سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 70701
|
12:40 - 1396/06/14
نسخه چاپی

به نام کوثر به کام دیگران؛

از خام فروشی معادن تا چوب حراج دلالان بر محصولات ارگانیک شهرستان کوثر

از خام فروشی معادن تا چوب حراج دلالان بر محصولات ارگانیک شهرستان کوثر
به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، شهرستان کوثر هرچند اندک، ولی ارگانیک ترین محصول گندم و دیگر صیفی جات استان را در منطقه تولید کرده و چون زیرساخت های بهره وری تولید به مصرف را ندارد، ناچاراً این محصولات را صادر می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، مدت های مدیدی است که کشاورزان کوثری رتبه نخست تولید گندم و دیگر صیفی جات ارگانیک و برتر استان را در منطقه کسب کرده و نان سفره مردم و دیگر کالاهای سبد خانوار را در شهر های همجوار و مرکز استان نیز تامین می کند.

ولی از این تولید ارگانیک و عاری از کود های شیمیایی و ... تقریباً هیچ عاید مردم زحمت کش و کشاورز منطقه می شود، چرا که کشاورزان کوثری با دستان پینه بسته تنها نقش تولید را در منطقه ایفا کرده و در سایه نبود زیرساخت های بهره وری از تولید به مصرف، (نبود حتی یک کارخانه و شهرک صنعتی) مجبواً محصول تولیدی خود را به دیگر مناطق استان و شهرهای همجوار صادر می کنند.

از آنجا که 85 درصد جمعیت 22 هزار نفری شهرستان کوثر را قشر زحمتکش کشاورز تشکیل می دهد لازم است ظرفیت هایی همچون یک کارخانه جهت دریافت محصولات ارگانیک کشاورزان منطقه و تبدیل آن محصولات به آرد درجه یک، رب گوجه فرنگی و محصولات صنایع تبدیلی از سوی مسئولان امر منطقه ایجاد شود.

نکته قابل توجه این است که برخلاف تولید برتر و ارگانیک کشاورزان کوثری، مردم منطقه شاهد محصولات بی کیفیتی چون آرد درجه 3 و رب گوجه فرنگی و ... در منطقه خود هستند، این درحالی است که کشاورزان منطقه شاخص ترین و برترین محصول را تولید می کنند ولی آنطور که باید از تولیدات خود بهره ببرند نتیجه بالاعکس می گیرند.

این معضل در دیگر عرصه ها و بخش های تولیدی همچون معادن شهرستان نیز ملموس است، سنگ های تراورتن، روی و مس از دل کوه های شهرستان کوثر استخراج شده و ضمن اینکه مدیران شرکت های این معادن غیربومی هستند، تراورتن های منطقه را به استان هایی همچون اصفهان، تهران، تبریز و ... صادر می کنند.

کوثر از جمله شهرستان هایی است که ظرفیت های وافری در حوزه معادن دارد و ایجاد یک کارخانه سنگ بری، موزاییک سازی، کاشی و سرامیک و ... می تواند بنیه اقتصادی منطقه را تقویت کرده و در بخش صنعت نیز موثر واقع شود؛ اما این درحالی است که تنها جاده ها تخریب می شوند و جالبتر اینکه این گرانسنگ ها با برش و طرح های متفاوت در کارخانجات استانهای همجوار به خود اهالی شهرستان با قیمت گزاف و عاری از نشان استاندار نیز فروخته می شود که جای تامل و البته تاسف دارد.

کشت گیاهان دارویی و رونق بخشیدن به نخستین کارخانه داروهای گیاهی استان اردبیل در گیوی، الزام احداث یک سردخانه برای نگاه داری محصولات باغداران منطقه، ایجاد کارخانجات صنعتی در حاشیه رودخانه قزل اوزن، رونق بخشی به شهرک صنعتی گیوی، ارائه تسهیلات کم بهره به کشاورزان، کارآفرینان و ...، توجه به امر گردشگری، بهره گیری از ظرفیت معادن منطقه، عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی با حمایت از عرصه های چندگانه و صنایع تبدیلی و ... همه و همه نیازمند مساعدت های مسئولین امر در شهرستان است.

ظرفیت های بلقوه در جنوب استان اردبیل محیا بوده و تنها به همت مسئولین و وحدت مردم بستگی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد