سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71482
|
10:50 - 1396/07/08
نسخه چاپی

آیین شبیه خوانی در گیوی

 آیین شبیه خوانی در گیوی
آیین شبیه خوانی در تجلی ایثار و شهادت با تصویر سازی نمادین واقعه کربلا همه ساله در شهر گیوی برگزار می شود و امسال بازیگران این واقعه با نزدیک شدن به روز عاشورا و با تمرینات مستمری که در مساجد و تکایا انجام می دهند خود را آماده برگزاری تعزیه حسینی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، در این آیین ماندگار و قدیمی گروه های نمایشی و مردمی در شهر گیوی با شبیه خوانی تصویری زنده از وقایع حادثه کربلا و روز عاشورا را به صورت نمادین برای عزاداران حسینی ترسیم می کنند؛ درحالی که کارگردانان و بازیگران این آیین سنتی یک سال تمام را برای برگزاری هرچه باشکوه تر این آیین به تمرین پرداخته اند تا تصویر بهتری از این واقعه را برای اهالی منطقه بازسازی کنند.

آیین شبیه خوانی در گیوی/تصاویر سال 95

در این آیین ابتدا دسته های تعزیه خوان و شبیه خوان از برابر تماشاچیان می گذرند و با سینه زدن، زنجیر زدن و کوبیدن سنج و حمل نشانه ها و علم ها و نیز نوحه سرایی ماجرای کربلا را به مردم یادآوری می کنند.

در این میان سیاه لشکران با اسب هایشان در جمع حسینیان خود نمایی می کنند.

 

آیین شبیه خوانی در گیوی/تصاویر سال 95

مراسم تعزیه خوانی و نوحه سرایی در مساجد و تکایای بخش های مرکزی و فیروز کوثر نیز با معنویت خاصی با حضور پرشور عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می شود و ارادتمندان به امام حسین (ع) با راه اندازی دسته های سینه زن عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش به نمایش می گذارند.

آیین شبیه خوانی در گیوی/تصاویر سال 95

با غروب آفتاب عاشورا، مراسم شام غریبان امام حسین (ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با حضور سوگواران حسینی در تکایا و حسینیه‌های برگزار می شود.

آیین شبیه خوانی در گیوی/تصاویر سال 95

مردم مؤمن و ولایت‌مدار شهر گیوی و عاشقان و رهروان اهل بیت (ع) بعد از برپایی 10 شب و روز مراسم روضه‌خوانی و عزاداری در حسینیه‌ها، مساجد، تکایا، به یاد بی‌پناهی و غربت اهل بیت(ع) مراسم شام غریبان سید و سالار شهیدان را برگزار می کنند.

آیین شبیه خوانی در گیوی/تصاویر سال 95

این مراسم که در غروب روز عاشورا برگزار می‌شود یادآور سوزاندن خیمه‌های اهل بیت حسین بن علی(ع) و به اسارت گرفتن آن‌ها توسط لشکر یزید بن معاویه است.

آیین شبیه خوانی در گیوی/تصاویر سال 95

در این مراسم عزاداران حسینی و دوستداران خاندان اهل بیت(ع) که از صبح تا غروب عاشورا در غم از دست دادن ارباب شهیدان به سر و سینه می‌زدند، با خاموش کردن چراغ‌ها و روشن کردن شمع‌ها بر غربت سرور و سالار شهیدان و بر مصیبت شهیدان دشت کربلا هم‌نوا با اسیران دشت کربلا اشک ماتم می ریزند.

آیین شبیه خوانی در گیوی/تصاویر سال 95

انتهای پیام/

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد