سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 73236
|
09:06 - 1396/09/07
نسخه چاپی

نامه سرگشاده یک فعال اجتماعی به استاندار اردبيل

 نامه سرگشاده یک فعال اجتماعی به استاندار اردبيل
یک فعال اجتماعی در شهر گیوی طی نامه سرگشاده ای به استاندار اردبیل به تشریح مسائل و مشکلات منطقه ای و منابع محدودی که در سطح شهرستان کوثر حاکم فرماست، پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، مهدی صیامی، فعال اجتماعي و عضو پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر گيوي طی نامه سرگشاده ای به استاندار اردبیل به تشریح مسائل و مشکلات منطقه ای و منابع محدودی که در سطح شهرستان کوثر حاکم فرماست، پرداخته است.

در این نامه سرگشاده آمده است:

محضر شريف مهندس بهنام جو استاندار محترم اردبيل
عرض سلام و تهيات
به رسم ادب ضمن خوش آمدگويي، بازگشت تان به اردبيل و انتخاب حضرتعالی بعنوان عالي ترين مقام اجرايي استان را تبريك عرض مي كنيم.

دلنوشته اي از حال و روز منطقه مان را تقديم مي كنم، با علم به اينكه  مشكلات زياد است و منابع محدود.

پژواك صداي مان را از نقطه جنوبي ديار سبلان بشنويد؛ اينجا ٨٠ كيلومتري مركز تصميم گيري استان دارالارشاد است؛ اينجا گيوي است.

از آخرين روزي كه استانداري اردبيل را ترك كرده بوديد ١٢ سال مي گذرد؛ عليرغم گزارش سالانه مسولان از عملكردشان  ، در٢ مرتبه سرشماري انجام شده در اين مدت منطقه گيوي در اولي ٢٠٠٠ و دومي ٦٠٠٠ نفر كاهش جمعيت نشان مي دهد كه در صورت ادامه اين روند تعداد شهرستان تحويلي به شما تا سرشماري بعدي يك واحد كاهش خواهد يافت .

تعداد خانوارهاي مهاجرت كرده و روستاهاي خالي از سكنه و تبعات بيكاري و مشكلات اجتماعي اش در آمارها هست و زياد اوقات شريف را مكدر نمي كنم.

اما؛ در ضلع شرقي ِخط انتقال آب قزل اوزن به اردبيل ،كه فقط ١٥٠ ميليارد تومان براي مطالعه آن اعتبار اختصاص يافت ، سد گيوي آرام گرفته است . سدي كه اتمامش چند صد ميليارد براي دولت آب خورده است. سدي كه پايابش نيمه تمام رها شده و بدليل نبود اعتبار چند سالي است خاك ميخورد.

شايد حكمتي در كار است كه براي پتروشيمي مسكوت مانده بايد از هزار و اندي كيلومتر آنطرف تر مواد اوليه انتقال داده شود و از صد و اندي كيلومتر اين طرف تر آب، تا رونقي در ايجاد اشتغال بوجود آيد البته تلاشي ستودني است ولي يك حساب سرانگشتي هم مي گويد اگر ٢٥٠ ميليارد اعتبار اختصاص يابد ، اراضي پاياب سد گيوي با ١٠ هزار هكتار ، چند هزار اشتغال ايجاد خواهد كرد اما كمي كه فكر كنيم خواهيم ديد كه جمعيت بيست هزار نفري منطقه گيوي در مقابل جمعيت ميليوني شمال استان عددي نيست! هر كه صدايش بلند تر باشد بهره مند تر خواهد بود.

از طرفي شايد بهره برداري از پاياب سد گيوي خللي در حق آبه گيلان از قزل اوزن ايجاد كند آن هم نسبت قطره به دريا.

ولي معامله خوبي خواهد بود حق آبه گيوي را دادن و حق آبه قزل اوزن  را گرفتن . در هر صورت تصميم با دولتمردان است و همه جا زمين خداست . خدا را چه ديديد شايد ما هم طي چند سال آينده مانند اكثر نصف يا بيشتر از نصف جمعيت قبلي ديار مادري مان را به مقصد اردبيل يا تهران يا ساير اقصي نقاط كشور ترك كرديم.

شايد نقض اين موضوع كه تمدن ها در كنار آب شكل مي گيرند كمكي باشد براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام اردبيل. ما هم فاصله دو سه كيلومتري آب و هزاران هكتار زمين باير را رها مي كنيم و كارگر پتروشيمي و ذوب آهن و سبلان پارچه و ... مي شويم.

آقاي استاندار، از شما چه پنهان ديگر گندم ديم هم نمي صرفد. آسمان بخل كرده و با مكافات، بعد از يكسال زراعي پول تخم و شخم و كاشت و برداشت به سختي در مي آيد؛ اگر زحمتي نيست شما هم مثل يوسف (ع) زميني در نظر بگيريد تا ما هم مركز نشين شويم ، خشكسالي و فقر امان مان را بريده است و تنها ميراثي كه براي آيندگان به يادگار خواهيم گذاشت نوشته اي خواهد بود با اين مضمون: " ما نتوانستيم آب رودخانه را چند كيلومتر اين طرف تر ببريم تا ارتزاق كنيم ولي آنها توانستند ١٢٠ كيلومتر آن طرف تر ببرند و ما هم به آنها ملحق شديم ... "

با تقديم احترام
مهدي صيامي فعال اجتماعي و عضو پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر گيوي

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد