سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 68984
|
09:14 - 1396/04/21
نسخه چاپی

هَواشانَق؛ روستایی بدون امکانات اولیه زندگی

 هَواشانَق؛ روستایی بدون امکانات اولیه زندگی
روستای هواشانق پرجمعیت ترین و آخرین روستای کوثر در جنوب استان اردبیل است که در 10 کیلومتری این شهرستان واقع شده و متاسفانه از امکانات اولیه حیات بی بهره است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، روستای هواشانق شهرستان کوثر دارای جمعیتی بالغ بر 176 خانوار است که حتی از امکانات اولیه زندگی همچون آب شرب، گاز، راه مناسب، اینترنت، آنتن تلفن همراه و ... نیز محروم است.

این روستا در حاشیه دربند هواشانق و پشت کوه سرمستان شهر گیوی قرار گرفته، طرز قرار گرفتن این کوه و پرتگاه های تیز سبب نرسیدن خدمات به روستا شده است، به طوریکه اهالی آرزوی راه ارتباطی مناسب را در روستای خود دارند.

هرچه از این روستا سخن می گوییم، محرومیت بیشتر اوج می گیرد، به طوری که قشر کشاورز و دامدار آن در گردوغبار این محرومیت به فراموشی سپرده شده اند تا تنها مهاجرت را برای رفع نیاز های اولیه زندگی خود برگزینند.

دست های پینه بسته و لب هایی خشکیده شده ی پیرمردی که بر آسمان بلند شده تا از خداوند متعال استمداد و یاری بطلبد، هرگز از ذهنم دور نمی شود؛ اینجا آب فقط 15 دقیقه در روز به مصرف اهالی اختصاص می یابد، گاز خانگی وجود ندارد و استعداد های بسیاری پشت محرومیت های نسل سومی به سرسرا سپرده شده اند!

نبود راه ارتباطی مناسب سبب شده، خدمات دولت با مشکلات بسیاری مواجه شود، بطوری که سرمایه گذاری دولت تنها در بخش آب رسانی با استقرار 3 ایستگاه پمپاژ با پیشرفت فیزیکی 90 درصد مشکلات بسیاری را متحمل شده است و هم اکنون در آستانه نیرو رسانی و افتتاح است.

مرد کشاورزی می گوید کاش بعد از گذشت این همه سال، اکنون که درآخرین روزهای عمرم هستم بتوانم گرمای بخاری و آسفالت راه ارتباطی هواشانق را ببینم؛ دلم می لرزد از این همه حیا و نجابت!

اهالی این روستا مشکلات معیشتی بسیاری را به عینه لمس کرده اند، تا جایی که بیش از 60 خانوار در 4 سال گذشته تن به مهاجرت داده و در خلخال، کوثر، اردبیل، تهران و گیلان سکنی کرده اند.

اکثر مشکلات عنوان شده این روستا با روستای نی احمد بیگ که در حاشیه آن قرار دارد نیز است؛ چگونه است که 300 خانوار در چنین شرایط نامناسبی حیات داشته باشند؟!

شاید ارائه خدمات در سال های گذشته برای این دو روستا در بی توجهی محض رخ داده باشد اما هم اکنون پروژه های مهمی هم از سوی مسئولان امر شهرستانی و استانی در حال انجام است.

پروژه آبرسانی به روستا، نیرو رسانی و پمپاژ آب از سطح 850 متری(سطح جاده تا روستا) به روستا، پیگیری جهت گازرسانی (فعلا در مرحله انتخاب پیمانکار می باشد)، ایجاد راه ارتباطی از قسمت شمالی سد گیوی جهت سهولت در تردد برای اهالی روستاها از جمله پروژه های در حال انجام می باشند.

هرچند شرایط جغرافیایی این روستا باعث شده است خدمات با مشکلات وافر برای اهالی ارائه شود و کم لطفی های فراوانی را متوجه روستاییان کند، ولی پیشقدم شدن برای انجام امورات عمرانی جهت رفاه و آبادانی روستا مهمترین مسئله این روزهای شهرستان محرومی چون کوثر است که توسط مسئولان شهرستان در حال انجام است.

 
هَواشانَق؛ روستایی بدون امکانات اولیه زندگی
هَواشانَق؛ روستایی بدون امکانات اولیه زندگی
هَواشانَق؛ روستایی بدون امکانات اولیه زندگی
هَواشانَق؛ روستایی بدون امکانات اولیه زندگی

هَواشانَق؛ روستایی بدون امکانات اولیه زندگی

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد