سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 62800
|
18:55 - 1395/11/04
نسخه چاپی

استاندار اردبیل در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی پارس آباد :

پروژه ای به نام «پارس آباد به جلفا» و یا «اصلاندوز به جلفا» نداریم/ احداث پل مخصوص به موازات سد ميل و مغان براي ارتباط با آذربایجان

پروژه ای به نام «پارس آباد به جلفا» و یا «اصلاندوز به جلفا» نداریم/ احداث پل مخصوص به موازات سد ميل و مغان براي ارتباط با آذربایجان
استاندار اردبيل گفت: در پروتکلی که بین کشور ایران و آذربایجان به امضاء رسید، قرار شد سه کیلومتر خط ریل در هورادیز و اصلاندوز به همراه یک پل مخصوص عبور قطار بين دو طرف ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی و تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان پارس آباد با حضور استاندار اردبیل، نماینده مردم شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار در مجلس، تعدادی از مدیران کل استانی، امام جمعه و فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری پارس آباد تشکیل شد.

استاندار اردبیل در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی در پارس آباد اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه بررسی و رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران واحدهای صنعتی و بخش های خصوصی راکد و نیمه تعطیل و حل آن از طریق مدیران کل استان در این شهرستان است.

مجید خدابخش با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه های مهمي است که گریبانگیر بیشتر شهرهاي استان شده، گفت: باید در این ارتباط راهکاری انديشيده و به مردم نشان داد که مردم خودشان وارد عرصه عمل و سرمایه گذاری شده که بالطبع دولت هم در این راستا وظیفه اش حمایت از این مردم می باشد.

وی به ظرفیت‌های شهرستان پارس آباد اشاره کرد و افزود: با مدیریت صحیح و حمايت از سرمايه گذاران بخش خصوصي می‌توان اشتغالزایی بیشتر از ظرفیت افراد بیکار در این منطقه را ایجاد کرد.

خدابخش در ارتباط با راه آهن جلفا - اصلاندوز یا جلفا - پارس آباد گفت: ما اصلا پروژه ای به نام پارس آباد به جلفا و یا اصلاندوز به جلفا نداریم؛ چرا که در سفری که اخیرا به همراه وزیر ارتباطات به باکو داشتیم در این سفر پیشنهاد بندر خشک اصلاندوز را به مقامات آذربایجان دادیم و قرار شد شبکه ریلی هورادیز آذربایجان که در جنگ قره باغ قطع شده دوباره به جریان بیافتد.

استاندار اردبیل ادامه داد: قرار شد طرفین در هورادیز و اصلاندوز پلی به موازات سد میل و مغان بر روی ارس که مخصوص ریل راه آهن بوده زده شود که از این طریق استان اردبیل به شبکه ریلی آذربایجان و در ادامه به اتحاد جماهیر شوروی سابق وصل می شود كه این امر می‌تواند به پیشرفت صادرات و اقتصاد کشور نیز کمک کند.

خدابخش همچنين تصریح کرد: در پروتکلی که بین کشور ایران و آذربایجان به امضاء رسید و رئیس جمهور آذربایجان هم از آن استقبال کرد، قرار شد سه کیلومتر خط ریل در هورادیز و اصلاندوز به همراه یک پل مخصوص عبور قطار در دو طرف مرز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه 100 هکتار زمین در اصلاندوز تعیین و به عنوان بندر خشک فنس کشی می شود، گفت: راه اندازی این بندر خشک در پروتکل طرفین قید شده و گزارش ایجاد این بندر خشک تهیه و آمده ارجاع به هیات دولت است.

استاندار اردبیل، مهم ترین کارایی راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز را کاهش هزینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ایجاد گمرک و افزایش سرمایه گذاری مستقیم با کشورهای خارجی دانست که با تحقق آن تحول عظیمی در بخش صادرات منطقه و عين فرمايشات مقام معظم رهبري در بخش اقتصاد مقاومتي حاصل خواهد شد.

وي با اشاره به بازار های جهانی به خصوص بازار ۵۰ میلیارد دلاری مسکو اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر به کشور روسیه و دیدار با مقامات آنها از پتانسیل های اقتصادی مغان صحبت کردیم و به آنها گفتیم که ما میتوانیم بخشی از بازار محصولات کشاورزی مسکو را توسط دشت مغان تامین کنیم و آنها هم استقبال کردند اما آنها استاندارد هایی در خرید کالا دارند و باید ما استاندارد های خود را با آنها تطبیق دهیم تا بتوانیم وارد بازار مسکو شویم.

خدابخش با اشاره به بازگشایی پروازهای فرودگاه پارس آباد گفت: فرودگاه اين شهرستان در گذشته كه پروازهايش داير بود توسط شركت كشت و صنعت مغان پروازهاي آن چارتر مي شد كه بعبارت ديگر اگر هواپيمايي 56 مسافر براي پرواز داشت، اين شركت هزينه هاي آن را تمام و كمال پرداخت مي كرد حال اين پرواز با 5 مسافر انجام مي شد يا با 36 نفر و يا 56 نفر.

وي افزود: با اينكه ما رايزني هايي با شركت هواپيمايي آسمان و ديگر شركتهاي هواپيمايي انجام داده ايم اما از آنجايي كه بيشتر اين شركتها به بخش خصوصي واگذار شده، نگران اين هستند كه 70 درصد پروازهاي آنان تكميل نشود و از سويي هم كشت و صنعت مغان حاضر به چارتر پرواز نيست از اين بابت با مشكلاتي مواجه هستيم.

استاندار اردبيل بيان كرد: براي رفع اين مشكل و بازگشايي مجدد پروازهاي پارس آباد شركتهاي هواپيمايي اين پيشنهاد را دادند كه يك ماه پروازها بصورت آزمايشي و هفته اي دو بار در اين شهرستان برقرار شود كه در صورت استقبال مردمي به همكاريشان ادامه دهند.

وي در رابطه با وضعيت منطقه آزاد تجاري صنعتي اردبيل نيز گفت: خوشبختانه محدوده اين منطقه هفته گذشته به تصویب کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید و با اينكه يكي دو نقطه در خطر حذف قرار داشت اما اين مورد هم حل شد و به احتمال زياد بعد از دهه فجر و در اولين جلسه مجلس منطقه آزاد بررسي شود كه مي طلبد نمايندگان استان تلاششان را براي تصويب اين لايحه بكار بندند.

خدابخش با بيان اينكه پيگير تكميل بيمارستان تازه تاسيس پارس آباد بوده، تصريح كرد: اين پروژه جزء پروژه هايي است كه تكميل ساختمان آن بر عهده وزارت راه و شهرسازي و تجهيز آن بر عهده وزارت بهداشت و درمان است كه در دهه فجر امسال قرار است تنها ساختمان آن افتتاح شود.

وي افزود: براي تجهيز اين بيمارستان نياز به اعتبار 50 ميليارد تومان هست كه به اتمام و بهره برداري برسد و اگر در دهه فجر بنا بر افتتاح اين پروژه شده، تنها ساختمان آن به بهره برداري خواهد رسيد.

استاندار اردبيل در رابطه با كشاورزان خسارت ديده از تگرگ اين شهرستان نيز گفت: در اين ارتباط حمايتهايي از سوي جهاد كشاورزي براي خسارت ديدگان تدارك ديده شده است و اما از آن جايي كه بخشي از زمين هاي خسارت ديده بيمه نيودند طبعا دولت براي كمك به اين خسارت ديدگان دستش بسته است اما با اين همه تلاش مي كنيم تا به طريقي از آنان حمايت كنيم.

در اين جلسه فرماندار پارس آباد نيز با ارائه گزارشي از طرح ها و پروژ هاي اين شهرستان، گفت: در دهه فجر امسال 100 پروژه با اعتباري بالغ بر 141 ميليارد تومان به بهره برداري مي رسد كه از جمله مي توان به  احيا و آبگیری دریاچه شهرک آیت الله غفاری و بهره برداري از شبکه 6 هزار هکتاری ناحیه عمرانی دوم و ... اشاره كرد.

اكبر صمدي با بيان اينكه يكي از پروژه هاي عظيم اين منطقه تبديل 62 هزار هكتار از اراضي ديم منطقه به آبي بوده، گفت: در كنار اين پروژه بندر خشك اصلاندوز و منطقه آزاد تجاري را داريم كه به يكي از مطالبات اصلي مردم منطقه تبديل شده است.

وي افزود: در جریان سفر رياست جمهوري به استان اردبیل و عنایات رهبر معظم انقلاب اسلامی یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی و شبکه‌های اصلی و فرعی و زهکشی و پاياب سد خداآفرين اختصاص یافته است كه سهم سال گذشته 325 ميليارد تومان و امسال هم 400 ميليارد تومان براي اين پروژه عظيم تخصيص يافته است كه جزء يكي از مگاپروژه هاي منطقه است كه تحول عظيمي در منطقه ايجاد خواهد كرد.

فرماندار پارس آباد در رابطه با كشت و صنعت مغان نيز گفت: اين شركت خوشبختانه در حال نوسازي و رو به پيشرفت حركت مي كند به گونه اي كه اخيرا 16 ميليارد و 700 ميليون تومان از طريق بانك كشاورزي براي تجهيز مكانيزاسيون و نوسازي ناوگان و ماشين آلات كشاورزي اين شركت اقدام شده است.

صمدي همچنين از احداث نيروگاه سی.اچ.پی و سرمایه گذاری احداث مجتمع خدماتی و رفاهی و طرح سرمایه گذاری بستنی میهن توسط بخش خصوص در اين شهرستان خبر داد.

در اين جلسه امام جمعه پارس آباد نيز با بيان اينكه يكي از دغدغه هاي مهم منطقه بحث اشتغال و بيكاري است، گفت: در حالي كه اين منطقه سرشار از ذخاير عظيم كشاورزي با آب و خاكي زرخيز بوده كه مي تواند گره از مشكلات جوانان منطقه باز كند اما هنوز در عمل چيزي عايد منطقه نشده است.

حجت الاسلام سيد سعيد رشادي برگزاري ميزگرد و استفاده از تخصص كارشناسان منطقه را در حل مشكل بيكاري مثمر ثمر دانست و گفت: بيش تر كارخانجات اين شهرستان همچون واحدهاي توليدي در شهرك صنعتي تعطيل و يا نيمه تعطيل شده است كه با فعال شدن آن و استفاده از تجربيات متخصصان امر مي توان گره از مشكلات صدها بيكار در اين منطقه باز كرد.

وي در ادامه با بيان اينكه راه مواصلاتي پارس آباد - اردبيل به يكي از مطالبات جدي مردم منطقه تبديل شده، افزود: با اينكه اخيرا كارگروهي در اين راستا در استانداري تشكيل شده است اما هنوز اقدام خاصي صورت نگرفته و از استاندار اردبيل انتظار داريم تا به اين مطالبات مردم رسيدگي كنند.

امام جمعه پارس آباد در اين جلسه همچنين از لغو خط راه آهن مسير جلفا به پارس آباد و به جاي آن استفاده از مسير جلفا به اصلاندوز سخن به ميان آورد كه اين صحبت هاي امام جمعه واكنش استاندار اردبيل را به همراه داشت.

رشادي در حالي كه در اين جلسه از تغيير مسير راه آهن جلفا به پارس آباد انتقاد كرد و گفت كه اخيرا باخبر شديم كه به جاي اين مسير، اين راه آهن از مسير جلفا تا اصلاندوز كشيده مي شود و اين امر باعث نارضايتي اهالي شده است كه استاندار اردبيل در اين رابطه گفت: ما اصلا پروژه ای به نام پارس آباد به جلفا و یا اصلاندوز به جلفا نداریم.

امام جمعه پارس آباد در ادامه با اشاره به عدم پرداخت كشاورزان خسارت ديده از تگرگ منطقه خطاب به استاندار اردبيل گفت: بارها براي پرداخت خسارت به اين كشاورزان قول هايي از سوي مسوولان داده شده، اما در عمل چيزي عايد كشاورزان نشده است و اين در حاليست كه بيش تر خسارت ديدگان افرادي هستند كه زمين اجاره كرده و مشغول كشاورزاني بودند و انتظار داريم به اين مشكلات كشاورزان تدابير خاصي اتخاذ شود.

به گزارشآران مغان، استاندار اردبیل امروز در بدو ورود به شهرستان پارس آباد از واحد تولیدی پروسس سبلان بذر، نيروگاه برق، طرح سرمایه گذاری بستنی میهن بازدید و در ادامه ضمن ديدار با خانواده شهيد مرتضي مرادزاده در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی و تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان پارس آباد حاضر شد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد