سرویس: استانی
کد خبر: 61251
|
12:55 - 1395/09/23
نسخه چاپی

گره کور راه آهن اردبیل_ بزرگراه قفقاز؛

راه و راه آهن دغدغه شمالغرب کشور/ سهم وزارت راه و شهرسازی در تحقق خواسته های مردم چه اندازه است؟

راه و راه آهن دغدغه شمالغرب کشور/ سهم وزارت راه و شهرسازی در تحقق خواسته های مردم چه اندازه است؟
موضوع راه و راه اهن در منطقه شمالغرب کشور نیازمند اقدام سریع و عادلانه دولت است زیرا عامل راه در این منطقه، یکی از اصلی ترین چرخه های رونق اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از  صبح مغان، با افزایش جمعیت و گسترش شهرسازی و ایجاد شهرک ها در نقاط مختلف کشور و به منظور سهولت در ارتباط شهرها و مراکز صنعتی و تجاری، لزوم ایجاد و احداث راه آهن و بزرگراه در مناطق مختلف کشور بیش از پیش احساس می شود.

هر چند دولت های پیشین و دولت کنونی در این خصوص برنامه های نسبتا مدونی داشته اند، اما برخی کاستی ها و ناملایمات باعث بروز نارضایتی هایی از سوی مردم شده است تاجاییکه اخیرا نابسامانی درحوزه راه آهن منجر به همگرایی نمایندگان مردم در مجلس شد و تصمیم به استیضاح وزیر راه و شهرسازی گرفتند هرچند این استیضاح در پشت پرده، پس گرفته و ملغی شد.

در موضوع راه و راه آهن با کمی بررسی می توان به این نتیجه رسید که یکی از مناطق مهم و استراتژیک در کشور منطقه شمالغرب کشور است که شامل استان هایی همچون آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل می شود که در این مناطق نیاز به راه و راه اهن اقدام سریع و عادلانه دولت را می طلبد.

در این میان پروژه راه آهن میانه-اردبیل نیز یکی از مطالبات مهم مردم در شهرستان های واقع در استان های اردبیل و آذربایجان شرقی است که به دلایل مختلف تا کنون به ثمر ننشسته است.

 

پروژه ساخت خط ریلی میانه –اردبیل در سال۱۳۸۴ شروع و در مدت ۱۰سال تا سال۱۳۹۴ طبق اطلاعات بدست آمده در حدود ۳۰۰میلیارد تومان هزینه برداشته است.

در این پروژه به صورت میانگین سالیانه حدود ۳۰میلیارد تومان اعتبار برای آن منظور شده و در صورت ادامه این روند با احتساب مبالغ کلان مورد نیاز در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان لازم است که با این شرایط بد اقتصادی و مالی دولت، اتمام آن بیش از ۴۰ سال به طول خواهد انجامید.

در حال حاضر این خط‌ آهن از میانه تا اردبیل در یکی از مسیرهای سخت از نظر توپوگرافی قرار گرفته و در این مسیر ۲۳ کیلومتر تونل وجود دارد و حدود ۷ کیلومتر پل بزرگ در این مسیر احداث خواهد شد‌.

 

اما برخی از این استانها همچون استان اردبیل که در مسیر ریل قطار قرار دارد و به نوعی پیشانی نظام بوده، به دلیل هم مرز بودن با کشور جمهوری اذربایجان، اهمیت دو چندانی نسبت به دیگر استانها دارد.

درخواست های مکرر مردم و مسئولان در خصوص اتمام پروژه راه آهن از یک سو و البته مزایای وجود این راه به دلیل سهل الانتقال بودن کالاهای تجاری که در سیاست های اقتصادی منطقه ای پیش بینی شده است، از سویی دیگر، همه حکایت از ان دارد که دولت باید همت خود را زیاد کرده و حداقل تا پایان دوره مسئولیتش بتواند روند تکمیل این پروژه را سرعت بخشد.

 

 

البته از اظهارنظرهای مسئولان استانهای شمالغرب کشور در خصوص وضعیت راه آهن و با توجه به اهمیت ایجاد راه و مسئله گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه به روشنی می توان دریافت که دولت در خصوص تخصیص بودجه که متناسب با این منطقه باشد زیاد چشمگیر عمل نکرده است.

در همین خصوص مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل راه‌آهن اردبیل در حد حرف باقی‌مانده و باید یک فکر اساسی در این زمینه انجام شود گفت: صحبت از فاینانس و تامین اعتبارات مورد نیاز نیز در حد حرف باقی‌مانده است.

محبت‌خواه ادامه داد: اگر دولت تدبیر و امید بتواند تنها راه‌آهن اردبیل را به سرانجام برساند گویی به اقتصاد مقاومتی عمل کرده و تعهداتش را به سرانجام رسانده است.

علاوه بر مسئولان دولتی ائمه جمعه نیز به اتمام  راه اهن اردبیل میانه تاکید کرده و خواستار اجرای هر چه سریعتر این پروژه شدند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه 7 آبان ماه امسال گفت: تکمیل راه آهن اردبیل جزو مصوبات سفر رئیس جمهوری بوده و بی اعتنایی به آن قطعا در انتخابات سال آینده اثر خواهد گذاشت و مسئولان استان باید این موضوع را به اطلاع دولت برسانند.

وی با اشاره به راه اندازی قطار سریع السیر کاشان – تهران ادامه داد: هر از گاهی دولت از راه اندازی قطار سریع السیر، برقی یا قطار VIP و... در استان ها خبر می دهد اما از راه آهن استان اردبیل خبری نیست.

 

 

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در این خصوص با تاکید به اظهارات مسئولان استانی و کشوری مبنی بر عدم وجود بودجه برای اجرای این طرح ریلی تاکید کرد: اگر بودجه وجود ندارد پس چگونه سایر استان ها از این نعمت بهره مند می شوند.

در هر حال نگاه اقتصادی دولت مردان در حوزه راه و شهرسازی در استانهای مرزی مخصوصا استان اردبیل در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است باید به گونه ای باشد که علاوه بر نگاه توسعه محور داخلی به پتانسیل های برون مرزی نیز توجه کافی صورت گیرد.

 

اجرای بزرگراه قفقاز در هاله ای از ابهام

علاوه بر موضوع راه اهن که خواسته مردم و مسئولان است بحث راه و بزرگراه نیز نباید از دید مسئولان مورد غفلت واقع شود.

بزرگراه قفقاز که یکی از اصلی ترین شریان های ارتباطی شمالغرب کشور محسوب می شود، از مرکز استان اردبیل تا مرز بین المللی شهرستان بیله سوار و منتهی به جمهوری آذربایجان ادامه دارد.

جرقه بزرگراه قفقاز مهرماه ۱۳۸۸ در همایش بین المللی قفقاز در سالن شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز زده شد و استاندار وقت مجوز احداث این بزرگراه را صادر کرد.

فروردین سال ۱۳۹۲ بود که با حضور وزیر وقت راه وشهرسازی، فاز نخست بزرگراه قفقاز واقع در محور اردبیل – مغان به بهره برداری رسید. این پروژه به طول ۱۷کیلومتر، حد فاصل سه راهی صحرا تا شهر رضی از توابع شهرستان مشگین شهر احداث شده و برای اجرای آن تا۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شد.

این شاهراه ارتباطی به لحاظ کاهش مسافت و تسریع در ارتباط شمال و مرکز استان و همچنین پیوند استان اردبیل به کشورهای حوزه قفقاز در شمال ایران، به عنوان شاهرگ حیاتی توسعه استان اردبیل نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

 

 

در حالی که مسئولان محلی و استانی و نمایندگان ادوار از ضرورت احداث بزرگراه قفقاز سخن گفته و می گویند اما معاون توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل از نبود هیچ مصوبه و مجوز قانونی به نام این بزرگراه خبر می دهد.
«علی حیدری اظهار کرد: هیچ مصوبه و مجوزی مبنی بر وجود و احداث بزرگراه قفقاز در دست راه و شهرسازی نبوده و نیست و مطالب پیرامون این موضوع بدون داشتن پیش زمینه و اطلاعات کافی است.
وی افزود: هم اکنون بزرگراه مسیر اردبیل به گرمی و بیله سوار از اعتبارات ملی در دست احداث است و ارتباطی به مباحث مطرحه بزرگراه بین المللی قفقاز ندارد. البته ما امیدواریم با تصویب این موضوع ردیف اعتباری ویژه ای برای احداث این بزرگراه در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به سوال همشهری در رابطه با نصب تابلو بزرگراه قفقاز در جاده اردبیل مغان گفت: این تابلو قبل از حضور من در این سمت نصب شده و اطلاع دقیقی از آن ندارم و بنظر من نباید بدون مصوبه و مجوز نسبت به نصبت تابلو اقدام می شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز در دیدار با فرماندار گرمی در این زمینه گفت: مصوبه قانونی برای احداث بزرگراهی به نام قفقاز وجود نداشته و برنامه ای برای این کار نداریم.
«خلیل محبت خواه» با بیان اینکه برخی از قسمت های راه اصلی اردبیل مغان چهاربانده شده است، اظهار کرد: این اقدام از اعتبارات ملی و نه با عنوان بزرگراه قفقاز انجام شده و در برخی نقاط مورد نیاز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: راه و شهرسازی هیچ مصوبه و اعتبارات خاصی برای بزرگراه قفقاز ندارد، اما از طریق اعتبارات ملی و استانی نسبت به حذف نقاط حادثه خیز و روکش آسفالت اقدام می شود.

علی ای و حالا مشکلات راه و راه اهن در منطقه شمالغرب و به ویژه در استان اردبیل بر همگان اشکار است، حال سوال اینجاست که خواسته های مردمی از دید وزارت راه و شهرسازی در دولت تدیبر و امید تا چه اندازه محقق شده است؟

گزارش بهروز پیری

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد