سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 71783
|
06:43 - 1396/07/19
نسخه چاپی

گوجه فرنگی کاران کوثری از سرمایه بر باد رفته خود می‌گویند

گوجه فرنگی کاران کوثری از سرمایه بر باد رفته خود می‌گویند
سرمای 6 روزه هفته گذشته خسارت بسیاری را به مزارع گوجه فرنگی شهرستان کوثر وارد کرد، این در حالی است که بخشی از محصولات به دلیل سرمازدگی پاییزه در مزارع رها شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل یکی از قطب های تولید محصول گوجه فرنگی است و سالانه بیش از 18 تن گوجه فرنگی بصورت ارگانیک از 400 هکتار از مزارع کشاورزان کوثری برداشت می شود.

300 هکتار از اراضی گوجه فرنگی در شهرستان کوثر در راستای تولید و افزایش کیفیت محصول به روش نوین آبیاری شده و کشاورزان منطقه نیز در حاشیه سد ها و رودخانه های این منطقه نسبت به احیای روش مکانیزه خصوصاً در کاشت و برداشت گوجه فرنگی اقدام کرده اند.

امسال با توجه به رعایت اصول کاشت و برداشت از سوی کشاورزان، انتظار می رفت که بیش از 18 هزار تن محصول گوجه فرنگی از مزارع کشاورزان کوثری برداشت شود، ولی سرمای 6 روزه هفته گذشته که با مه غلیظ و باران نیز همراه بود، خسارت بسیاری را به مزارع گوجه فرنگی شهرستان وارد کرد و انتظارات مردم منطقه را در این خصوص به حداقل رساند.

کشاورز کوثری در این رابطه می گوید: در حال حاضر محصول گوجه فرنگی در مزارع موجود است ولی بخشی از این محصولات به دلیل سرمازدگی از بین رفته و بخشی نیز در مزارع رها شده است.

وی می افزاید: بخش فیروز آباد یکی از قطب های تولید گوجه فرنگی در استان اردبیل است که متاسفانه امسال به دلیل سرمازدگی پاییزه مقدار تولید بیشتری را نخواهیم داشت.

گوجه کار دیگری می گوید: اوایل به هنگام برداشت گوجه فرنگی با قیمت نسبتاً مناسبی فروش می کردیم و این روزها که بهترین فرصت برای صادرات و فروش در شهرستان ها و استان های همجوار بود، سرما و باران بخشی از محصولات ما را از بین برد و از سویی به دلیل عدم کیفیت کافی به نصف قیمت بفروش رسید.

کشاورز دیگری با بیان اینکه گوجه فرنگی نخستین محصول منطقه ما و استراتژیکترین محصول به حساب می آید گفت: با سرمایه 3 میلیون تومانی و با پوشش نایلون بر سر بوته های گوجه فرنگی توانستم محصولات خود را از سرما و باران حفظ کنم و اینک محصول خود را به 600 تومان به شهر های شمالی و غربی صادر می کنم؛ هرچند این قیمت نیز به دلیل اشباع محصول گوجه فرنگی در بازار بوده و بتبع با کمترین قیمت به فروش خواهد رسید.

وی می افزاید: بخشی از محصول حاشیه رودخانه ها از بین رفته و سرمایه کشاورزان نیز بر باد فنا شده است؛ انتظار می رود مسئولان امر نسبت به همیاری با کشاورزان منطقه اقدامات شایسته ای انجام دهند.

به گزارش کوثرخبر، برخی از مسئولان منطقه در گفتگو با خبرنگار ما خسارت وارده به گوجه فرنگی را حداقل عنوان کرده و بیمه کشاورزی و محصولات زراعی را مهمترین و اولویت ترین کار یک کشاورز دانسته است.

علیرغم تضرر کشاورزان، قیمت اندک گوچه فرنگی نیز از سویی ذوق و شوق برداشت را از این قشر زحمت کش سلب کرده و برخی به ناچار و به دلیل به دست آوردن سرمایه اولیه محصولات مزارع خود را برداشت می کنند.

 

اکثر مزارع گوجه فرنگی بر اثر سرما از بین رفته است/با نازلترین قیمتِ گوجه فرنگی در بازار مواجه هستیم
اکثر مزارع گوجه فرنگی بر اثر سرما از بین رفته است/با نازلترین قیمتِ گوجه فرنگی در بازار مواجه هستیم
اکثر مزارع گوجه فرنگی بر اثر سرما از بین رفته است/با نازلترین قیمتِ گوجه فرنگی در بازار مواجه هستیم

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد