سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 70439
|
12:00 - 1396/06/04
نسخه چاپی

گیوی تا چه اندازه آماده ی مقابله با بحران است؟!

 گیوی تا چه اندازه آماده ی مقابله با بحران است؟!
گیوی تا چه اندازه آمادگی مقابله با بحران ها و عوامل طبیعی و غیر طبیعی است، آیا زیرساخت های شهر در مقابله با بحران های احتمالی تقویت شده و یا امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز در شهر وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی از جمله شهرستان هایی‌است که در معرض بلایای طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد؛ به عنوان مثال سیل در سال های اخیر در روستاها و خود شهر گیوی خسارات جبران ناپذیری را بر جای گذاشت، در 2 ماه اخیر 9 زلزله در 7 و 9 کیلومتری زمین در گیوی رخ داد، عملیات ترانشه برداری به علت ریزش تخته سنگ های غول پیکر جاده گیوی - خلخال از سوی مدیریت بحران عملیاتی شد، آتش سوزی در روستای بنماران و فیروز آباد واقع در دو منطقه غربی و شرقی کوثر در پی کمبود امکانات و نیروی انسانی عملیات خدماتی و آتش نشانی را با مشکل مواجه ساخت.

از آن گذشته، شهر گیوی که در دوران قدیم به نام دورد اولر مشهور بود با زلزله از بین رفته و باری دیگر بنا گشته است، این تجربه به ما ثابت می کند که هرآن شهر گیوی در عرض بلاهای طبیعی و غیر طبیعی است.

از طرفی شهر گیوی بصورت کوهپایه ای و به عنوان ماسوله اردبیل شهرت پیدا کرده است که در صورت وقوع زلزله یا آتش سوزی، درواقع، خطر اکثر اهالی منطقه را تهدید می کند.

باغ شهر اردبیل که دیگر عنوان شهر گیوی است در یک مکان دره مانند بنا شده که در صورت وقوع بلاهای طبیعی همانند زلزله، آتش سوزی، سیل و ... ممکن است فاجعه ملی را به همراه داشته باشد.

حوادث عظیم طبیعی نظیر سیل، زلزله، سوزی و هزاران بحران طبیعی و غیر طبیعی در انتظار وقوع در هر مکانی هستند، راه حل اول پیشگیری در خصوص آنهایی است که قابل پیشگیری اند و راه چاره دوم مدیریت کنترل بحران در موارد غیر قابل پیشگیری یعنی اجرای کامل پدافند غیر عامل است.

در مباحث شهرسازی و ارتباط آن با مدیریت بحران یکی از موضوعات مهم و قابل تامل مبحث بافت های فرسوده شهری است که همواره دغدغه هایی را بین مدیران شهری و دست اندرکاران مدیریت بحران شهری ایجاد کرده است.

اما مقوله ای که بیش از پیش احساس شده و باعث نگرانی اهالی است، کمبود امکانات و تجهیزات مدیریت بحران از جمله کمبود تجهیزات آتش نشانی، نبود جرثقیل اختصاصی به جاده ترانزیتی سرچم و کوثر و دهها مورد دیگر که مردم این منطقه و خود مسئولان را قطع یقین به هنگام بروز بحران با مشکل مواجه خواهد ساخت.

از دیگر آسیب پذیری های موجود در مقابله با این بحران ها، عدم وجود یک پایگاه منسجم، مجهز و فعال مدیریت و کنترل بحران در سطح شهرستان است.

معیارهای ضعیف ساختمانی و استفاده از مصالح و مواد نامرغوب و نبود تاسیســات زیربنــایی در برخی مناطق شهری باعث تشدید آسیب پذیری آنها می‌گردد.

از دیدگاه ایمنی بهترین و مناسب‌ترین اقدام لازم، جداسازی انسان از منطقه خطر است، چرا که نمی‌توان خطر را محدود یا به طور کامل تحت کنترل درآورد.

حال با توجه به مطالب اشاره شده و ضرورت آمادگی شهرستان برای مقابله با بحران های طبیعی و غیر طبیعی، گیوی تا چه اندازه آمادگی مقابله با این بحران ها را دارد؟! گیوی تا چه اندازه به تقویت زیر ساخت های خود پرداخته است؟!

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد