سرویس: بیله سوار
کد خبر: 71166
|
19:07 - 1396/06/30
نسخه چاپی

عزم جدی محیط زیست در برخورد با سوء مدیریت پسماندهای کشاورزی مغان /آیا جهادکشاورزی الگوی کشت محصولات را تغییر میدهد؟

عزم جدی محیط زیست در برخورد با سوء مدیریت پسماندهای کشاورزی مغان /آیا جهادکشاورزی الگوی کشت محصولات را تغییر میدهد؟
برخورد محیط زیست استان اردبیل با افرادی که پسماندهای کشاورزی را در مزارع جالیزی مغان به حال خود می گذارند اقدامی است که می تواند سازمان جهادکشاورزی را مجاب به اجرای الگوی کشت محصولات مناسب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل از  صبح مغان، طی چند سال اخیر تعدادی از کشاورزان منطقه مغان و برخی از افراد غیربومی با اجاره زمین‌ های زراعی اقدام به کشت محصولات جالیزی و عمدتا هندوانه می کنند و به جهت رشد سریع و جلوگیری از سرمازدگی بوته‌ های هندوانه آنها را در زیر پوشش های نایلونی قرار می‌دهند و پس از برداشت محصولات، بدون توجه به عواقب ناشی از باقی‌ماندن پسماندهای نایلونی و پلاستیکی در محیط نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام نکرده و از این طریق موجب آلودگی منابع آبی و خاک منطقه مغان می شوند.

 

محمد خداپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این خصوص گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده در راستای جمع‌ آوری پسماندهای نایلونی و پلاستیکی از مزارع جالیزی منطقه مغان و صدور اخطاریه ‌های زیست ‌محیطی به جالیزکاران آن منطقه این افراد به دلیل بی‌توجهی به اخطاریه ‌ها و عدم جمع‌ آوری و دفع نایلون های مورد استفاده در کشت ‌های جالیزی، با هماهنگی قبلی از طریق مسوولان قضایی به این مراجع معرفی شدند.

 


 

وی از پیگیری این موضوع توسط این اداره‌ کل از سال 95 و طرح آن در کارگروه های مدیریت پسماند و کمیته پسماند کشاورزی خبر داد و افزود: اقداماتی نظیر بازدید و پایش ‌های میدانی از سطح مزارع و آموزش و اطلاع‌ رسانی به کشاورزان منطقه موجب شد بیشتر جالیزکاران، ضایعات نایلونی را از سطح مزارع جمع‌آوری کنند.
وی اظهار کرد: آن عده که به توصیه‌ های کارشناسان محیط زیست و اخطاریه‌ های صادره بی‌ توجهی کردند به مراجع قضایی معرفی شدند.
 

این اقدام محیط زیست استان در خصوص نگرانی از سو مدیریت پسماند کشاورزی در مزارع مغان و معرفی چندنفر به مراجع قضایی در این خصوص جای خوشحالی دارد و امید است سالهای آتی دیگر شاهد افزایش پسماند در اراضی کشاورزی نباشیم اما نکته مهم این است که آیا جهادکشاورزی که در راس امور کشاورزی است نمی تواند الگوی کشت محصولات را تغییر دهد؟

 

بارها رسانه ها و کارشناسان به مضرات کشت محصولاتی همچون هندوانه تاکید کرده اند زیرا که این محصول علاوه بر اینکه موجب میشود پسماند نایلونی در اراضی ماندگار شود، موجب هدررفت زیاد آب نیز میشود.

حال که محیط زیست، آستین بالا زده، باید مسوولان جهاد کشاورزی را مجاب کند تا الگوی کشت مزارع مغان را تغییر دهد و به جای هندوانه و دیگر محصولات مشابه ارقامی مقاوم به کم آبی کشت شود.

با توجه به میزان مصرف آب محصول هندوانه و پخش مواد نایلونی در مزارع امیدواریم جهاد کشاورزی تا زمانی که روش علمی به صرفه ای ابداع نشود، از کشت هندوانه به صورت گسترده و به روش زیرنایلونی در مغان ممانعت کند.

شهرستان های پارس آباد و بیله سوار مغان در شمال اردبیل کانون مهم تولید محصولات کشاورزی استان می باشند.

گزارش از بهروزپیری

انتهای پیام/

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد