سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 70255
|
03:21 - 1396/05/31
نسخه چاپی

بازی هایی که در ایستگاه زمان متوقف شدند؛

«فیجت اسپینر»؛ از BMW و قاتلان زامبی تا شاه و گشنیز/ جای بازی های بومی محلی در شهرها خالیست

«فیجت اسپینر»؛ از BMW و قاتلان زامبی تا شاه و گشنیز/ جای بازی های بومی محلی در شهرها خالیست
کارشناس مسائل فرهنگی، گفت: پدیده‌های نوظهور بسیاری در حول محور جامعه خودنمایی می‌کنند که از نحوه پوشش و تغذیه که بگذریم، به بازی‌های نسل امروز می رسیم که بیشتر کودکان و نوجوانان را گوشه‌گیر و منزوی به بار می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر،الیاس حضرتی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کوثرخبر با اشاره به پدیده های نوظور امروزه جامعه بشری گفت: به جرات می توان گفت بشر چرخش 80 درجه ای را از زمان گذشته تا حال داشته است و این هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی را در هر حالت ممکن به وجود آورده است.

وی ادامه داد: انجام هر اعمال امروزی برابر است با اعتراض پدر یا مادر یا پدر بزرگ و مادربزرگ، چرا که رفتارها، اخلاق ها و حتی بازی ها شکل تازه ای به خود گرفته اند که از نظر ما قابل وصف نیست ولی از نظر آنها کاملاً متفاوت است و شاید هم کمی جسورانه و ... .

این کارشناس فرهنگی خاطر نشان کرد: حال به نظر شما زمان حال ما با زمان آینده بچه هایمان چگونه خواهد بود؟ به قطع یقین آنها چرخش 360 درجه ای را نسبت به زمان ما خواهند داشت، و این نسبت به چرخش 80 درجه ای ما با زمان والدینمان 3 الی 4 برابر است که گاهی افکار پدران و مادران را در هم ریخته و گاهی موجبات شادی آنان را فراهم می آورد.

نتیجه تصویری برای بازی های قدیمی

حضرتی افزود: بطبع پیشرفت علم و داشته های امروزی بهتر از کم و کاستی های قدیم است، اما آیا آرامش و آسایش قدیم را می توان در زمان حال یافت؟ مقوله پرداختن به زمان قدیم و حال و یا آینده را می خواهیم فقط در حوزه بازی های کودکانه و نوجوانان مقایسه کنیم.

وی گفت: بازی بچه‌های دیروز قایم موشک و تیله‌بازی و الاکلنگ و گرگم به هوا بود ولی بازی بچه های امروز بازی با تبلت و رایانه و اسباب بازیهای الکترونیکی است؛ این دو زمان متفاوت را چگونه می توان صرف کرد؟ چه آسیب هایی در این بازی ها موجود است؟؛ شاید هر دو بازی ها طرفدار مختص خود را داشته باشند ولی اگر بیشتر در نحوه به وجود آمدن آنها تامل کنیم خواهیم فهمید که کدام یک از آنها مفید و کدام یک برای نوجوانان ضرر دارد.

نتیجه تصویری برای بازی های قدیمی

او بیان کرد: در بازی های قدیم شاید علوم آموزشی نقشی کم رنگ داشته است ولی در بازی های حال و آینده علوم آموزشی بیش از پیش رعایت و تقویت شده و خواهد شد؛ اما غیر از این خصیصه بازی های قدیم نمی توان از احساس آرامش روحی، روانی، پزشکی، اجتماعی، فرهنگی و ... آن به سادگی گذشت؛ در حالی که تجربه و اکثریت ثابت کرده است که بازی های کامپیوتری، لب تاپ، تبلت، گوشی های هوشمند، فیجت اسپینر و دیگر بازی های نسل جدید تنها کمر درد، سر درد، حالت انزوا، مشکلات جسمی و روحی، آرتروز، پرخاش گری، سستی و دهها عامل تخریب کننده را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان می آورد؛ هرچند نخبه هایی هستند که در این زمینه پرفعالیت و موفق اند.

حضرتی اضافه کرد: اخیر بازی جدیدی به نام «فیجت اسپینر» در حوزه سرگرمی نوجوانان روانه بازار شده است که در ماهواره و شبکه های اجتماعی تبلیغ شده و چون نخستین بار در حال عرضه به بازار است برای نوجوانان تازگی دارد و اکثر آنها این محصول را خریداری کرده اند، شکلک هایی همچون بازیگران هالیوودی و ...، جالب این که این بازی را معرف رفع اثرات روحی و روانشناختی، آرامش دهنده، کمک به بهتر فکر کردن، استرس زدایی و ... نامیده اند!

وی خاطر نشان کرد: توجه به افکار و ذهن آدمی بخصوص نوجوانان که لازمه یک تلنگر کوچک برای یک تحول بزرگ است، می تواند در همه زمینه ها فراهم شود، کارشناسان بر این معتقدند که همه اقدامات در خصوص پرورش یک کودک یا نوجوان، تلفیق آموزش های مناسب با شرایط زندگی و القای توانایی های ذاتی او است، اگر امکان پرداختن نوجوانان به بازیهای سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر و ذهن، جسم و خلاقیت آنها بهتر پرورش یافته و خصوصیت های اجتماعی آنها بهبود می یابد.

این کارشناس فرهنگی در پایان با اشاره به ترویج بازی های بومی محلی در شهرها گفت: نتیجه می گیریم که پیشرو در علم ولی مبتنی بر تحرک جسمی و روحی می تواند موثرترین راهکار در حوزه پرورش یک نوجوان باشد؛ القای فرهنگ غربی در قالب شکلک های متعدد هالیودی و ضد اسلامی در بازی «فیجت اسپینر» نه تنها سرگرمی برای نوجوانان ما به وجود نمی آورد بلکه فرهنگ اسلامی و انقلابی را از وجود این فرزندان می زداید که تنها هدف دشمن است، در عوض می توانیم با ترویج و برگزاری بازی های بومی محلی در شهر ها و محله ها رنگ بازی های قدیمی و سنتی شهر ها را تازه کنیم.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد