سرویس: بیله سوار
کد خبر: 68905
|
15:28 - 1396/04/18
نسخه چاپی

کمبودهای «مغان» که همه از آن با خبرند/

مطالبه گری عمومی راهی برای توسعه منطقه مغان

 مطالبه گری عمومی راهی برای توسعه منطقه مغان
کمبودهای طرح شده در گزارش زیر تنها بخشی از مشکلاتی است که برای همگان همچون روز روشن است و موجب شده است این منطقه نسبت به مناطق دیگرکشور کمتر توسعه داشته باشند و راه حل انها نیز نیازمند مطالبه گری عمومی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از صبح مغان، در گزارش زیر به بخشی از خواسته های مردمی منطقه مغان که شامل شهرستانهای بیله سوار، پارس آباد و گرمی می شود و حل انها اروزی تک تک مردم و مسئولان ان است پرداخته شده است که امیدواریم با حس همدلی و مطالبه گری عمومی به حل انها اقدام کنیم.

نبود بیمارستان تخصصی با تجهیزات پیشرفته

هر چند در حال حاضر بیمارستانهایی در شهرستان های گرمی، بیله سوار و پارس اباد مغان موجود است اما تجهیزات و لوازم پزشکی ان چندان پیشرفته نبوده و در صورت نیاز به درمان دقیق یک بیماری، بیماران مجبور هستند جهت مداوا به مراکز پزشکی و درمانی سایر نقاط کشور اعزام شوند.

علاوه بر ان با توجه به ورود روزانه بیش از هزار نفر مسافر از کشور جمهوری اذربایجان که اغلب به قصد درمان وارد کشور می شوند این فرصت را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده که بتوانند از این موج مسافر استفاده کافی را برده و درنهایت موجب پویایی بخش های دیگر اقتصادی شوند اما متاسفانه در حال حاضر شهرستانهای واقع در مغان صرفا به محلی برای عبور ومرور مسافران خارجی تبدیل شده است.

 

وجود راههای مواصلاتی مشهور به قتلگاه

بحث داغ راه و جاده از بحث های تکراری و حل نشده مردم مغان است که سالها در محافل عمومی و شبکه های مجازی و حقیقی به ان پرداخته شده است اما این موضوع نیز کماکان با کم لطفی مسئولان بر سر زبان ها بوده و هر سال نیز تعداد زیادی از هم وطنان در این جاده ها که مشهور به قتلگاه است جان خود را ازدست می دهند.

جاده پارس آباد – بیله سوار را اگر نگاه کنید می بینید که تعداد خودروها روز به روز در حال افزایش است ولی ظرفیت جاده ها در همان وضعیت قبلی باقی مانده است.

تا همین یک دهه و نیم پیش این جاده نیاز ارتباطی و جاده ای مردم منطقه را بدون هیچ مشکلی بر آورده می ساخت.این راهها برای مردمی که به جز ایل راه (کوچ رو) راه دیگری را در منطقه ندیده بودند به مثابه جاده خوشبختی برای آنان به شمار می‌رفت.اما گذشت زمان این جاده­ها را به قتلگاه همین مردم زحمتکش این دیار تبدیل کرده است.

افزایش جمعیت منطقه ،عدم توسعه راههای ارتباطی و افزایش روز افزون و وحشتناک خودرو در خانوار‌های دشت مغانی و از سوی دیگر افزایش کامیون‌های باری و ترانزیت و خطوط تاکسیرانی بین شهری، کار را برای رانندگی در جاده‌های مغان سخت کرده است. مروری بر تصادفات و تلفات انسانی جاده ای یک دهه اخیر واقعیت‌های تلخ تری را نمایان می سازد.این در حالی است ضایعه از دست رفتن جان انسانها محاسبه نشده است .ضایعه‌ای که با هیچ چیز و به هیچ نحوی قابل جبران نیست بخصوص با توجه به قبیله‌ای و عشیره‌ای بودن خانواده‌های مغانی مرگ یک نفر مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای خانواده‌ها و اقوام آنان بوجود می‌آورد.    

در صورت اجرا و تکمیل پروژه جاده اردبیل- مغان مرز بیله سوار، تازه‌کند ‌و اصلاندوز مهمترین نقطه برای اتصال‌ به جمهوری آذربایجان و از طریق این کشور به کشورهای مشترک المنافع و در نهایت اروپا خواهد بود.

برای نیل به این اهداف ایجاد وحدت رویه در بین نمایندگان مجلس استان اردبیل برای پیگیری و حل مشکل اعتبار ساخت و دو بانده نمودن جاده اردبیل- مغان در مجلس شورای اسلامی با توجه به تصویب آن ، فعال نمودن لابی نمایندگان استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی و تلاش بی‌پایان مسئولین برای عملی‌ ساختن طرح آزاد راه مغان- اردبیل،احداث راه آهن اردبیل – مغان، افزایش کنترل فیزیکی جاده‌ها،ساماندهی و ترمیم علائم راهنمایی و رانندگی،تقویت اورژانس جاده‌ای و ایجاد تلفن امداد جاده ای با هدف کمک‌رسانی به مسافرین و مصدومان خواسته‌هایی است که مردم دشت مغان بحق از مسئولین منطقه و استانی دارند. امید است دیگر شاهد مرگ هیچ هموطنی چه مغانی و چه غیر مغانی در جاده‌ها و بخصوص در جاده‌های شهرستان های بیله سوار، گرمی و پارس اباد نباشیم.     

 

بحران کم آبی در منطقه با وجود رود ارس

شهرستان‌های شمالی استان اردبیل از جمله گرمی مغان با مشکلات عدیده در زمینه زیرساخت های ابتدایی و اساسی مواجه هستند. این شهرستان که ۶۳ درصد جمعیت آن را روستاها تشکیل می دهد، هر ساله با کم آبی در اکثر روستاهای اطراف روبرو است.

قطعی آب برای روستا‌های شهرستان مغان علی الخصوص اهالی بخش موران، موضوع تازه‌ای نیست و این مناطق سال‌ها است که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی شدت قطعی آب در ایام مختلف سال متفاوت است. علی رغم اینکه این منطقه از لحاظ وجود رودهای فصلی و دایمی در کنار منابع فراوان آب در لایه های زیرین زمین، در فصول گرم با شدت کم آبی مواجه است و حتی در برخی موراد در ماه های پرآبی نیز قطعی آب دیده می شود.

 

با وجود خدمات ارزنده جمهوری اسلامی در طول سال های پس از انقلاب به دورترین نقاط کشور، یکی از مناطقی که از کمبود آب رنج می برد؛ بخش موران شهرستان گرمی است که اهالی هر سال را با هزاران مکافات به سر می کنند.

 

تعطیلی چندین ساله فرودگاه پارس آباد

فرودگاه پارس‌آباد در ابتدا وابسته به مجموعه عظیم کشت و صنعت مغان بود و در سال ۱۳۸۱ از آن منفک و به‌منظور بهبود خدمات آن به شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور تحویل شد.

به دلیل واقع‌شدن در مرز شمالی استان، مجاورت با یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و امکان برقراری ارتباط با کشورهای آسیای میانه، مدیران رؤیاهای بسیاری برای این فرودگاه مجسم کردند ازجمله اینکه فرودگاه پارس‌آباد بن‌بست همیشگی شمال استان را درهم خواهد شکست و به‌عنوان یک خط هوایی ایمن می‌تواند تمامی کمبودها و مشکلات ناشی از زیرساخت‌های راه زمینی را جبران کند.

هر پرواز این فرودگاه به‌عنوان توسعه استان قلمداد شد و قرار بود به‌واسطه آن اردبیل پلی بزند به کشورهای همسایه و هواپیماها تولیدات مختلف استان را بسته بسته صادر کنند.

بااین‌وجود خواب خوش فرودگاه پارس‌آباد گرفتار بی‌برنامگی‌ها و غفلت‌های متعدد است تا نه‌تنها رویای خروج از بن‌بست شمال استان ترسیم نشود، بلکه امروز رویای استفاده از ظرفیت این فرودگاه برای منطقه آزاد تجاری که هنوز مصوب نشده است، از سوی مدیران و کارشناسان بسیاری ناممکن جلوه می‌کند.

فرودگاه پارس‌آباد تا همین چند سال پیش و تا سال ۱۳۹۲ که برای تعمیر و تجهیز تعطیل نشده بود، پروازهای زیادی را روانه آسمان نکرده بود.

به دلیل محدودیت امکانات فرودگاه برخلاف انتظاری که از این زیرساخت توسعه می‌رفت، پروازها به‌ندرت انجام و در مقابل اغلب جابه‌جایی بار و مسافر در شمال استان از راه زمینی انجام می‌شد.

طی آخرین اخبار اعلام شده از سوی مسوولان قرار است فرودگاه پارس آباد سال 96 افتتاح شود.

 

رکود گمرک بیله سواربخاطر محدودیت های وضع شده

ممنوعیت ترخیص کالای همراه مسافر از گمرک بیله سوار که به میزان ۳ کیلو بود از سوی مسئولان باعث نارضایتی شدید بازاریان و کسبه این شهرستان شده است.

هر چند استاندار اردبیل در دیدار اخیر خود با مردم شهر مرزی بیله سوار قول افزایش میزان کالای مسافر را داده بود اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه در حال حاضر ورود کالای همراه مسافر نیز ممنوع اعلام شده است.

ممنوعیت ورود کالای همراه مسافر از گمرک بیله سوار در حالی باعث نارضایتی بازاریان و کسبه شاغل در بازارچه گمرک بیله سوار شده که انها نگاه سلیقه ای مسئولان را عامل این اقدام عنوان می کنند و می گویند ورود دو کیلو یا سه کیلو هیچگاه مانع فعالیت تولیدی ها نمیشود بلکه ورود انبوه و قاچاق سازمان یافته باعث اختلال در تولید خواهد شد و باید جلوی قاچاق کانتینری گرفته شود.

 مردم و بازاریان این تصمیم دولت را موجب رکود مطلق گمرک بیله سوار تلقی میکنند و از مسئولان استانی و نماینده مردم بیله سوار در مجلس خواستار رسیدگی به این موضوع حیاتی هستند.

 

قطب کشاورزی و نبود صنایع تبدیلی و بی برنامگی مسئولان

نبود صنایع تبدیلی در استان اردبیل و علی الخصوص دشت مغان باعث شده تا محصولات بی شمار کشاورزی این استان از منطقه خارج شده و ارزش افزوده آن نصیب استان های دیگر شود. اهمیت استقرار این صنایع و نقش مستقیم آن بر کشاورزی و اقتصاد منطقه موضوعی غیر قابل انکار است. ولی با وجود فراهم بودن نسبی زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار و فعالیت های پربازده اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی متاسفانه رده صنعتی استان پایین است و مغان صادر کننده مواد خام کشاورزی به استان های بزرگ است.
بدیهی است این امر تاثیر منفی بر ارزش افزوده اقتصاد استان دارد و با توجه به توان منطقه در بخش کشاورزی و از آن جا که از نظر اقلیمی مغان شرایط بسیار مناسبی در بخش زمین های کشاورزی دارد، توجه بیش از پیش به صنایع تبدیلی و استفاده از فناوری های روز در این بخش برای شهرهای مغان ضروری است.
شهرهای شمالی استان اردبیل با جمعیتی بیش از چهارصد هزار، یک سوم وسعت و جمعیت کل استان را دارند. این شهرها موجودیت اولیه و رشد اساسی خود را مرهون موقعیت سوق الجیشی، تاریخی، صنعت سنتی و مدرن کشاورزی هستند. این شهرها در طول حیات خود در برخی حوزه ها نقش های منطقه ای و فرامنطقه ای داشته و دارد و یکی از قطب های عمده فعالیت های کشاورزی است که دارای نقش ها و عملکردهای خدماتی، صنعتی و آموزشی است.
صنعت تولید محصولات بومی با مزایای خاص خود، صنعتی محرک با آینده ای روشن تلقی می شود و برای شهرهای مستعد و دارای مواد اولیه می تواند به مهمترین منبع کسب درآمد و اشتغالزایی تبدیل شود. مشروط بر اینکه برای آن، طرح جامع و راهبردی تدوین و اجرا شود.

استان اردبیل و به ویژه شهرستان های بیله سوار و پارس آباد از جمله شهرهایی است که با داشتن قابلیت و پتانسیل های متعدد در زمینه کشاورزی همواره توانسته است بخش اعظمی از نیازهای کشاورزی و دامپروری منطقه و کشور را تامین کند. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در منطقه مساعد از لحاظ خاک و هوا و وجود منابع آبی کافی، دارای ظرفیت های بالای کشاورزی بوده که این ظرفیت ها می تواند راهشگای توسعه اقتصادی استان و کشور باشد.

مغان علاوه بر قطب کشاورزی می تواند قطب صنعتی منطقه نیز باشد، اما به علت فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی، محصولات کشاورزی این منطقه برای فرآوری به استان های دیگر حمل می شود و این خود باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود.

 

محرومیت از زیر ساخت های لازم برای گردشگری

مناطق طبیعی و بکر گردشگری در مغان بیشمارند و حتی برخی نقاط دیدنی و گردشگری به کلی از ورود مسافر خالی شده است .

یکی از اولویت های اساسی مسئولان بایستی جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور شکوفایی ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری منطقه و  ایجاد زیر ساخت های لازم برای گردشگری باشد که در این راستا تاکنون اقدامات مناسبی انجام نگرفته است.

معرفی مناطق گردشگری، تاریخی و باستانی شهرستان های واقع در مغان یک امر ضروری به منظور توسعه اقتصاد منطقه است که زیاد به این موضوع پرداخت نشده است.

 

به گزارش پایگاه خبری صبح مغان مشکلات و مسائل طرح شده فوق ودهها مورد دیگر که برای همگان همچون روز روشن است موجب شده است این منطقه نسبت به مناطق مستعد دیگر کمتر توسعه داشته باشند.

راستی اگر کمبود دیگری به ذهنتان می آید در بخش نظرات همین گزارش اعلام کنید

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد