سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 70360
|
01:51 - 1396/06/02
نسخه چاپی

لزوم توسعه مثلث گردشگری گیوی

لزوم توسعه مثلث گردشگری گیوی
صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود و به تبع آن خلخال و گیوی در این موارد یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب توریست را داراست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود و به تبع آن خلخال و گیوی در این موارد یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب توریست را داراست.

موضوعات مورد علاقه جهانگردان دراین منطقه به فراوانی یافت می‌شود؛ وجود چشم‌اندازهای طبیعی، زیارتگاه و پل معلق پیرتقی مشکول، رستم داشی، داش حمام، سنج روپیر، دربند روستای هواشانق، سلمستان، دربند مشکول، منبر مشکول، پل فیروزآباد، آداب و رسوم و سنن باستانی، دلیکلی داش، پل قیزکورپوسی و ... را می توان از جمله مناطق توریستی و گردشگری این منطقه زرخیز نام برد.

اما شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی سه مزیت بسیار عمده در حوزه گردشگری دارد که به راحتی می توان باعث تحول این ظرفیت ها شده و میلیونها گردشگر داخلی و خارجی را جذب کرد، آبگرم گیوی، غار یخگان به عنوان منطقه سرد و یخچال طبیعی و سد گیوی مثلث گردشگری این شهر را شکل می دهند که هم اکنون همگان را در بهت و حیرت فرو برده اند.

الف). تقابل دو محیط سرد و گرم در یک نقطه:  

آبگرم معدنی گیوی در 5 کیلومتری مرکز شهرستان کوثر قراردارد؛ در این مجتمع آبدرمانی، آب با دمای 60 درجه سانتیگراد از دل کوه بیرون می آید و برای کمر درد و مفاصل و امراض پوستی درمان خوبی است.

نتیجه تصویری برای آبگرم کوثر

در روبری آبگرم، غاربوزلوق در فاصله کمی از آن قرار دارد و در تابستان های گرم و طاقت فرسا درون آن سرد است؛ در این منطقه شاهد منحصربفردترین پدیده طبیعت هستیم، یک طرف دامنه کوه را بوزلوق (منطقه سرد و یخچال طبیعی) و طرف مقابل را آبگرم معدنی همراه با دمای 60 درجه سانتیگراد پوشش داده است.

نتیجه تصویری برای غار یخگان

این تقابل بین دو محیط سرد و گرم در یک منطقه به خصوص، می تواند میلیونها گردشگر و توریست را جذب نماید.

ب). سد گیوی

عملیات اجرای شبکه و سد گیوی در سال ۸۳  کلید خورد، در آن مقطع مسئولان وقت توسعه هشت هزار هکتار از اراضی دیم، ایجاد فرصت های شغلی باور نکردنی، کنترل سیلاب رودخانه گیوی و مدیریت بهینه مصرف آب در محدوده اجرای طرح را از اهداف احداث این سد عنوان کردند.

مشخص نیست که آیا واقعا بعد از گذشت 13 سال این سد همان کارکرد سال های اول مطالعه را خواهد داشت یا نه، اما فارغ از اهداف اولیه طرح، امروزه می توان در حوزه گردشگری و جذب توریست از این سد استفاده بهینه کرد.

نتیجه تصویری برای سد شهر گیوی

در همسایگی گیوی، هم اکنون سد آمند شبستر با احداث دهکده توریستی تحولی عظیم در منطقه ایجاد کرده است.

ساخت ویلاهای اقامتی در محوطه اطراف رودخانه، هتل پنج ستاره، کافی شاپ‌های سنتی و مدرن، رستوران و دهکده سنتی عشایری با آلاچیق‌های ساخته به سبک عشایر با ارائه غذاهای سنتی و بومی آذربایجان، بهره برداری از ورزشهای آبی اسکی روی آب، جت اسکی و قایقرانی، باغ وحش، جاده سلامت كه شامل مسيرهاي دوچرخه سواري و پياده روي از جمله امکانات سد آمند شبستر می باشد که براحتی می توان همان طرح را در سد گیوی هم اجرا کرد.

نکته قابل توجه این است که سه منطقه گردشگری آبگرم گیوی، غاریخگان (بوزلوق) و سد گیوی که هر کدام تنها 500 متر از هم واقع شده اند می تواند به عنوان مثلث گردشگری این شهر معرفی و در راستای توسعه و آبادانی منطقه موثر واقع گردند.

به گزارش کوثرخبر، این مناطق توریستی و گردشگری تنها گوشه ای از اماکن توریستی و تاریخی این شهرستان است که متاسفانه در سایه بی توجهی مسئولان امر رها شده و ایده ای خلاق جهت نوآوری در گردشگری و جذب توریسم صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد