سرویس: سیاسی
کد خبر: 74
|
14:17 - 1391/07/21
نسخه چاپی

از انجام دیدار با کاندیداهای احتمالی تا پیشنهاد تشکیل کمیته نظارت بر شعارها

  از انجام دیدار با کاندیداهای احتمالی تا پیشنهاد تشکیل کمیته نظارت بر شعارها
در هفته گذشته نیز مانند هفته‌های قبل‌تر از آن شاهد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای انتخاباتی از سوی فعالان سیاسی و حزبی کشور اعم از اصلاح‌طلب و اصولگر در ارتباط با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین انتخابات شوراها بودیم، به نحوی که برخی، خبر از آغاز فعالیت ستادهای انتخاباتی خود دادند و برخی دیگر از دیدار با کاندیداهای احتمالی انتخابات و رایزنی با دیگر گروه‌های سیاسی سخن گفتند.

به گزارش سبلانه به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در گزارش این هفته، مانند هفته قبل، بر مهم‌ترین اظهارنظرها و اخبار انتخاباتی که در خبرگزاری‌های کشور منتشر شده است مروری کرده‌ایم.

هاشمی رفسنجانی برای انتخابات کاندیدا نمی‌شود

به گزارش ایسنا، یکی از خبرهای مهم هفته گذشته، مصاحبه هاشمی‌رفسنجانی با یکی از روزنامه‌های صبح کشور بود و اعلام این خبر که برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم کاندیدا نمی‌شود.

در حالی که از هفته‌های قبل بحث‌هایی در مورد کاندیداتوری مجدد هاشمی‌رفسنجانی برای انتخابات آتی و ایده وی یعنی ایجاد دولت وحدت ملی مطرح بود، هاشمی در این مصاحبه اعلام کرد: من دیگر آمادگی حضور در این صحنه را ندارم و در دوره‌ای هم که آمدم صدبار تاکید کردم که ترجیح دارم انسان‌های جوان‌تر و تازه‌نفس‌تر وارد شوند و ما از آنها حمایت کنیم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با جلسه انتخاباتی‌اش با ناطق نوری نیز گفت: ما همیشه جلسه داریم. بعد از جلسه مجمع تشخیص مصلحت، معمولا چهار پنج نفر از دوستان می‌مانند و با هم ناهار می‌خوریم و مسایل کشور و راهکارها را مطرح و بحث می‌کنیم. من به آقای ناطق نوری گفتم که هنوز وضع جسمی و سن شما بهتر از من است و بیایید. ایشان هم برعکس به من می‌گفت. اما همه حرف بود. گفتم که دیگر نمی‌توانم بیایم و آقای ناطق هم عذرخواهی داشت.

مهم‌ترین گزینه جبهه مردمی اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری

در حالی که هاشمی‌رفسنجانی اعلام کرد قصد ورود در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد، دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات گفت که هاشمی مهمترین گزینه این جبهه است.

فومنی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور، با بیان اینکه "اولویت اصلاح‌طلبان انتخابات شورای شهر است"، گفت که ما با نمایندگان و سران گروه‌های اصلاح‌طلب جلساتی داشتیم و با افراد موثر در انتخابات نیز دیدارهایی انجام داده‌ایم.

وی همچنین اعلام کرد: ناطق نوری، خاتمی و عارف نیز از دیگر گزینه‌های این جبهه برای انتخابات 92 هستند.

اصلاح‌طلبان هنوز بر سر کاندیداتوری خاتمی اجماع نکرده‌اند

از طرف دیگر محمدعلی نجفی وزیر آموزش و پرورش دولت هشتم در گفت‌وگویی اظهار کرد که اصلاح‌طلبان هنوز به اجماع مشخصی درباره نامزدی سیدمحمد خاتمی نرسیده‌اند و در رابطه با مصادیق کاندیداتوری صحبتی انجام نداده‌اند.

نجفی که در دولت هاشمی نیز به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشغول به کار بود، همچنین گفت: هاشمی رفسنجانی به عنوان مشاور مورد اعتماد گروه‌های اصلاح‌طلب محسوب می‌شود به گونه‌ای که گمان می‌کنم در انتخابات ریاست‌جمهوری با وی مشورت خواهند کرد.

آخرین وضعیت حزب کارگزاران

در هفته گذشته در حالی که مرتضی سجادیان از طرف حزب سازندگی اعلام کرده بود به زودی خبرهایی در این حزب در مورد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد، این سخن سجادیان با واکنش محمد هاشمی و کرباسچی دبیرکل این حزب مواجه شد.

سجادیان در مورد برنامه‌های انتخاباتی این حزب گفت: هنوز در این حزب کار رسمی صورت نگرفته اما به زودی خبرهایی خواهد شد.

وی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های کشور، با بیان اینکه "حزب کارگزاران برای آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در انتظار ورود کاندیداها به عرصه است"، اظهار کرد: تا زمانی که کاندیداهای اصلاح‌طلب معرفی نشوند، کارگزاران حداقل به صورت جدی وارد مباحث انتخاباتی نخواهد شد.

وی در همین رابطه ادامه داد: حضور کارگزاران در انتخابات به مصادیق بستگی دارد و ممکن است کاندیدایی که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معرفی می‌کند، حزب کارگزاران از آن حمایت کند یا حمایت نکند.

سجادیان در مورد کاندیداتوری محمدرضا عارف و محمدعلی نجفی نیز گفت: اگر عارف و نجفی قصد کاندیداتوری داشته باشند باید برنامه‌هایشان را ارائه کنند و اگر برنامه‌های آنها مورد قبول کارگزاران بود از آنان حمایت خواهد کرد اما تاکنون کسی اعلام کاندیداتوری نکرده و آقای عارف در تردید است که در انتخابات شرکت کند.

در واکنش به این اظهارات، محمد هاشمی اعلام کرد که حزب کارگزاران از سال 88 تاکنون هیچ جلسه رسمی نداشته است و آنچه که به نقل از سجادیان گفته شده نظرات شخصی وی است و هیچ ارتباطی به این حزب ندارد.

کرباسچی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که سجادیان هیچ سمتی در حزب کارگزاران ندارد و تاکنون حزب کارگزاران در مورد انتخابات سال آینده هیچ اعلام موضعی نداشته است.

جمع‌بندی خانه کارگر و حزب اسلامی کار

هفته گذشته اعلام شده بود حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار برای حضور در عرصه انتخابات اعلام آمادگی کرده و در این هفته نیز اسماعیل حق‌پرست عضو این حزب خبر داد که خانه کارگر و حزب اسلامی کار در راستای معرفی حسین کمالی با عنوان نامزد انتخاباتی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به جمع‌بندی کلی رسیده‌اند.

وی همچنین گفت: این دو تشکل در راستای شناسایی و بررسی گزینه‌های مطرح در انتخابات شورای شهر وارد عمل شده‌اند و ستادهای انتخاباتی خانه کارگر در این زمینه فعال شده است.

جبهه جوانان ایران امروز در انتخابات شوراها حضور فعال خواهد داشت

هفته گذشته همچنین دبیرکل جبهه جوانان ایران امروز با بیان اینکه ستادهای انتخاباتی این جبهه فعال شده است گفت: ما پیگیر هستیم در 80 درصد شهرهای بزرگ برای انتخابات شورای شهر لیست ارائه دهیم.

مجید گروسی افزود: درباره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ما شخصی را معرفی می‌کنیم که از دیدگاه‌ها و چارچوب نظام، رهبری و مردم حمایت کند.

چگونگی همکاری جامعتین در انتخابات آتی

به نظر می‌رسد که دو تشکل مهم روحانی اصولگرایان قصد دارند همانند چند انتخابات گذشته از جمله مجلس نهم حضوری فعال در صحنه داشته باشند گرچه ممکن است مکانیزم این حضور و نحوه همکاری این دو تشکل روحانی در این عرصه متفاوت از قبل باشد.

در این راستا، سیدرضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز در هفته گذشنه در گفت‌وگویی اظهار کرد: طبعا در آینده با جامعه مدرسین در مورد مساله انتخابات باید رایزنی کنیم اما تاکنون هیچ‌گونه جلسه مشترکی با این تشکل نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه "مجموعه‌ای از اعضای جامعه روحانیت در کمیته مسایل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را مطالعه و بررسی می‌کنند"، اظهار کرد: این کمیته پس از بررسی مسایل مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نظر خود را به شورای مرکزی جامعه روحانیت ارائه می‌کند.

وی از خود، پورمحمدی، رییسی، ابوترابی، ناصحی و مصباحی‌مقدم به عنوان اعضای کمیته پیگیری انتخابات ریاست‌جمهوری در جامعه روحانیت مبارز یاد کرد.

از طرف دیگر، حجت‌الاسلام والمسلمین غروی عضو جامعه مدرسین نیز با بیان اینکه در نشست‌های کارشناسی این تشکل درباره شاخص‌های مطلوب رییس‌جمهور آینده بحث شده است ولی هنوز به مصادیق وارد نشده است، در مورد همکاری این تشکل با جامعه روحانیت در جریان انتخابات پیش رو گفت: قطعا مثل انتخابات مجلس نیست که کمیته مشترکی با جامعه روحانیت تشکیل شود و در واقع بعید است که همکاری‌مان در انتخابات پیش رو مثل سابق باشد.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که جامعه مدرسین وارد بحث مصادیق نشود، گفت: ممکن است جامعه مدرسین ضرورت نداند که به مصادیق ورود کند، چراکه باید لزوم آن را تشخیص دهد.

تدوین سیاست‌های راهبردی جبهه پیروان برای انتخابات

هفته گذشته از سوی جبهه پیروان خط امام و رهبری که از بیش از 15 تشکل سیاسی اصولگرا تشکیل شده است اعلام شد که تشکل‌های زیرمجموعه این جبهه پیروان در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 به صورت مستقل عمل نمی‌کنند.

کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های کشور اظهار کرد: تمام تشکل‌های زیرمجموعه جبهه پیروان به صورت یکپارچه در انتخابات آینده فعالیت می‌کنند و ورود مستقل ندارند.

وی همچنین گفت: به طور حتم در آینده‌ای نزدیک با تدوین سیاست‌های راهبردی جبهه پیروان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 تکلیف تمام تشکل‌های زیرمجموعه این جبهه مشخص خواهد شد.

در این راستا اعلام شد که استراتژی و پیش‌نویس جبهه پیروان خط امام و رهبری برای رصد کردن شخصیت‌ها و شرایط نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری تدوین شده است و جلسات شورای مرکزی این جبهه نیز با محوریت انتخابات در حال پیگیری است و جبهه پیروان آذرماه نامزد خود را معرفی می‌کند.

همچنین این جبهه در جلسات خود در ارتباط با انتخابات شورای شهر نیز بحث و گفت‌وگوهایی کرده تا مطالبات جبهه در این زمینه در تهران و شهرستان‌ها دنبال شود.

دیدار اعضای جامعه اسلامی کارمندان با کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری

سیدکمال‌الدین سجادی - دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان - نیز در گفت‌وگویی اعلام کرد: جامعه اسلامی کارمندان با کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری سال 92 جهت بیان دیدگاه‌ها و مطالبات خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و پس از آن تصمیم می‌گیرد که از چه کاندیدایی حمایت کند.

سجادی که تشکلش از زیرمجموعه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری است، همچنین خبر داد که در تشکل متبوعش استراتژی انتخابات آینده آماده شده و در حال رصد کاندیداها و اعلام برنامه‌های آنها هستند، چراکه معتقدند رییس‌جمهور آینده باید دارای برنامه و تیم قوی باشند.

وی درباره انتخابات شوراها نیز گفت: ما در این انتخابات نیز همچون انتخابات ریاست‌جمهوری فعال خواهیم بود و نامزدهای مورد حمایت خود در استان‌ها را معرفی خواهیم کرد؛ البته درصدد هستیم نامزدهای ما در فهرست جبهه پیروان قرار گیرد چرا که خود را عضو این جبهه می‌دانیم.

آخرین اخبار اصولگرایان تحول‌خواه

از اردوگاه اصولگرایان تحول‌خواه نیز خبر می‌رسد که آنها فعالیت‌هایشان را برای انتخابات آغاز کردند به نحوی که سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی (یکی از تشکل‌های عضو جبهه اصولگرایان تحول‌خواه) در گفت‌وگویی اعلام کرد که حداد عادل و قالیباف از گزینه‌هایی هستند که قطعا مورد بررسی جمعیت رهپویان و ایثارگران قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه "به زودی نشست‌های جمعیت رهپویان با سایر جریانات اصولگرا آغاز می‌شود"، به نشست‌های مشترک جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگران انقلاب اسللامی اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری و شورا تعقیب و بررسی می‌شود.

سروری همچنین با بیان اینکه "هنوز به مرحله بررسی مصداق‌ها نرسیده‌ایم"، ادامه داد: اولویت جمعیت رهپویان و ایثارگران رسیدن اصولگرایان به وحدت است اما در صورت عدم نتیجه در این‌باره بر روی نامزدهای مستقل تمرکز می‌کنیم.

پس از انتشار این خبر، جمعیت رهپویان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این جمعیت برای انتخابات ریاست‌جمهوری مصداقی تعیین نکرده و ورود زودهنگام به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را برای کشور مضر می‌داند.

در اطلاعیه این تشکل همچنین اعلام شد "در پی درج مصاحبه قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه آقایان حدادعادل و محمدباقر قالیباف گزینه‌های این جمعیت و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، بدینوسیله ضمن تکذیب خبر مذکور به اطلاع می‌رساند همانگونه که در مصاحبه جناب آقای سروری به صراحت بیان شده، جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان ورود زودهنگام به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را برای کشور مضر دانسته و هنوز در خصوص مصادیق و نامزدهای انتخابات به هیچ جمع‌بندی نرسیده‌اند".

هفته گذشته همچنین نشست فصلی دبیران استان‌ها و مسئولان دفتر مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی برگزار شد و آنها در بیانیه خود اعلام کردند حرکت‌ها و رفتارهای زودهنگام انتخاباتی مضر به حال فضای متعادل و آرامبخش برای رشد و پیشرفت کشور است.

آنها همچنین اعلام کردند: متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود که برخی با دامن زدن به فضای انتخاباتی، به سوءاستفاده از جایگاه سیاسی و اجتماعی برای اهداف انتخاباتی خود می‌پردازند و اخلاف اسلامی را در پای دعواهای انتخاباتی‌شان قربانی می‌کنند.

تشکیل کمیته ویژه برای انتخابات در فراکسیون رهروان ولایت

به نظر می‌رسد که فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیز قصد دارند حضوری پررنگ در انتخابات داشته باشند، چنانچه هفته گذشته جلالی یک عضو فراکسیون رهروان ولایت (فراکسیونی که به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نزدیک است) در مصاحبه مطبوعاتی خود در مورد برنامه‌های فراکسیون ولایت برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها گفت: اگر بگوییم که این فراکسیون بی‌برنامه است مطلب راستی را مطرح نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در فراکسیون رهروان برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گرفته شده که کمیته سیاسی و کمیته ویژه‌ای را تشکیل دهیم و در آن درخصوص کاندیداهای احتمالی بررسی‌های لازم را انجام دهیم. تمام این بررسی‌ها به این تصمیم ختم می‌شود که فراکسیون رهروان از فرد خاصی حمایت کند یا این‌که بدون حمایت از کسی وارد عرصه‌ی انتخابات شود.

جلالی ادامه داد: در مورد انتخابات شوراها نیز احتمال اعلام لیست جداگانه‌ای وجود دارد که هنوز در این رابطه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم که این موضوع نیز در طول زمان مشخص می‌شود.

انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی حزب موتلفه

به گزارش ایسنا، در پی برگزاری دهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی، اعضای شورای مرکزی جدید این حزب نیز انتخاب شدند تا 23 درصد از اعضای اصلی و علی‌البدل شورای مرکزی این تشکل تغییر کند.

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه "20 درصد شورای مرکزی این تشکل از جوانان هستند"، اظهار کرد: پوست‌اندازی حزب موتلفه فرآیندی است که همواره در جریان بوده و اکنون شتاب بیشتری به خود گرفته است.

به نظر می‌رسد که با انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه این تشکل به صورت جدی‌تر وارد بحث انتخابات و مصادیق آن شود.

جبهه پایداری، نگاه مصداقی به انتخابات ندارد

هفته گذشته، لنکرانی - سخنگوی جبهه پایداری - نیز در یک نشست خبری با تاکید مجدد بر اینکه "در حال حاضر این جبهه نگاه مصداقی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد"، اظهار کرد: این تصمیم تنها به زمان فعلی مربوط می‌شود و شاید در زمان فرا رسیدن انتخابات نوع رفتارها و برنامه‌ریزی‌ها تغییر کند.

وی همچنین گفت: انتخابات آینده رقابت بین افراد نیست بلکه رقابت گفتمان‌ها خواهد بود و هرکس در این میان به ریاست‌جمهوری نگاهی فردی داشته باشد یک نقطه ضعف بزرگ است.

لنکرانی در این مصاحبه مطبوعاتی در ارتباط با حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات نیز گفت که مردم خاطرات خوبی از سیاست‌های دوره مدیریتی کارگزاران ندارند.

سخنگوی جبهه پایداری همچنین در گفت‌وگویی درباره برنامه جبهه پایداری برای انتخابات شوراها اعلام کرد: در حال بررسی این موضوع هستیم. ممکن است به اعلام شرایط و ضوابط بسنده کنیم و ممکن است در برخی از کلانشهرها نیز کاندیدا داشته باشیم.

انتخاب اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها

همچنین در هفته گذشته اعضای هیات نظارت بر انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی تهران از میان نمایندگان مجلس تعیین شدند.

بر این اساس، اعضای این هیات را برخی نمایندگان مجلس نظیر حسین طلا، مهرداد بذرپاش و ابراهیم نکو تشکیل می‌دهند.

پیشنهاد تشکیل کمیته نظارت بر شعارهای کاندیداها

یک نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که در شرایط جاری کشور، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده باید دارای برنامه و تیم باشند و تلاش کنند شعارهایی که ارائه می‌دهند، عملیاتی باشد.

فاطمه آجرلو در همین راستا پیشنهاد داد که کمیته نظارت بر شعارهای کاندیداها شکل بگیرد و ضمن نظارت بر عملیاتی بودن این شعارها، رفتار و عملکرد کاندیداها را نیز زیرنظر داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد