سرویس: سیاسی
کد خبر: 62252
|
14:11 - 1395/10/18
نسخه چاپی

در حاشیه اظهارات اخیر استاندار؛

چرا آثار مگاپروژه‌ها در سفره مردم استان اردبیل دیده نمی‌شود؟

چرا آثار مگاپروژه‌ها در سفره مردم استان اردبیل دیده نمی‌شود؟
پرسش اساسی این است که چرا با وجود ادعای اجرای موفق مگاپروژه ها در استان اردبیل، روند مثبتی در سفره مردم و اقتصاد خانواده ها مشاهده نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، دکتر مجید خدابخش استاندار اردبیل در نشستی با اعضای انجمن اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل و نیز اظهاراتی در نشست اخیر با مدیران رسانه ها، از روند رو به رشد و شتاب 4 مگاپروژه معروف سخن به میان آوردند که این گفته ها از جهاتی با نقدهایی مواجه است.

استاندار محترم اردبیل بر لزوم تغییر مطالبه مردم استان اردبیل از دولتمردان برای اجرای طرح های زیربنایی سخن به میان آورده‌اند که بایستی از وی پرسید که اگر لزوماً مطالبه و درخواست مردم موجب توجه دولت برای توسعه یک استان می شود پس در این چند دهه باید جایگاه استانهای محروم و فقیر با استانهای برخوردار کاملاً عوض می شد، چون ساکنان این استانها و مناطق به دلیل محرومیت و فقدان کسب و کار و بحران بیکاری، همواره به دولتها معترض بوده و خواهان توجه بیشتر دولتها بوده اند اما نه تنها اتفاقی مثبت نیفتاده بلکه به انباشته شدن عقب ماندگی آنها منجر شده است! باید گفت که این نسخه ای که آقای استاندار پیشنهاد می کنند نه تنها شفابخش نیست بلکه هیچ فایده ای هم ندارد، نسخه شفابخش این است که مجریان و نمایندگان دولت در استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، این توان و چانه زنی را داشته باشند تا در فصل های بودجه ای و...، امکاناتی را برای توسعه استان بگیرند و بیشتر از این فرافکنی نکنند.

اینکه زیرساخت های اساسی، نجات بخش استان محروم اردبیل از فقر انباشته است در این شکی نیست اما نکته و پرسش اساسی تر این است که شعارها و طرح‌های دولت یازدهم و نماینده عالی دولت در این سه سال و اندی که بر روی مگاپروژه ها متمرکز شده تا چه حدی توانسته تا باری از مشکلات فراوان استان و فقر و محرومیت آن بکاهد.

بهره‌گیری از اهرم فرافکنی و این که دولت های قبلی مسبب عقب ماندگی اقتصادی استان اردبیل بوده اند، همواره از سوی دولتمردان در ادوار مختلف سابقه داشته و این حربه در میان مردم و افکار عمومی نخ نما شده است، مردم امروزه چندان به این که چرا عقب مانده شدیم، توجهی ندارند و انتظارشان از دولت مستقر است که اتفاقاً شعار محوری خود را سرمایه گذاری و حمایت از آن عملیاتی کرده و به معنای واقعی کلمه در زندگی روزمره آنها عینیت بخشد.

استاندار محترم از 4 مگاپروژه که جزو برنامه های ایشان در استان اردبیل است، سخن به میان اورده و می گویند که این مگاپروژه ها در حال انجام هستند اما به دلیل این که به دور از چشم مردم هستند، چندان به چشم نمی آیند و مردم روند اجرایی آنها را مشاهده نمی کنند. حال سئوال از استاندار محترم این است که گیریم، این پروژه ها در نقاط مختلف استان و به دور از سکونتگاههای شهری و روستایی است و هر روز در مقابل چشمان مردم نیست که دیده شوند، اما اگر گفته شما را سند قرار دهیم بایستی از زمان شروع به کار پروژه ها تاکنون که چند سال می گذرد، تفاوتی در زندگی خانواده ها که بخشی از جامعه مهندسین و کارگران و ...  در این طرح ها اشتغال دارند احساس و در سفره های مردم اشکار می شد!

مجید خدابخش استاندار اردبیل در نشست با اعضای انجمن اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل، گفته است: در طول دهه های گذشته و بخصوص در زمانی که وضعیت مالی دولت ها بسیار مناسب بود هیات دولت و روسای جمهوری دوره های مختلف به این استان سفر کرده اند و ما به جای مطالبه اجرای طرح های زیربنایی و  کارخانه های عظیم و مگا پروژه ،مسائل پیش پا افتاده  را مطرح و درخواست های نه چندان مهم را طلب کرده ایم، باید منطقه آزاد و کارخانه های بزرگ اقتصادی را درخواست می‌کردیم .

به گفته وی اقدامات چشمگیری در جهت توسعه همه جانبه استان در بخش های گردشگری، صنعت و معدن و تجارت و بخش کشاورزی ودامی انجام شده است؛ 350 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی که در نوع خود بی سابقه بود جهت تکمیل نیروگاه سبلان اردبیل اختصاص یافت که علاوه بر تامین برق مصرفی استان و تامین زیرساخت های اجرای طرح های تولیدی و اقتصادی  استان، زمینه اشتغال بیش از 1000 نفر را نیز فراهم آورده است.

خدابخش با اشاره به نتایج مطلوب پیگیری منطقه آزاد، مطالعه و کشف 4 پهنه معدنی، ایجاد شهرک های صنعتی خصوصی وتامین زیر ساخت های این شهرک ها با اعتبارات دولتی، بیان داشت: تجارت وصنعت دو مقوله و محور مهم  توسعه استان است و کشاورزی بدون حضور صنعت، تحول اقتصادی را رقم نمی‌زند.

وی با ذکر نمونه هایی از تاثیر طرح های زیر بنائی در توسعه و عمران هر منطقه ، یادآور شد: زمانی که کشت وصنعت در پارس آباد ایجاد می شد شاید کمتر کسی به تاثیر فوق العاده آن بر توسعه پارس آباد واقف بود اما احداث فرودگاه در پارس آباد به برکت کشت و صنعت مغان و توسعه زیر بنائی این شهرستان نیز مرهون این واحد بزرگ اقتصادی است. وی افزود:با همین هدف بود که از روزهای اول انتصاب خود 4 مگا پروژه را برای استان مطرح کردیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد