سرویس: اقتصادی
کد خبر: 67492
|
12:49 - 1396/03/07
نسخه چاپی

چوب بی تدبیری بر سر پروژه مهر ماندگار سد کلاسر

 چوب بی تدبیری بر سر پروژه مهر ماندگار سد کلاسر
سد کلاسر واقع در شهرستان گرمی مغان، یکی از پروژه های مهم اما راکد استان اردبیل است که در سال های اخیر توجه مردم و رسانه ها را به خود معطوف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازسیفار، سد کلاسر واقع در بخش مرکزی شهرستان گرمی مغان، یکی از پروژه های مهم اما راکد استان اردبیل است که در سال های اخیر توجه مردم و رسانه ها را به خود معطوف کرده است.

این پروژه مهر ماندگار که بیش از ۸۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای آن هزینه شده است، اکنون به یک پروژه فراموش شده تبدیل شده است.

 

سد مخزنی کلاسر که عملیات ساخت آن در سال ۱۳۸۸ کلنگ زنی شد، در زمینی به مساحت ۷۵ هکتار با حجم مفید ۵۲۰ میلیون متر مکعب در مسیر حوزه رودخانه گرمی ‌چایی عملیاتی شد. بر اساس طرح مطالعاتی اعلام شده از سوی آب منطقه ای استان، این طرح با هدف کشاورزی، قادر به زیرکشت آبی بردن ۸۲۰ هکتار از اراضی منطقه است.

 

شروع شایعات مختلف سیاسی در میان مردم که دیری نپایید رنگ واقعیت به خود گرفته و پروژه سد کلاسر با صرف هزینه کلان بیت المال به حالت راکد درآمد.

حال سدکلاسر که در صورت بهره برداری می تواند زمینه خوشحالی کشاورزان پائین دست و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه را سبب شود، اکنون تبدیل به یک ابزار سیاسی مسئولان شده است.

 

سد کلاسر مصوبه وزارت نیرو ندارد
پس از اظهارات مختلف مسئولان محلی و استانی در رابطه با دلایل رکود این پروژه ، بالاخره مدیرعامل سابق آب منطقه ای استان اردبیل پرده از زوایای مختلف سد برداشته و اظهار کرد سد کلاسر تاکنون بدون مصوبه وزارت نیرو احداث شده است.

 

«داوود نجفیان» افزود: این سد از اول بدون مصوبه اجرا شده و هرگز به تصویب وزارت نیرو نرسیده بود و وزارت نیرو با ارسال نامه ‌ای توقف عملیات اجرایی سد را با توجه به نبود توجیه‌فنی و اقتصادی خواستار شد.

 

وی همچنین در مهرماه ۹۴ از بازنگری در طرح مطالعه سد نیمه‌ جان کلاسر خبر داد و گفت: قرارداد پیمانکار قبلی پروژه سد کلاسر بر اساس ماده ۴۸ خاتمه داده شده است و شرکت پورنام به عنوان پیمانکار جدید انتخاب شده و در شرف ابلاغ قرارداد است.

 

فرماندار سابق شهرستان مغان نیز علت اصلی رکود در اجرای ادامه عملیات احداث سد کله سر را عمل نکردن شرکت آب منطقه ای نسبت به تعهدات خود دانست و گفت: سال ۹۳ طی صورت جلسه ای که میان آب منطقه ای، فرمانداری مغان و مدیرکل دفتر فنی استانداری امضاء شد، این شرکت موظف به آغاز عملیات احداث سد تا چهار ماه آینده شد.

 

«محمود علایی» اظهار کرد: موضوع سد کلاسر به دلیل حساسیت های ایجاد شده به جهت صرف هزینه کلان بدون مصوبه، تحت نظارت مستقیم سازمان بازرسی قرار گرفته بود و به نظر باید سازمان متبوع پاسخ دهد چگونه بدون کسب مجوز از وزارت نیرو احداث این سد عملیاتی شده است.

 

لزوم تعیین تکلیف وضعیت سدهای بالهارود
معاون عمرانی استاندار اردبیل اسفند ماه سال گذشته در حاشیه حضور خود در شهرستان گرمی مغان بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت سدهای حوزه بالهارود به خصوص سد کلاسر تا پایان فروردین ماه شد.

 

«جعفر فهیمی» اظهار کرد: علاوه بر سدهای حوزه بالهارود که باید تا سال پایان سال ۹۶ به اتمام برسند، سایر سدهای معیشتی و سدهای با حجم پائین از سوی متولیان به خصوص جهاد کشاورزی  تا پایان خردادماه سال آتی تعیین تکلیف شود.

 

با این وجود باز هم به دلایل مختلف ادامه اجرای سد به دلیل ضعف آب منطقه ای در دفاع از توجیه فنی و اقتصادی سد در وزارت نیرو، با توقف روبرو شد. از سوی دیگر آب منطقه ای در عمل به اجرای صورتجلسه اسفندماه ۹۵ در گرمی مبنی بر تعیین تکلیف تا پایان فروردین ماه اقدامی نکرده است.

 

رکود سد کلاسر سبب نارضایتی مردم است
فرماندار گرمی مغان گفت: اجرائی شدن عملیات احداث سد کلاسر گرمی باعث ایجاد توقعاتی در میان مردم شده است که توقف آن موجب نارضایتی و گله مندی و بلاتکلیفی ۸۵ میلیارد ریال اعتبار شده است.

 

ابراهیم امامی اظهار کرد: اگر نصف اعتبارات این سد به دیگر پروژه‌های عمرانی شهرستان گرمی اختصاص می ‌یافت قطعاً شاهد تکمیل بسیاری از پروژه‌های عمرانی را از این طریق شاهد بودیم.

 

وی با بیان اینکه در طول این چند سال اخیر بارها عملیات در آستانه اجرای مجدد قرار گرفته است، افزود: انتظار می رود دستگاه متولی با پیگیری جدی از طریق وزارت نیرو و کسب اعتبار از محل صندوق توسعه ملی زمینه اجرای مجدد این طرح را ایجاد کند.

 

این مقام مسئول بیان کرد: نباید به دلیل برخی مسائل حاشیه ای، صلاح استان و شهرستان را به راحتی کنار گذاشت. احداث این سد گرچه حواشی فراوانی با خود داشته است، اما در صورت رها کردن باعث هدررفت اعتبارات هزینه شده خواهد شد.

 

عملیات احداث، قبل از ارائه نظر مشاوران و کارشناسان طرح مطالعه این سد، آغاز شده است و تاکنون از محل اعتبارات حوزه بالهارود برای این سد هزینه شده است.


البته در این خصوص رئیس منابع آب شهرستان مغان نیز گفت: سد کلاسر از نظر وزارت نیرو توجیه فنی و اقتصادی ندارد و تا زمانی که موافقت وزارت نیرو کسب نشود، عملا ادامه احداث غیرممکن است.

 

«رضا بدرزاده» افزود: از ۸۵ میلیارد ریال اعتبار این سد بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای خرید اراضی تحت پوشش سد هزینه شده است و بیش از ۶ سال است که به حالت راکد درآمده است.

 

وی با بیان اینکه حجم مخزن سد تازه کند ۴/۷ میلیون مترمکعب خواهد بود، تصریح کرد: درطرح مطالعاتی ارتفاع سد کلاسر از پی ۴۸ متر و طول تاج آن نیز ۳۱۴ متر در نظر گرفته شده است.

 

بدرزاده تصریح کرد: وضعیت این سد با پاسخ به سوالات فنی مطروحه در خصوص بدنه سد و کیفیت آب مخزن سد کلاسر مکررا به وزارت نیرو اعلام شده و با جدیت پیگیر ادامه عملیات سد حتی در صورت کاهش حجم مخزنی آن هستیم.

 

حال با وجود هزینه بالای ۸۵ میلیارد ریالی برای اجرایی شدن عملیات، حذف سد از برنامه وزارت نیروبه دلیل نبود توجیه فنی و اقتصادی ادامه احداث سد کلاسر از منابع استانی و شهرستانی عملا ناممکن است.

 

هیچ عقل سلیمی نمی تواند قبول کند صرف چنین اعتبار کلانی که می توانست در سایر حوزه برای شهرستان موثر واقع شود، با توقف ادامه ساخت کلا فراموش شود.

 

شایان ذکر است آغاز مجدد احداث این سد بارها از سوی مسئولان محلی و استانی وعده داده شده است که تاکنون بنا به دلایل نامشخص تحقق نیافته است.

درخواست اهالی شهرستان از نماینده مردم گرمی در مجلس و سایر مسؤلین استانی و شهرستانی این است که با پیگیری های لازم ساخت سد کلاسر را از سر گیرند و با وعده های تکراری باعث رنجیده خاطر شدن مردم نشوند.

علی قاسمیان

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد