سرویس: بیله سوار
کد خبر: 73733
|
12:06 - 1396/09/28
نسخه چاپی

نان بی‌کیفیت میهمان سفره‌های بیله سواری ها

نان بی‌کیفیت میهمان سفره‌های بیله سواری ها
با وجود نظارت های گسترده مسئولان در بیله سوار مردم این شهرستان در تهیه نان مناسب با مشکل مواجه بوده و اغلب نان بی‌کیفیت در سفره ها خودنمایی میکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازصبح مغان، آرد و نان یکی از موضوعات مهم و حیاتی هر جامعه ای است که هیچ جایگزینی ندارد و باید به دقت و نظارت کامل امور آرد و نان و فعالیت خبازی های شهرستان رصد و در جهت برطرف نمودن مشکلات اهتمام جدی صورت پذیرد.

با توجه به اینکه نان، قوت غالب خانواده های ایرانی و به تبع ان مردم شهرستان بیله سوار است بنابراین انتظار می رود از کیفیت پایینی برخوردار نباشد اما سال هاست که مردم این شهرستان از کیفیت پایین نان گلایه مند هستند.

داستان پایین بودن کیفیت نان در بیله سوار فقط مربوط به زمان حاضر نیست و پیش از این نیز حتی مسئولان درباره کیفیت نان اظهار نظر کرده اند.

علی بهشتی معاون وقت فرماندار بیله سوار گفته بود: وضعیت نان و نانوایی ها اصلا رضایت بخش نیست و باید رسیدگی شود.

وی گفته بود: دولت برای تامین آرد و نان مردم هزینه بسیار سنگینی را متحمل می شود لذا شناسایی واحدهای متخلف، ارائه به موقع تذکر و در صورت تکرار تخلف در وزن چونه، کیفیت و کمیت نان و برخورد ناصحیح با مردم چاره ای جز پلمپ و تعطیلی این واحدها وجود ندارد.

هر چند انتقاد ها و پیگری ها از سوی مسئولان ادامه دارد اما تا به حال نتوانسته باید و شاید سبب افزایش کیفیت نان در بیله سوار شود.
با مردم شهر هم که هم صحبت شوی متفق القول از کیفیت پایین نان در این شهر مرزی می نالند.

محمدعلی که 50 ساله به نظر می رسد به «صبح مغان » می گوید: اگر خرید نان واجب نبود حاضر نبودم برای خرید نان بی کیفیت پول خرج کنم.

وی ادامه می دهد: متاسفانه در بیله سوار فقط نان تازه باید خرید تا قابل خوردن باشد، همینکه مدتی از خرید نان می گذرد مثل آدامس می شود.

 یک زن میانسال هم می گوید: کیفیت نان بیله سوار را با دیگر شهرها مقایسه کنید آنوقت می فهمید چه ظلمی در حق ما می شود.

 او ادامه می دهد: کیفیت نان سنگک نسبت به دیگر نان ها بهتر است اما باز هم در مقایسه با دیگر شهر ها نان سنگک بیله سوار کیفیت پایین تری دارد.

 با مرد جوانی دیگری به نام توحید همصحبت شدم که گفت: نانوایی ها نان به مراتب بی کیفیت تری می پزند اما وقتی خانواده ای مصرف نان زیادی دارد مجبور است بخاطر هزینه بالای نان آزاد همان نان 400 تومانی را بخرد که بعد از دو یا سه ساعت قابل خوردن نیست.
هر چند مردم از وضعیت نان گلایه مند هستند اما باید به نانوایی ها هم حق داد زیرا که مشکل کیفیت نان در برخی موارد به آرد نیز برمی گردد و آردهایی که به نانوایی ها داده می شود اکثرا بدون سبوس هستند.

خبرگزاری فارس با انتشار تصویری از وضعیت آرد در بیله سوار نوشت: در اتفاقی عجیب در تعدادی از نانوایی‌های شهرستان مرزی بیله‌سوار نانوایان زمانی که درب گونی‌های آرد خود را باز کردند با محصولی روبه‌رو شدند که به صورت گچ‌های کلوخ مانند در داخل گونی‌ها جا گرفته بود که تعجب نانوایان را برانگیخت.

نانوایان بیله‌سواری مدعی هستند که ماه‌ها است با آردهای بی‌کیفیت تحویلی به نانوای‌هایی روبه‌رو هستند که نان تولید شده از این آردها نیز از کیفیت پایینی برخوردار است.

نظارت و بازرسی از نانوایی ‌ها جدی است

آرام حلیم فرماندار بیله سوار در جلسه کمیته آرد و نان گفت: در این مدت یک هزار و 282 فقره بازرسی از نانوایان منطقه شد و برای 115 مورد آن تشکیل پرونده و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر نانوایی ها باید به دست خود مردم صورت بگیرد گفت: 60 مورد گشت مشترک از طریق اعضای کمیته امسال انجام شده و مردم خود می توانند در زمینه کیفیت نان بیشترین نظارت را داشته باشند و در پخت بهتر نان سهیم باشند.

حلیم با اشاره به رصد تخلفات واحدهای نانوایی در بیله ‌سوار افزود: با توجه به اینکه آرد و نان یک بحث مهم در مایحتاج اصلی خانواده ‌هاست باید بازرسان با دقت و نظارت کامل امور آرد و نان را از تهیه تا تولید و عرضه رصد کنند و در راستای برطرف کردن مشکلات این صنف و تعامل با نانوایان در عرضه نان کیفی به مردم تلاش کنند.

او بیان کرد: موضوع بهداشت نانوایی‌ ها یکی از موارد مهم است که با بحث سلامت جامعه و مردم سرکار دارد سلامت مردم از همه چیز بالاتر است.

وی افزود: دوره‌های آموزشی بهداشتی ویژه نانوایی‌ها از طریق بهداشت شهرستان برگزار می شود تا مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت آموزش‌ های لازم اطلاع رسانی شود.

وی بیان کرد: بازرسی در ایام تعطیلات از نانوایی ها، رسیدگی به تخلفات و اعمال جرایم لازم، رسیدگی به وضعیت بهداشتی نانوایی ‌ها و چگونگی توزیع آرد خام به ‌ویژه در روستاهای دوردست از جمله موارد مهمی است که باید به صورت جدی پیگیری شوند.

مردم در خصوص کیفیت پایین نان مطالبه گری کنند

با توجه با اینکه استفاده از نان با کیفیت و خوب حق مردم است و به جهت اینکه وضعیت اغلب نانوایی های شهر نیز رضایت بخش نیست لذا مردم در بحث نان مطالبه گری بیشتری چه از نظر کیفی و کمیتی و عدم رعایت بهداشت داشته باشند و مراتب را به دستگاه های نظارتی اعلام کنند. 

با توجه به اظهارات مردمی و مشاهدات عینی خبرنگار ما  اغلب مردم از کیفیت نان گله دارند اما مسئولان سالهاست که به ارائه گزارش های تکراری بسنده می کنند حال اینکه تا به حال تاثیری در کیفیت نان نداشته است.

کیفیت آرد، مهارت نانوا و عمل آوری 3 عامل مهم در رسیدن به کیفیت بالا

کیفیت پایین نان ناشی از عدم توجه نانوایان به عمل آوری است. در پخت نان سه عامل آرد، هنرمندی نانوا در تبدیل آرد به خمیر و نان و عمل آوری که شامل ساعاتی است که باید این خمیر نگهداری شود، تاثیر گذار است.

حال اگر آرد خوبی هم داشته باشیم اما به 2 عامل بعدی توجه نکنیم، نان بی کیفیت تولید می شود در حالی که اگر حتی آرد نیمه مناسب هم داشته باشیم اما به 2 عامل دیگر توجه شود می توان نان با کیفیتی را به مردم عرضه کرد.

و مسئله دیگر اینکه هرچه آرد سبوس بیشتری داشته باشد نان ارزش غذایی بیشتری دارد گرچه که نان تیره تر می شود. سفیدی نان دلیل بر کیفیت بیشتر نان نیست بلکه نان های سفید، سبوس کمتری دارند در حالیکه نان های تیره تر سبوس بیشتری دارند و ارزش غذایی بالاتری دارند.

به گزارشپایگاه خبری صبح مغاندر هر حال تحویل نان بی کیفیت به مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست و نانوا در قبال این موضوع مسوول و پاسخگو است ولازم است بین نانوایی های سطح شهر جهت ارتقا کمیت و کیفیت نان آنها رقابت ایجاد شود .

امیدواریم با توجه به پرداخت هزینه های زیاد در ارتباط با خرید گندم و نان دستگاه های دولتی و نظارتی مرتبط با روند کار نانوایی ها نیز به وظایف خود از جمله تشویق نانوایان منظم و قانونمند، توسعه و توجه به تنوع بخشی به انواع نان، نظارت مستمر بر وضعیت بهداشتی و برخورد با استفاده کنندگان از جوش شیرین، برخورد با متخلفان و تعطیلی خود سر نانوایی ها عمل کنند.

گزارش از بهروز پیری

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد