سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74262
|
19:10 - 1396/10/18
نسخه چاپی

گزارش اختصاصی؛

یک خانواده روستایی در اصلاندوز اقتصاد مقاومتی را معنا کردند+تصاویر

یک خانواده روستایی در اصلاندوز اقتصاد مقاومتی را معنا کردند+تصاویر
خانواده ای در روستای اسد قشلاقی اصلاندوز توانسته با همت بلند خود ضمن تولید پرورش قارچ، اقتصاد مقاومتی را معنا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،در چند سال اخیر با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح‌ آمیز هسته ای ایران، واژه‌ جدید اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفت.

مقام معظم رهبری تعریف جامع و کاملی از اقتصاد مقاومتی را فرمودند: اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»

کم نیستند در این میان عده‌ای که به ایفای نقش خود پرداخته‌اند و علاوه بر چرخش چرخ اقتصادی خانواده شان به اقتصاد کشور نیز کمک می کنند و واژه ما می توانیم را در عمل ثابت کرده اند.

"اسد خسروی کورعباسلو" کارآفرین خلاق هست که با پشتکار و ممارست و با تکیه بر توانایی های خود و بدون دریافت هیچ تسهیلاتی توانسته است، کارگاه تولید پرورش قارچ دکمه ای را در حیاط منزل مسکونی اش در روستای اسدقشلاقی 3 اصلاندوز راه اندازی کند.

 

فعالیت این کارآفرین که با تکیه بر توان خود و با عینیت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی انجام شده، باعث شد تا به سراغ اسد خسروی رفته و از روند فعالیت کارگاه کوچک اما درآمدزای وی جویا شویم.

خسروی در گفت و گو با خبرنگارارس تبارگفت:کارگاه تولید قارچ دکمه ای با زیربنای 52 متریع و سرمایه شخصی 30 میلیون تومان احداث شده و حدود 5 تن کمپوست بکار رفته است.

 

وی با اشاره به مراحل تولید قارچ گفت:در هر دو ماه 1/5 تن قارچ برداشت می شود که سالانه این میزان به 9 تن می رسد.

این کارآفرین در ادامه افزود:پس از برداشت و بسته بندی وارد بازار می شود که زمینه درآمد خانواده ام را بوسیله فروش قارچ های تولیدی فراهم میکنم.

خسروی با بیان اینکه با ذوق و اراده در روستایی کوچک اقدام به ایجاد کارگاه تولیدی کرده ام گفت:اگر مسئولان حمایت کنند می توانم این سالن را به سه سالن افزایش دهم و برای 10 نفر شغل ایجاد کنم.

 

وی با بیان اینکه پرورش قارچ، زحمت کم و درآمد خوب دارد افزود:در این کارگاه کوچک که یکی از مشاغل خانگی نیز محسوب می شود علاوه برخودم خانواده ام نیز مشغول به کار هستند و علاوه بر تامین مایحتاج خانواده تاحدودی برای اقتصاد کشورم نیز موثر واقع می شویم.

خسروی ضمن تشکر از همراهی و همدلی همسر و خانواده اش در این کار گفت:کارگاه تولیدی قارچ را بصورت خانوادگی اداره می کنیم که خانم و خانواده ام در این زمینه مرا بسیار یاری می کنند.

به گزارشارس تبار،تب پرورش قارچ، مثل سال های گذشته داغ نیست اما هنوز هم کم نیستند علاقه مندانی که در زیرزمین یا انباری خود تصمیم به پرورش قارچ می گیرند تا علاوه بر سرگرمی، درآمدی هم کسب کنند.

برخی از تولید کنندگان امکانات ناکافی را علت بروز برخی مشکلات پرورش قارچ دانسته و می گویند:مسايلی وجود دارد كه توليد كنندگان در صورت فقدان توجه به آنها دچار چالش های فراوانی می شوند که يكی از اين چالش ها،هزينه تجهيزسالن ها و هزينه نگهداری آنهاست.

امید است،مسئولان از کارآفرینان در ایجاد کارگاههای کوچک و زودبازده و در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی و همچنین اشتغال روستایی حمایت کنند که در این زمینه بسیج سازندگی سپاه ناحیه عشایری تاکنون توانسته در حمایت از محصولات اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی کارنامه درخشانی داشته باشد.

مراحل تولید قارچ دکمه ای

بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین ماههای مهر تا آذر است ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد می‌توان قارچ را در ماههای دیگر سال تعمیم داد.

 

بطور کلی طرز پرورش قارچ مخصوص به خود آن است و می‌توان آن را در محیط تاریک پرورش داد و به جز نور مستقیم آفتاب ، هر مقدار نور را تحمل می‌کند. در هر صورت در محل پرورش قارچ علاوه بر آنکه ، بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین 15 - 10 درجه نگهداری شود.

علاوه بر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز،قابل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتریها ، حشرات و قارچهای مضر باشد.

به گزارشارس تبار،برداشت محصول به محض آنکه رشد قارچ به حد کافی رسید و تاج آن شکل کامل به خود گرفت،پس از بررسی بایستی قارچهای رسیده را جمع آوری کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد