سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 69701
|
10:35 - 1396/05/13
نسخه چاپی

همزمان با آغاز موج دوم سفر های تابستانی؛

باغ شهر گیوی مهیای مسافران و گردشگران تابستانی است

	باغ شهر گیوی مهیای مسافران و گردشگران تابستانی است
با آغاز دور دوم سفر های تابستانی، گیوی، باغ شهر استان اردبیل مهیای پذیرایی از میهمانان و گردشگران تابستانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، همزمان با دور دوم سفر های تابستانی، شهر گیوی؛ باغ شهر استان اردبیل میزبان میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است.

شهرستان کوثر و شهر کوهپایه ای گیوی مرکز این شهرستان درجنوب استان اردبیل با آب و هوایی خنک آماده استقبال مسافران تابستانی از اقصی نقاط کشور می باشد.

نتیجه تصویری برای حضور گردشگران چینی در شهرستان کوثر

این شهرستان به واسطه طبیعت زیبا هر سال میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی می شود طوری که در سال گذشته جمعی از گردشگران چینی شامل تیمی از خبرنگاران، تصویربرداران و اساتید دانشگاه از نقاط گردشگری شهرستان کوثر دیدن کردند؛ در تعطیلات دور نخست سفر های تابستانی نیز گردشگرانی از فنلاند، چین و دیگر کشور های همسایه از مناطق توریستی حمام سنگی، آبگرم گیوی، پل فیروز آباد و ... دیدن کردند.

نتیجه تصویری برای شهر گیوی

علیرضا علیپور، فرماندار کوثر درباره وضعیت گردشگری این شهرستان گفت: جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان از پر بیننده ترین اماکن در سطح استان است که در طول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

وی افزود: معرفی قابلیت ها و آثار تاریخی و حفظ و حراست از داشته های فرهنگی از رویکردهای مهم سازمان میراث فرهنگی است و باید در این حوزه در این شهرستان تلاش کرد.
علیپور توسعه برنامه ‌های تبلیغی و معرفی قابلیت‌ های گردشگری کوثر را ضروری دانست و گفت: امیدواریم با تعامل مسوولان دستگاه ‌های اجرایی بتوانیم این ظرفیت ‌ها را معرفی کرده و بشناسانیم.

این مسئول افزود: انتظار است در دوران کنونی و با استفاده از تجارب گذشته در اجرای طرح های میراث فرهنگی این مسائل با دقت بیشتری لحاظ شود.

فرماندار کوثر تصریح کرد: با وسیع ترکردن افق دید، کلان نگری و برنامه ریزی درست باید امکان حضور گردشگران را فراهم کرد.

نتیجه تصویری برای شهر گیوی

کوهها و رودها

کوههای باغرو و گیلداغ شهرستان کوثر را احاطه کرده و رودهای قزل اوزن، سنگوارچای، آرپاچای و گیوی چای از رودهای مهم آن محسوب می شود.

پیشینه تاریخی

در نزهت القلوب حمدالله مستوفی قزوینی از گیوی سخن رفته که در دره ای محصور می باشد و همچنین از آبگرم و غار بوزلوق (غار یخگان) صحبت شده و نشانگر حداقل وجود سابقه تاریخی این شهرستان در قبل از سده هفتم می باشد.

 جاذبه های تاریخی

منبر مشکول مربوط به دوران سلجوقی در روستای مشکول ، قیزلار قلعه سی ، قلعه خشتی فیروزآباد مربوط به دوران قبل از اسلام ، پل تاریخی فیروزآباد ، کاروانسرای شاه عباسی روستای آرپاچای ، کول تپه و قالادوزی در گیوی علیا ، دلیکلی داش در شمال شرقی گیوی سفلی ، رستم داشی در شمال شرق گیوی واقع در کوه ازناو ، مسجد قاجاری جان آغا در گیوی سفلی ، امام زاده زینج رو پیر در گیوی سفلی، قیزکورپوسی.

نتیجه تصویری برای پل تاریخی فیروز آباد

پل تاریخی فیروزآباد

پل فیروزآباد در سال 1312در دوره پهلوی و در زمان جنگ جهانی دوم در روستای فیروزآباد از توابع شهرستان کوثر و بر روی رودخانه ای که از بهم پیوستن گیوی چایی و سنگ آبادتشکیل می شود احداث شده است. پل فیروزآباد توسط مهندسین آلمانی طراحی و ساخته شده و به همین خاطر از نظر اصول معماری و سبک اجرا متفاوت با پل های تاریخی ایران می باشد.

 جاذبه های طبیعی

منطقه نمونه گردشگری داش حمامی (حمام سنگی) در جنوب شرق گیوی سفلی، منطقه نمونه گردشگری آبگرم گیوی در ارتفاع 1500 متر از سطح دریا در هفت کیلومتری شرق گیوی سفلی ، منطقه نمونه گردشگری و اثر طبیعی - ملی غار یخگان در اراضی روستای هواشانق ، ارتفاعات سرمستان در شمال گیوی سفلی نزدیک کوه یال ، تالاب گنجگاه واقع در روستای گنجگاه در 13 کیلومتری گیوی علیا ، ژئو پارک فیروزآباد ، باغات میوه در داخل شهر و پائیز سحرانگیز آن و دربند مشکول.

نتیجه تصویری برای مناظر توریستی گیوی

 منطقه نمونه گردشگری آبگرم گیوی

چشمه آبگرم در فاصله هفت کیلومتری شهر کوثر (گیوی) در مسیر اردبیل - خلخال و در قالب مجتمع آب گرم کوثر در بالای کوه واقع شده است. گرمای آب آن قریب 49 درجه سانتیگراد است و برای معالجه امراض پوستی و مفصلی مثل روماتیسم و درد مفاصل مفید خوانده می شود.

نتیجه تصویری برای غار یخگان 

غار یخگان (اثر طبیعی – ملی)

این غار در نزدیکی روستای هواشانق در نزدیکی شهر کوثر واقع شده که به عنوان جاذبه شاخص طبیعی در منطقه مطرح می باشد. در داخل این غار در فصل تابستان به صورت طبیعی یخ موجود بوده و هوای خنک و دلپذیری دارد.

نتیجه تصویری برای حضور گردشگران چینی در شهرستان کوثر

حمام سنگی شهر گیوی

در قسمت جنوب شرق شهر گیوی و در کنار رودخانه گیوی چایی و در میان باغ های ساحل رودخانه داش حامامی (حمام سنگی) واقع شده که یادگار تاریخ گذشته شهرستان کوثر و یکی از مکان های مهم گردشگری این شهرستان است.

حمام سنگی گیوی به فاصله 300 متری از انتهای حوزه خدماتی شهرداری واقع شده است.
این حمام در دامنه کوه بصورت غاری تعبیه شده و از تاریخچه تعبیه آن اطلاعات موثقی در دست نیست.

حمام سنگی گیوی علاوه بر استفاده شهروندان، جاذبه ای گردشگری برای این شهرستان محسوب می شود.

فضای استحمام دراین محوطه از طریق کندن سنگ ها فراهم شده و تمام فضای آن پوشیده از سنگ طبیعی می باشد ، در این فضای طبیعی کوچک 40 متر مربعی آب در سه نقطه از آن با درجه حرارت های متفاوت تراوش می کند.

نتیجه تصویری برای حمام سنگی

اگر چه دمای آب به بیش از 20 درجه نمی رسد و استحمام مرحله اول چندان خوشایند نیست ولی به محض مرطوب شدن تمام بدن استفاده از آب آن قدر دلچسب و آرام بخش می شود که ترک آن برای استفاده کنندگان مطلوب نیست.

آب این حمام از سه نقطه تامین می شود که درجه حرارت های هر کدام با دیگری فرق می کند ، در دو گوشه شمال شرقی و شمال غربی حمام حوضچه های کوچکی با ابعاد حدود نیم در نیـم متر ایجاد شده که آب تراوش شده از دل دیواره سنگی ابتدا در این حوضچه ها جمع شده و سپس وارد حوض مرکزی می شود.

در این فضا آثار تصنعی به چشم دیده نمی شود و به جز درب فلزی ورودی آن درون آن اعم از حوضچه ها و آبریز طبیعی است.

این مجموعه هم ‏اکنون به صورت سنتی مورد استفاده اهالی قرارگرفته و پذیرای مسافران و گردشگران است.

وسط دیواره شرقی حمام نیز سومین سرچشمه آب حمام می باشد کـه سردتر از دو سرچشمه دیگر است.

گرم ترین آب چشمه حمام بیشتر از 20 درجه سانتی گراد دما ندارد ، با این همه استحمام با آن بسیار آرام بخش و دلچسب است.

داش حامامی بنایی منحصر به فرد است که در مکانی با مناظر طبیعی زیبا و شگفت انگیز واقع شده است.

این محل در تعطیلات بویژه در ایام نوروز یکی از قطب های جذب گردشگر در شهرستان کوثر می باشد.

استحمام در این حمام به قدری پوست و موی انسان را نرم و لطیف می کند که با هیچ فرآورده بهداشتی امروزی قابل مقایسه نیست.

رسیدگی به بهداشت محوطه تعمیرات در موقع لزوم با همکاری عده ای از اهالی انجام می شود.
به رغم وجود حمام در منازل اهالی این حمام را تنها یادگار برجای مانده از پدران و مادران خود می دانند و با استحمام در آن یاد گذشته های شیرین را زنده می کنند.

وجه تمایز مجتمع آبدرمانی گیوی با دیگر آبگرم های استان اردبیل

آبگرم ایستی سو

خاصیت این آبگرم معالجه امراض پوستی و مفصلی مثل رماتیسم و درد مفاصل اعلام شده است.
ایستی سو (آبگرم گیوی) از تاسیسات مناسبی برای استفاده برخوردار است. این آبگرم در ارتفاع یک هزار و 720 متری از سطح دریا واقع شده و میزان آبدهی آن دو لیتر در ثانیه و دمای آب 52 درجه سانتی گراد است.

ایستی سو هر سال در تعطیلات نوروز مسافران زیادی از شهرهای دور و نزدیک و گردشگران خارجی را به خود جلب می کند.

به نظر می رسد ایستی سو از برخورد در رشته های آهکی و توده آذرین بوجود آمده باشد که برای بیماری های اعصاب ، متابولیکی ، پوستی و گوارشی مفید گزارش شده است.

این آبگرم یکی از زیباترین مناظر و چشم اندازهای طبیعی در گیوی بشمار می رود و آبگرم های زنانه و مردانه با دوش آب به طور مجزا و با تجهیزات بهداشتی تعبیه شده است.

ویژگی منحصر بفرد چشمه آبگرم و خواص درمانی آن سبب شده که به منظور رفع بیماری های پوستی مورد استفاده قرار بگیرد. این چشمه در طول سال پذیرای گردشگران است که برای استفاده از آب گوگردی و بهره وری از خواص طبی آن به این شهرستان سفر می کنند.
نتیجه تصویری برای مناظر توریستی گیوی
 صنایع دستی

قالی بافی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، فرش و پارچه های شال پشمی.

 محصولات کشاورزی

به ، انگور ، گیلاس ، آلبالو ، گردو ، کرم ابریشم ، علوفه ، سیب و عسل و لبنیات و نان محلی (نزیک) از جمله سوغاتی های شهرستان کوثر به شمار می رود.

 

گزارش تصویری از زیبایی های خدادادی شهرستان کوثر

 

آب و هوای مطبوع و جاذبه های گردشگری شهرستان کوثر باعث شده است تا ستاد اسکان و تمامی مراکز اقامتی شهر گیوی پذیرای میهمانان و گردشگران باشد و حتی باشگاههای ورزشی شهرستان کوثر در صورت لزوم مهیای مسافرین می باشد.

گزارش تصویری از زیبایی های خدادادی شهرستان کوثر

امروزه شهر گیوی به عنوان یکی از مقاصد سفر تابستانی مسافران بوده است؛ به همین منظور تمامی اعضای ستاد تسهیلات تابستانی شهرستان کوثر و محل ها و مراکز اقامتی، هتل ها، پذیرایی ها، وضعیت جاده ها و راه ها آماده خدمات رسانی به گردشگران هستند.

 

 

با کمی تامل و برنامه ریزی در حوزه گردشگری می توان وجود و تاثیر گردشگر و مسافر را برای شهرستان کوثر موثر دانست؛ از گردشگر نباید تنها زباله آن برای مردم باقی بماند؛ بلکه بایستی با تمهیدات اتخاذ یافته و با برنامه ریزی های دقیق از این صنعت به نحو مطلوبی برای توسعه شهرستان استفاده کرد؛ چرا که هر گونه بهره برداری سریع و موثر می تواند ما را در راستای پیشبرد اهداف مردمی و توسعه شهرمان نیز یاری کند.

مواهبی در شهرستان ما از چشمه، کوه و آبشار گرفته تا آبگرم های معدنی و دشت‌ های سرسبز، اماکن تاریخی و اکو توریسم که برخی از آنها در دنیا بی ‌نظیر است و باید برای پویایی اقتصاد مردم از آنها به خوبی استفاده کنیم تا هم به کام گردشگر باشد و هم به کام مردم که تنها رمز موفقیت در این زمینه بهره برداری و نحوه برخورد، جذب و نگهداری گردشگر و مسافر در شهر و یا شهرستان است.

لازم به ذکر است که تمامی اعضای ستاد تسهیلات تابستانی بالاخص شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و هلال احمر کوثر نیز برنامه های خود را برای خدمات رسانی به مسافران تابستانی در طول روز های تعطیل و غیر تعطیل اعلام و عملی ساخته اند.
 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد