کد خبر: 73646
|
10:00 - 1396/09/25
نسخه چاپی

سیاسی ترین اعداد دوران سه رئیس جمهور؛ 9 روز خاتمی، 11 روز احمدی نژاد، 100 روز روحانی

سیاسی ترین اعداد دوران سه رئیس جمهور؛ 9 روز خاتمی، 11 روز احمدی نژاد، 100 روز روحانی
اعداد و ارقام دنیای پیچیده و پررمز و رازی دارند؛ دنیایی پر از شگفتی، جذابیت و البته پرچالش؛ اعدادی که حالا نه فقط در علم ریاضیات، بلکه در دنیای سیاست نیز نقش بازی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مااعداد و ارقام دنیای پیچیده و پررمز و رازی دارند؛ دنیایی پر از شگفتی، جذابیت و البته پرچالش. در پر رمز و راز بودن اعداد همین بس که دانشمندان بزرگی همانند فیثاغورث بنیان فلسفه خود را برهمین اعداد بنا نهاده و اعداد را اصل و واحد هستی می‌دانستند.

اعدادی که نقش مهمی در علم و به ویژه ریاضیات و آمار داشته و از کاربردهای مهمی در رشته های مهندسی و حسابداری برخوردارند.

اما در این میان و با مرور زمان برخی اعداد نه برای هندسه و ریاضیات، بلکه نمادی شد برای خوش شانسی‌ها وبداقبالی‌ها!

 عدد 8 به عنوان نمادی از بهشت با معانی مختلفی چون شانس، نامحدود بودن و کمال مترادف شد. 13 عددی بود که مورد بی‌مهری قرار گرفت، بطوریکه از آن به عنوان "سیزده گربه سیاه" نیز یاد می‌شود؛ و بسیاری از اعداد دیگر که برحسب اتفاقات تاریخی، اجتماعی و حتی ورزشی مقبول و منفور شد.

اما در این میان، اعداد و ارقام، وارد بازی سیاسی نیز شدند؛ 9،7،11،100،88 از جمله اعدادی هستند که هر یک تداعی کننده اتفاقی خاص در کشورمان هستند و حالا به سیاسی‌ترین و بحرانی‌ترین اعداد سه دولت اخیر ایران تبدیل شده است.

عدد"2

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری ایران در 2 خرداد 1376 برگزار شد؛ پیروزی سید محمد خاتمی در این انتخابات آغاز گر دورانی بود که به دوره اصلاحات و دوم خردادی معروف شد.

عدد "2" اولین عددی بود که در دولت اصلاحات با سیاست عجین شد و تا به امروز نیز دوم خردادی به عنوان نمادی از همان انتخابات در بین مردم کاربرد دارد.

عدد"9

اعداد و ارقام در دوران اصلاحات تنها به "2" ختم نشد؛ در این دوران "9" نیز به واژگان اعداد سیاسی پیوست.

هر"9" روز یک بحران علیه دولت؛ این اصطلاحی بود که رئیس دولت اصلاحات در ماه‌های پایانی دولتش عنوان کرد؛ ادعایی که حکایت از سنگ‌اندازی گروه‌های مخالف، بر سر راه دولت اصلاحات داشت.

عدد "88" و "9

"88" از جمله اعدادی است که شرایط  سیاسی_ بحرانی کشور را در ذهن مردم مبتادر می‌کند.

اعلام عدم تمکین به نتیجه انتخابات از سوی دو تن از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سال"88"، سرآغاز فتنه‌ای 8 ماهه شد.

فتنه ای که خسارت‌ زیادی برکشور تحمیل کرد و در نهایت این فتنه با درایت رهبری و با اعتراض گسترده ملت در" 9" دی با شکست منجر شد.

حماسه "9" دی که حالا نمادی از اتحاد و انسجام ملت ایران در برابر بدخواهان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

عدد "11

فروردین۱۳۹۰، خبر استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت از سمت خود همراه با متن موافقت محمود احمدی نژاد با این استعفا رسانه‌ای شد.

امری که بنا به اخبار منتشر شده به دلیل تصمیمات وزیر اطلاعات در برخی عزل و نصب های مربوط به معاونانش و مخالفت‌های رییس دولت صورت گرفته بود.

این استعفا اما با مخالفت رهبری معظم مواجه شد و ایشان خواستار ابقای وزیر اطلاعات در سمت خود شدند.

محمود احمدی نژاد اما در واکنش به این خواسته رهبری در اقدامی بی سابقه و در اعتراض به حکم حکومتی در ابقای وزیر اطلاعات به منزل رفت و در نهایت اعتراضات عمومی به این عدم تمکین رییس جمهور سابق از حکم حکومتی، سبب شد وی پس از "11" روز خانه نشینی به محل کار خود بازگردد.

عدد "100

عدد "100" اشاره به وعده‌های رئیس دولت تدبیر و امید در تبلیغات انتخابی‌اش دارد.

حسن روحانی در اولین برنامه تبلیغاتی اش در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه "با دوربین" با مردم سخن گفت.

در آخرین بخش این گفت و گوی 30 دقیقه ای روحانی از سیاست‌های خود برای رفع مشکلات اقتصادی حرف زد و تاکید کرد: در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست‌خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و "100" روزه وجود دارد.

کاندیدای آن روزهای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه، تحول اقتصادی در کشور بوجود آوریم و در این دوره تحول اقتصادی، با ایجاد تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، این معضلات را حل کنیم.

وعده "100" روزه، از جمله موضوعات پرحاشیه و جنجالی دولت روحانی بود.

عدد "45500

"45500" از جمله اعدادی است که از دولت احمدی نژاد تا دولت روحانی نقل محافل بوده و صرف نظر از بهره برداری‌های سیاسی از این عدد، اقتصاد نابسامان خانوارها نیز به نوعی  با آن گره خورده است.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در زمستان 87 به صورت لایحه از سوی دولت نهم ارائه شد و پس از کش و قوس‌های فراوان با اعمال تغییراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

این طرح در 28 آذر 89 رسما اجرایی شد و از آن تاریخ به بعد ماهانه"45500" تومان در قبال هر نفر به حساب خانوارها واریز شد.

"45500" تومانی که در طول سال‌های گذشته نام ‌های مختلفی همچون "عذاب الیم" و "مصیبت عظما" به خود دیده است و در این روزها نیز برنامه‌های اقتصادی دولت انگار تنها بر سر کاکل آن می‌چرخد.

عدد"7

عدد "7" نیز از جمله اعدادی است که به تازگی وارد ارقام سیاسی کشور شده و سیاست‌مداران ایرانی در طی یک سال اخیر از آن رونمایی کرده‌اند.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در تیرماه 95، اظهار کرد: مخالفان روحانی از همان سال 92 خود و اقدامات‌شان را برای نابودی دولت مهندسی کردند و هر روز شاهد مانع‌تراشی یا ایجاد مشکل بر سر راه روحانی و دولت وی هستیم. همین مخالفان هر"9" روز یک بار برای آقای خاتمی مشکل درست می‌کردند، اما برای آقای روحانی هر"7" روز یک بار مشکل خلق می‌کنند.

حالا "7" هم به اعدا سیاسی کشورمان اضافه شده است.

عدد"1550

در وضعیت نابسامان معیشتی و اقتصادی این روزها، انگار دولتمردان می‌خواهند از عدد دیگری نیز رونمایی کنند؛ و این عدد شاید"1550" باشد.

زمزمه افزایش قیمت بنزین از" 1000" به "1550" تومان  حالا به موضوع چالشی این روزها تبدیل شده است.

 افزایش قیمتی که روزی قرار بود تناسبی با یارانه دریافتی مردم داشته باشد حالا انگار در جاده یکطرفه و با سرعتی غیرمجاز در حال پیشروی است...!

گزارش: مصطفی محمدی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد