سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74244
|
01:10 - 1396/10/18
نسخه چاپی

بحران کم آبی همچنان در کمین کوثری‌ها/ کاهش 30 درصدی بارش‌ها نسبت به سال های گذشته

 بحران کم آبی همچنان در کمین کوثری‌ها/ کاهش 30 درصدی بارش‌ها نسبت به سال های گذشته
هرچند برخی از اهالی شهر گیوی از آب سد گیوی در مصارف شرب، کشاورزی و باغی استفاده می کنند، اما کاهش بارندگی های اخیر موجب شده دیگر اهالی روستا نشین این شهرستان با بحران جدی آب حتی در مصارف شرب و خانگی دچار مشکل شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازکوثرخبر، یکی از اندوخته های منابع آبی در بهار و تابستان، ذخیره باران و برف پاییزی و زمستانی است که در حال حاضر در اکثر نقاط کشور خصوصاً در استان اردبیل ذخیره برف و باران به نسبت سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

کاهش بارندگی به ویژه برف در کشور دامن استان اردبیل و بتبع شهرستان کوثر را نیز گرفته است؛ هرچند جنوب و شمال استان به دلیل داشتن رشته کوه های الماس(حوزه استحفاظی گیلان) و سبلان به نسبت اندکی از نعمات برف و باران بهره مند می شوند، ولی شهرستان کوثر از این نعمت های الهی تقریباً بی بهره است.

بحرانی که تحت عنوان خشکسالی توسط کارشناسان هشدار داده شده و شهرستان کوثر نیز جزو مناطق بحران زده آبی مطرح شده است، موضوعی می باشد که از چند سال گذشته زنگ خطر آن نواخته شده است.

هرچند برخی از اهالی شهر گیوی از آب سد گیوی در مصارف شرب، کشاورزی و باغی استفاده می کنند، اما کاهش 30  درصدی بارندگی های اخیر موجب شده دیگر اهالی روستا نشین شهرستان با بحران جدی آب حتی در مصارف شرب و خانگی دچار مشکل شوند.

در پی این معضل می طلبد مردم نسبت به استفاده درست در مصرف آب شرب، آبیاری سنتی را نیز به آبیاری صنعتی تبدیل کنند؛ آغاز خط انتقال و اتمام پایاب سد و شبکه زهکشی آن نیز از جمله مسئله حیاتی در این خصوص محسوب می شود.

به گزارش کوثرخبر، از جمله عواملی که بحران خشکسالی را در سال‌ های اخیر تشدید کرده و در صورت بی ‌توجهی منجر به افزایش روند رشد این پدیده خواهد شد باید به برداشت و استفاده نادرست از منابع زیرزمینی آب و شیوه‌ های نادرست استفاده از آب‌ ها اشاره کرد.

 همچنین از دیگر دلایلی که در این خصوص باید مورد تأکید قرار داد شیوه‌ های نادرست آبیاری و استفاده نادرست از آب در بخش‌ های مختلف صنعتی و کشاورزی است.

 استفاده از روش ‌های مناسب آبخیزداری و بهره‌گیری از شیوه فنی مناسب در آبیاری کشاورزی یکی از مهمترین برنامه هایی است که کارشناسان پیشنهاد می دهند تا برای جلوگیری از خشکسالی انجام شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد