سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 68953
|
09:45 - 1396/04/20
نسخه چاپی

واکاوی علت کاهش 4.62 درصدی جمعیت کوثر/تبدیل شهرستان" به "بخش" در سایه سوء مدیریت!

 واکاوی علت کاهش 4.62 درصدی جمعیت کوثر/تبدیل شهرستان" به "بخش" در سایه سوء مدیریت!
جمعیت شهرستان کوثر بر اساس نتایج اولیه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 با کاهش 4.62 درصدی مواجه است، این در حالی می باشد که بیش از 70 درصد جمعیت شهرستان در روستاها ساکن هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، براساس سرشماری سال گذشته 7 هزار نفر در مناطق شهری و 15 هزار نفر نیز در مناطق روستایی شهرستان کوثر ساکن هستند.

بر اساس این سرشماری و بنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اردبیل جمعیت شهرستان کوثر در سال 95 با کاهش 4.62 درصدی مواجه بوده و نخستین شهرستان استان در مهاجرت بی رویه نیز محسوب می شود.

بی شک علت اصلی این مهاجرت ها که امروزه به یک معضل همه گیر در شهرستان ها تبدیل شده است، بیکاری و در پی آن وجود دیگر معضلات اجتماعی است.

معضلاتی که همه مردم از آن رنج می برند و تنها مهاجرت را عامل تسکین خود و خانواده شان می دانند.

اما شهرستان کوثر که برخلاف دیگر زمینه های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ... رتبه نخست مهاجرت بی رویه را در سطح استان دارد، سوای معضل بیکاری از دیگر عواملی چون مدیریت ناکارآمد، عدم بهره برداری از پروژه های حیاتی و عمرانی در 20 سال اخیر، محرمیت همه ساله نسبت به سایر شهرستان های استان و دیگر عوامل مدیریتی و ناسیونالیستی نیز رنج می برد.

یقیناً کسب و کار در منطقه با مدیریت صحیح، تناسب منطقه با کسب و کار، وجود شرکت ها و بخش های خصوصی، موجودیت کارخانه ها، بهره برداری از پروژه های حیاتی و اشتغالزایی در منطقه، بهره مندی از صنعت توریسم و مدیریت کارآمد در حوزه گردشگری، استفاده بهینه از کارگاه ها و معادن سنگ، کاشت و برداشت محصولات زراعی متناسب با منطقه و بهره مندی از ملزومات حوزه کشاورزی و ... احیا می شود.

شهرستان کوثر با داشتن ظرفیت های اقتصادی، گردشگری، کشاورزی و معدنی از مدیریت ناکارآمد برخوردار بوده است و متاسفانه این امر باعث مهاجرت بی رویه اهالی این منطقه به شهرستان ها و استان های همجوار شده است.

شهرستان کوثر در 2 دهه اخیر 38 هزار نفر جمعیت داشته است که به مرور با نبود امکانات رفاهی و همینطور بیکاری و ... با کاهش جمعیت مواجه شده و هم اکنون با 22 هزار نفر کوچکترین شهرستان استان اردبیل از منظر جمعیت محسوب می شود.

ظرفیت های بالقوه این منطقه وجود سد های معیشتی، باغداری و دامپروری، آب و هوای مناسب و مساعد و همچنین یکه تاز در حوزه گردشگری و صنعتی در منطقه است؛ اما اگر بیشتر دقت کنیم همه این ظرفیت ها فقط زیرساخت آماده ای دارند و هیچ اقدامی از سوی مسئولین امر برای توسعه این زیرساختها انجام نیافته است.

راه آهن اردبیل - میانه، سد نیمه کاره گیوی خط انتقال و پایاب آن، عدم حمایت از صنعت توریسم و گردشگری، عدم توسعه باغداری و دامپروری، ناکارآمد در حوزه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، عدم بهره مندی از کارخانه های یونگول بتن، پرلیت، نورد فولاد، عدم حمایت از نخستین کارخانه داروهای گیاهی در کوثر، عدم تکمیل تنها هتل نیمه کاره شهر گیوی، مسکن مهر نیمه کاره گیوی، و ... که فقط مستلزم همت مسئولین و همچنین نماینده شهرستانهای کوثر و خلخال است تا ضمن حل این مسائل و مشکلات اشتغال منطقه را برای رفع مهاجرت و رفاه نسل آینده موجب شود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد