واحده» که به زودی اعلام خواهد شد به برگزاری جشن میلاد پیامبر (ص) بپردازند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد