سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 73604
|
16:44 - 1396/09/22
نسخه چاپی

از وجود تپه نادری تا محل وقوع جنگ ایران و روس؛

اصلاندوز باستانی نمایندگی یا اداره میراث فرهنگی ندارد!

اصلاندوز باستانی نمایندگی یا اداره میراث فرهنگی ندارد!
شهر مرزی اصلاندوز مغان با داشتن پتانسیل گردشگری و تاریخی همچنان از وجود اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری محروم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،اصلاندوز مغان در قسمت غربی شهرستان پارس آباد استان اردبیل واقع شده که از شمال به رود ارس و مرز ایران و کشورجمهوری آذربایجان،از جنوب به شهرستان بیله سوار و گرمی،از شرق به بخش اسلام آباد مغان و از غرب به شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی محدود است.

اصلاندوز با دارا بودن جمعیت 33 هزار نفری یکی از شهرهای باستانی و مرزی دارای ظرفیت های مطلوب میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری مناسبی است که می تواند مشمول نمایندگی یا اداره میراث فرهنگی در این منطقه شود که باید در دستور کار قرار گیرد.

ارگ یا تپه نادری محل تاجگذاری نادرشاه افشار در شهر اصلاندوز

تپه عظیم نادر در شمال غربی شهر اصلاندوز مغان در تلاقی رودخانه آراز و قره سو (دره رود) قرار دارد. بلندی این تپه 30 متر و محیط اطراف آن حدود 1500 متر و طول آن 120 متر و عرض آن حدود 100 متر است ظاهرا این محل در سده های متمادی واحد مسکونی بزرگی را تشکیل میداده از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکون بوده شاید قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد نیز برسد.

از اشیای مکشوفه در آن می توان از سفال خشت پخته دوران پارتي سفالهای منقوش دوره اسلامی تعداد زیادی سنگ انسبیدین به حالت تیغه و سنگ خام را نام برد.

تپه نادری از منظر تاریخی قابل توجه است در این مکان بود که نادرشاه جهت خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکیل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد.

 

تپه نادری یا ارگ قدیم از جمله مناظر بدیع و چشم اندازهای طبیعی اصلاندوز است که ظرفیت جذب گردشگری دارد اما با توجه به قرارگرفتن در محوطه حوزه انتظامی متاسفانه گردشگران و توریستها به خوبی نمی توانند از این تپه بازدید کنند.

در پهنه منطقه اصلاندوز گورستانهای وسیع که اغلب به هزاره ی اول ق.م. تعلق دارند، وجود دارد گورستانهای قوش اوتران، اخچی، گدایلو و کورلار که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد نسبت داده شده اند، گواهی بر گذر تاریخ از این منطقه هستند.

 

اصلاندوز محل وقوع جنگ ایران و روس

جنگهای ایران و روس، اصلاندوز را محل استقرار نظامیان ایران به فرماندهی عباس میرزای قاجار کرده بود و یکی از بزرگترین جنگها در همین محل رخ داده است .

این‌ منطقه به‌ سبب‌ موقعیت‌ خاص‌ خود و حوادث‌ معاصر، به‌ ویژه‌ جنگهای10سالة روسیه‌ با ایران‌ (1218- 1228ق‌)، دارای‌ اهمیت‌ است‌.

معبر اصلاندوز به‌ عنوان‌ محل‌ نفوذ به‌ خاک‌ آذربایجان‌ به‌ خصوص‌ در جنگهای‌ هفتگانة عباس‌ میرزا با روسها پیوسته‌ مورد استفاده‌ بوده‌ است‌.

در هنگامه جنگ روسیه‌ با ایران‌(1227ق‌/1812م‌)، زمانى‌ که‌ نمایندگان‌ روسیه‌ و ایران‌ در محل‌ اصلاندوز در حال‌ مذاکره‌ بودند روسیه‌ و انگلستان‌ در اروپا با یکدیگر به‌ توافق‌ رسیدند و سفیر انگلیس‌ (سر گور اوزلى‌) به‌ افسران‌ انگلیسى‌ که‌ مأمور آموزش‌ نظامى‌ قوای‌ ایران‌ بودند، دستور داد که‌ در مناقشة ایران‌ و روس‌ مداخله‌ نکنند .

متعاقب‌ آن‌ قوای‌ روسیه‌ در اصلاندوز به‌ سپاه‌ ایران‌ شبیخون‌ زد و با وارد ساختن‌ تلفات‌ و صدمات‌ ناگهانى‌ بر قوای‌ ایرانى‌،با وساطت‌ دولت‌ انگلستان‌، ایران‌ را وادار به‌ صلح‌ و پذیرش‌ عهدنامة گلستان‌ (29 شوال‌ 1228ق‌/12 اکتبر 1813م‌) کرد. به‌ دنبال‌ آن‌ تمامى‌ قلمرو ایران‌ در شمال‌ ارس‌ از دست‌ رفت‌.

عشایر و صنایع دستی

بیش از 48 درصد عشایر استان اردبیل در اصلاندوز ساکن هستند و در عرصه های مختلف فعالیت چشم گیری دارند. از جمله کارهای عمده این قشر زحمتکش جامعه،صنایع دستی، ورنی بافی وقالیبافی است.

گرچه مرکز آموزش صنایع دستی اصلاندوز زیر نظر اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان پارس آباد تا حدودی جوابگوی نیازهای قشر روستاییان و عشایر است اما کافی بنظر نمی رسد.

 

ایستادگی و مقاومت عشایر شاهسون مغان در برابر قوای روسی در جنگ ایران و روس و همچنین دوران دفاع مقدس و تحقق اقتصاد مقاومتی کارنامه درخشان این قشر جامعه ما را بخوبی نمایان می کند.

نقطه صفر مرزی ایران و آذربایجان در سدمیل مغان

با توجه به تاریخ گسترده اصلاندوز،سایت های گردشگری این منطقه و همچنین قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی اتباع داخلی و خارجیلزوم راه اندازی نمایندگی یا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهمیت دوچندان پیدا می کند.

محدودیت های اعتباری و نیروی انسانی میراث فرهنگی قابل کتمان نیست اما این مساله نیز حائز اهمیت است که ظرفیت های گردشگری در استان به منظور جذب هر چه بیشتر گردشگر مورد توجه قرار گیرد.

 

 
5 نمایندگی میراث فرهنگی اردبیل به اداره ارتقا می‌یابند

کریم حاجی‌زاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امروز با اعلام این خبر گفت:با پیگیری‌های صورت گرفته تا پایان سال 94 موفق شدیم در پنج شهرستان شامل اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال، گرمی و نیر نمایندگی میراث فرهنگی را به اداره ارتقا دهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید به تاثیر این اقدام در ارتقا عملکرد شهرستان‌ها ادامه داد: تحقق این مهم در سایر شهرستان‌ها نیز دنبال می‌شود.

حاجی‌زاده افزود: به دلیل ضوابط سازمانی طرح پرونده ارتقا نمایندگی به اداره در یک منطقه هر دو سال یکبار انجام می‌شود و سال آینده ما می‌توانیم نسبت به طرح مجدد و ارتقا برخی شهرستان‌ها اقدام کنیم.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: با توجه به اینکه شرایط لازم در بیشتر شهرستان‌ها فراهم شده امید می‌رود سال آینده ارتقا نمایندگی‌ها انجام شود.

آثار اررشمند دیگری در منطقه وجود دارند که لازم است با پیگیری، این آثار توسط میراث فرهنگی شناسایی شوند تا اصلاندوز از لحاظ تاریخی و گردشگری در استان یکی از شهرهای مهم توریستی قلمداد شود.

تالاب سد میل مغاندر اصلاندوز

تالاب سد میل و مغان محل ورود پرندگان مهاجر از سیبری،سایت پرورش و احیای آهوی مغان در قشلاق علملو،رود ارس،دره رود و سایر اماکن مهم گردشگری منطقه اصلاندوز هستند که به لحاظ گستردگی و مرزی بودن نیاز است نمایندگی و یا اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد شود که امیدواریم مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل و مسئولان شهرستان نسبت به مطالبات بحق مرزنشینان اصلاندوز مغان اقدام اساسی کنند.

گزارش از سید سجاد میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد