سرویس: ورزشی
کد خبر: 73357
|
14:42 - 1396/09/11
نسخه چاپی

فوتبال است و هزار اتفاق؛

ایران می‌تواند شگفتی ساز جام جهانی باشد؟

ایران می‌تواند شگفتی ساز جام جهانی باشد؟
بالاخره انتظارها به پایان رسید؛ روز گذشته کاخ کرملین میزبان جمعی از نوابغ و اسطوره‌های فوتبال جهان بود. پله، مارادونا، کافو، پویول، کاناوارو و خیلی از ستاره هایی که هریک خاطره ای زیبا از زیباترین ورزش جهان را به نام خودشان ثبت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابالاخره انتظارها به پایان رسید؛ روز گذشته کاخ کرملین میزبان جمعی از نوابغ و اسطوره‌های فوتبال جهان بود. پله، مارادونا، کافو، پویول، کاناوارو و خیلی از ستارگانی که هریک خاطره ای زیبا از زیباترین ورزش جهان را به نام خودشان ثبت کرده اند.

کرملین حالا این‌بار نه میزبان سیاسیون بلکه میزبان ورزشی ها بود تا قرعه کشی بزرگترین رویداد فوتبالی جهان برگزار شود" جام جهانی 2018 روسیه".

 

هر لحظه به زمان قرعه کشی نزدیک می شد تپش قلب‌ها هم تندتر می شد؛ چشم ها دوخته شده بود به دستانی که می خواستند گوی‌ها را از شیشه‌های جادویی بردارند.

سرما و برف مسکودیگر حس نمی شد؛ تب فوتبالی در نقطه جوش بود...!

تنها یک چیز مشخص بود؛ اینکه روسیه میزبان در گروه اول قرار خواهد گرفت.همه چیز دیگر حالا به شانس و اقبال بستگی داشت؛ البته با چاشنی برخی تغییرات در نحوه قرعه کشی مسابقات.

در این میان ایرانی ها شرایط متفاوتی داشتند؛ حضور در سید 3 برای اولین بار، شرایط خاصی را رقم زده بود. همین سیدبندی همه فوتبال‌دوستان ایرانی را امیدوار کرده بود تا قرعه خوبی برایشان رقم بخورد. هرچند برخی‌ دیگر، همگروهی با تیم‌های بزرگ را می‌پسندیدند. اما باید اذعان کرد که صعود به دور دوم حلاوت و شیرینی بیشتری نسبت به بازی کردن با تیم‌های بزرگ دارد.

 

بعد از اجرای برنامه‌های جذاب و سخنرانی سخرانان، زمان قرعه کشی فرا رسید.

گوی‌ها از گلدان‌های شیشه‌ای برداشته شد؛ روسیه میزبان در گروه اول، پرتغال با کریستیانو رونالدو در گروه 2، خروسها(فرانسه) گروه 3، آرژانتین با مسی در گروه 4، برزیل نیمار در گروه 5، آلمان با آنهمه ستاره جوان در گروه 6، بلژیک تیم جذاب در گروه 7 و لهستان با لواندوفسکی در گروه 8 جای گرفتند؛ تا این لحظه همه چیز عادی بود.

نوبت به برداشتن گوی های تیم‌های سید 2 رسید؛ اینجا بود که سکوت کامل همه جا را فراگرفت. مجری نام اروگوئه را به عنوان اولین تیم سید 2 معرفی کرد؛ بله آنها همگروه میزبان جام جهانی 2018 شدند.

حالا نوبت به دومین گوی رسید؛ وای چه انتخابی! گروه مرگ در همین ابتدای کار مشخص شد. اسپانیا با آن تیکی تاکای معروفش، همگروه پرتغال شد. یک فینال زودرس برای این دوره از جام جهانی ثبت شد.

از همین حالا مشخص بود که هیچ تیمی از سید 3 و 4 دوست ندارد در گروه دوم قرار بگیرند.

قرعه کشی سید 2 هم به پایان رسید؛ پرو،کرواسی،سوئیس، مکزیک،انگلیس و کلمبیا به ترتیب در 6 گروه بعدی جای گرفتند.

حالا نوبت به قرعه کشی تیم‌های سید 3 رسید که اتفاقا ایران هم در آن حضور داشت؛ شاید تمام ایرانی‌ها دوست داشتند اولین تیمی که مجری برنامه نامش را خواهد برد، ایران باشد، اما اینگونه نشد که نشد.

مصر تیمی از قاره آفریقا با روسیه و اروگوئه همگروه شد.

تیم دوم سید 3 چه کسی خواهد بود؟ دلهره و استرس همه را به سکوت وادار کرده بود؛ گوی برداشته شد؛ نام "دانمارک" توسط مجری برنامه خوانده شد. اینجا بود که برق شادی را در نگاه تک تک ایرانی‌های می‌توانستیم ببینیم؛ اما نه صبر کنید! دانمارک نمی‌تواند در گروه 2 باشد؟ قانون فیفا می‌گوید سه تیم اروپایی نمی‌تواند در یک گروه باشند؛ حالا دانمارک به گروه 3 رفت جایی که فرانسه و پرو در آن حضور داشتند.

حالا 4 تیم ایران، کاستاریکا، تونس و سنگال در استرس بودند؛ بله انتخاب بعدی ایران بود.کافوی برزیلی نام ایران را از گلدان شیشه ای برداشت.

همینجا دوربین‌ها به سمت کی‌روش مربی پرتغالی تیم ملی ایران زوم کردند؛ رنگ رخسار این مربی کهنه‌کار، سر درونش را فاش کرد.

 

مربی که امیدوار بود بعد از صعود مقتدرانه به جام جهانی، در گروه راحت‌تری باشد تا بتواند به مرحله بعدی راه پیدا کند، حالا امیدهایش کمی به یاس تبدیل شده بود!

قرعه ای که دوست نداشت، به نامش زده شد.

 نوبت به قرعه کشی سید 4 رسید!قطعا همگروه ایران نه صربستان اروپایی خواهد بود_به دلیل حضور دو تیم اروپایی در این گروه_ و نه ژاپن، کره جنوبی،استرالیا و عربستان آسیایی!  

این قانون دوم فیفا بود؛ به جز اروپا، دو تیم از یک قاره نمی‌توانستد باهم همگروه شوند.

 حالا مانده بود مراکش، پاناما و نیجریه که شاید پاناما بهترین گزینه بود.

قرعه کشی انجام شد؛ بله پازل گروه مرگ تکمیل شد. مراکش بهترین تیم حال حاضر قاره سیاه، همگروه ایران، اسپانیا و پرتغال شد.

 

حالا"پرتغال"، قهرمان یورو 2016 با آن همه ستارگانش، "اسپانیا"، قهرمان جهان در سال 2010 با اینیستا و بازی‌های چشم نوازش، ایران به عنوان تیم اول منطقه آسیا و مراکش به عنوان تیم بدون شکست در دور مقدماتی با هم همگروه شدند.

انگار ماه و خورشید و فلک همه دست به دست هم دادند تا رویای صعود ایران به مرحله دوم را از اذهان همه پاک کند؛ نه از خوش شانسی خبری بود و نه از...!

تیر صعود به مرحله بعدی به خطا رفته بود...!

اما نه صبر کنید؛ این بازی فوتبال است؛ بازی هیجان، بازی شگفتی‌ها، بازی که هیچ کس نمی‌تواند آن را پیش بینی کند.

بله این فوتبال است؛همین چند هفته پیش بود که "مردان سرزمین چکمه" با بوفون دوست داشتنی، لئوناردو بونوچی و جورجو کیه لینی مستحکم، نتوانستند از سد سوئد بگذرند و بوفون با چشمانی اشکبار به ایتالیا بازگشت و از بازی ملی خداحافظی کرد.

 

همین چند ماه پیش بود که "هلند" کشور لاله ها با "آرین روبن" پرپر شدند و نتوانستند به جام جهانی صعود کنند.
بله این فوتبال است؛ هیچ کس جام جهانی 2014 برزیل و فاجعه " مینرائزائو" را فراموش نکرده است. آلمانی که در یک بازی جذاب برزیل میزبان با ستارگان بیشمارش را با 7 گل، گلباران کرد.

 جام جهانی 2002 بود که کره جنوبی از آسیا، با پشت سر گذاشتن اسپانیا و ایتالیا به جمع 4 تیم نهایی راه یافت؛ یونان با پشت سرگذاشتن غولهای اروپایی قهرمان یورو 2004 شد.

اصلا همین ایران! 2014 برزیل را هیچ کس فراموش نکرده... "ایران_آرژانتین" ورزشگاه "مینیرو" شهر "بلوهوریزونته".

 

آرژانتینی‌ها با لیونل مسی، خاویر ماسکرانو، آنخل دی‌ ماریا، گونزالو هیگوایین، سرخیو آگوئرو و دیگر ستارگانش، 90 دقیقه در مقابل یوزپلنگان ایرانی کم آوردند و اگر نبود اشتباه داوری و پنالتی واضح به نفع ایران گرفته می‌شد شاید نه آرژانتین به فینال مسابقات راه می‌یافت و نه ایران در اولین مرحله مسابقات حذف می‌شد.

حالا باز فوتبال هست و هزاران اتفاق غیر قابل پیش بینی شده؛ اینجاست که باید همه امیدوار باشند و بازیکنان به خودباوری برسند و توانستن‌ را ملکه ذهن خود کنند.

حالا باید گام‌ها را محکم برداشت همت جمعی داشت؛ بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های قدرتمندی که شباهت بازی داشته باشند با همگرو‌ههایمان. آلمان، فرانسه،بلژیک،نیجریه، مصر و...!

تمرینات فشرده، بدنسازی مناسب، انگیزه بالا، انسجام تیمی و تاکتیک پذیری بازیکنان مولفه‌هایی است که حالا باید در این مدت کوتاه در دستور کار باشد؛ هر چند کی‌روش بارها و بارها نشان داده که مرد روزهای سخت است و می تواند کاری بکند کارستان.

و حالا باید امیدوار بود و همت کرد؛ شاید شگفتی ساز این دوره از رقابت‌ها "ایران" باشد.

گزارش: مصطفی محمدی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد