سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71542
|
23:38 - 1396/07/10
نسخه چاپی

معاون فرماندار کوثر :

مرمت پل 800 ساله پردلیث کوثر آغاز شد

 مرمت پل 800 ساله پردلیث کوثر آغاز شد
معاون فرماندار کوثر گفت: پل تاریخی پردلیس بر روی رودخانه قزل اوزن در محدوده روستای افشار شهرستان کوثر مرمت و بازسازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، محمد صادق محمدی با اعلام این خبر اظهار کرد: عملیات مرمت این پل تاریخی در 4 کیلومتری روستای افشار بخش فیروز با اعتبار 50 میلیون تومان از محل اعتبارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شده است.

محمدی افزود: پل پردلیس در مسیر شاهراه ارتباطی میانه - اردبیل واقع شده و در فاصله 32 کیلومتری پل "قیز کورپی سی" میانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه این پل 94 متری زمانی تنها راه ارتباطی میانه با اردبیل بوده گفت: طاق دو دهانه میانی پل که مرتفع تر از چهار دهانه دیگر بوده فرو ریخته ولی طاق دهانه های طرفین پل سالم باقی مانده است.

معاون فرماندار کوثر افزود: پل پردلیس در مهمترین و در کم عرض ترین قسمت رودخانه قزل اوزن و در بستر سنگی احداث شده که بهترین نقطه رودخانه خروشان قزل اوزن برای احداث پل است.

این پل با توجه به قدمت و ویژگی های خاص خود در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش کوثرخبر، پل 800 ساله قیزکورپوسی که در بخش فیروز شهرستان کوثر قرار گرفته و بخش قابل توجهی از آن تخریب شده است؛ در سایه مسئولین استانی در آستانه تخریب کلی و 100 درصدی قرار گرفته است.

این پل تاریخی که بر روی رودخانه قزل‌اوزن بنا شده متعلق به دوران سلجوقی بوده و چندین سال پیش قبل از تخریب تردد از این پل ممکن بوده و نقش مهمی را در جابه‌جایی مسافران در مسیر اردبیل ـ میانه ایفا می کرده است که متاسفانه امروزه با بی توجهی مسئولین ذی ربط استانی مواجه شده و اکنون قسمت قابل توجهی از آن تخریب شده است.

پل قیز‌کورپوسی که از مسیرهای ورودی جاده ابریشم در گذشته بوده است دارای طول 94 متر، عرض آن 34 متر و ارتفاع آن نیز 11 متر است.

این پل دارای سه کانه یا کنو بر روی پایه­ های جنوب غربی با ابعاد متفاوت بوده و در ورودی جاده ابریشم به استان واقع شده و به جاده قفقاز می رسد.

طاق دو دهانه­ میانی پل که مرتفع‌­تر از چهار دهانه­ دیگر بوده فرو ریخته ولی تاق دهانه­‌های طرفین پل سالم باقی مانده است.

ساخت دهانه­ ها و پایه­‌های پل قرینه نبوده و ابعاد و اندازه ­های دهانه‌­ها تنها بر اساس توپوگرافی زمین، میزان و شدت جریان آب و استحکام بخشی بیشتر به بنا تعیین شده است.

قیز کورپی­سی (پل پردلیث) در مهمترین و درکم عرض ترین قسمت قزل اوزن و در بستر سنگی احداث شده که بهترین نقطه رودخانه خروشان قزل اوزن برای احداث پل است.

اما به دلایل مختلف این پل عظیم و تاریخی در حال تخریب است و جامعه تاریخی این منطقه از مسئولین خواستار مرمت این پل تاریخی هستند.

با توجه به اینکه این پل 800 ساله به ثبت ملی رسیده است اما پیشتر بی مهری های بسیاری از مسئولین ذیربط استانی در خصوص مرمت و بازسازی این بنای تاریخی مشاهده شده ست، بطوری که هر روز هم شاهد از بین رفتن قسمت عظیمی از این آثار تاریخی ایران کهن هستیم.

 

مرمت پل تاریخی پردلیس رودخانه قزل اوزن کوثر آغاز شد
مرمت پل تاریخی پردلیس رودخانه قزل اوزن کوثر آغاز شد
مرمت پل تاریخی پردلیس رودخانه قزل اوزن کوثر آغاز شد

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد