سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 67341
|
03:14 - 1396/03/04
نسخه چاپی

حمله ریزگرد ها به گیوی/توانایی دید به کمتر از یک کیلومتر رسید

 حمله ریزگرد ها به گیوی/توانایی دید به کمتر از یک کیلومتر رسید
غلظت ریزگرد ها در آسمان شهر گیوی هوای بهاری و پرطراوت این روزهای شهرستان کوثر را تحت تاثیر قرار داد و درحالی که توانایی دید به کمتر از یک کیلومتر رسیده است هوای این شهر در وضعیت هشدار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، امروز غرب و شمالغرب کشور و همینطور استان اردبیل بسختی نفس می کشد، ذرات معلق در هوا که سوغات صحرای عربستان و عراق می باشد چندین برابر حد مجاز گزارش شده است.

وضعیت کنونی حمله ریزگرد ها به شهرستان های استان اردبیل بخصوص گیوی طوری است که بیمارانی که مشکل تنفسی و ریوی دارند می بایست بدون اینکه از منازل خود خارج شود از کپسول اکسیژن در خانه نیز استفاده کنند.

غلظت ریزگرد ها در آسمان شهر گیوی هوای بهاری و پرطراوت این روزهای شهر را تحت تاثیر قرار داد و درحالی که توانایی دید به کمتر از یک کیلومتر رسیده است هوای این شهر در وضعیت هشدار قرار دارد.

این ذرات کوچک که توام با گرمای طاقت فرسا گریبانگیر اهالی شهرستان کوثر شده است؛ کمتر از 2 میکرون مستقیما به ششها و آلئولها وارد میشوند و نفسها زودتر از موعود به پیری می گرایند و قلبها به ناچار تندتر میزنند و خسته میشوند.

محسن سازگار، کارشناس هواشناسی در این خصوص اظهار کرد: این ریزگردها اوایل در جنوب کشور بوده امروزه نیز شمال و شمال غربی کشور را فرا گرفته است که توانسته اثرات نامطلوبی بر محیط زیست، محصولات کشاورزی و اقتصاد این مناطق بگذارد.

وی افزود: می توان گفت 80 درصد گرد و غبارها در ایران، منشا خارجی دارد و به وضعیت صحراهای واقع در شرق مدیترانه تا کشور ایران از جمله صحراهای بین النهرین در عراق، صحراهای عربستان و غرب سوریه باز می گردد.

کارشناس هواشناسی ادامه داد: بر اساس پژوهش هایی انجام شده عامل اصلی شدت یافتن طوفان های شن مخصوصا گرد و غبار در ایران، گسترش بیابان در بخش های شرقی عراق به ویژه منطقه آل جزیره بوده که در نزدیکی بغداد و در بین دو رودخانه فرات و دجله قرار گرفته است.

سازگار خاطر نشان کرد: این منطقه در روزگاران گذشته دارای تالابها و دریاچه های بی شماری بوده اما خشکسالی های مداوم که از سال 91-1990 آغاز شده به همراه کاهش بارندگی و درصد رطوبت و عوامل محیطی موثر سبب خشک شدن آن شده است.

وی گفت: از مهمترین عوامل محیطی تاثیر گذار بر این منطقه می توان به  تقسیمات آبی انجام گرفته در بالادست رودخانه فرات توسط سوریه، ایجاد سد در چندین نقطه از رودخانه دجله توسط دولت ترکیه، استفاده بی رویه عراقی ها از آب رودخانه ها، دریاچه ها و حتی تالاب ها برای مصارف کشاورزی نام برد.

محمد رضا بابایی، کارشناس حوزه بهداشت و سلامت در کوثر هم در این خصوص به خبرنگار کوثرخبر اظهار کرد: بروز و تشدید برخی بیماریهای قلبی و ریوی، کاهش رشد گیاهان، کاهش تولیدات دامی و کشاورزی، اختلال در کسب و کار و تردد سکنه شهرها، تغییرات آب وهوایی و افزایش ذوب برف کوهستان ها، آلوده شدن آب دریاچه های پشت سدها و تغییر دراکوسیستم آنها و ... ، از جمله عوارض مستقیم و غیرمستقیم بروز پدیده گرد و غبار در مناطقی از کشورمان است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مرکز تولید ریز گردها کشورهای عراق، عربستان و.. می‌باشد لذا مسئله از حالت ملی به سطح منطقه‌ای و حتی بین المللی ارتقاء می‌یابد و نگرشها و تعاملات سیاسی فی مابین می‌تواند در کنترل نسبی این بحران تعیین کننده باشد.

بابایی افزود: این ذرات گرد و غبار مستقیما بر سلامتی انسان تاثیر میگذارند و با عبور از سد مجاری هوایی فوقانی به داخل ریه نفوذ کرده و ایجاد مشکلات جدی از قبیل  آسم، برونشیت و سایر بیماری های انسدادی ریه برای این دستگاه حیاتی میشوند.

این کارشناس مسائل حوزه سلامت گفت: در ادامه با توجه به اثرات مخرب ریزگردها برروی سلامتی انسان خصوصا سیستم ریوی و قلبی عروقی و همچنین اثرات زیانبار آن بر طبیعت و حیات وحش، میبایست تمهیدات خاصی در جوامع انسانی  علی الخصوص مناطق هدف اندیشیده شود.

بابایی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می شود که پدیده ریز گردها و اثرات مخرب آن جدی گرفته شود و در صورت وقوع این پدیده لازم است ارگانهای مرتبط، مردم منطقه را از شرایط حاد حادث شده مطلع سازند و همچنین اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه  از قبیل کاهش تردد در محیطهای باز، عدم تردد گروههای حساس مانند کودکان، گروههای حساس به بیماریهای تنفسی و قلبی – عروقی و زنان باردار، برای کم کردن اثرات زیانبار این پدیده لحاظ گردد.

 

حمله ریزگرد ها به گیوی/توانایی دید به کمتر از یک کیلومتر رسید

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد