سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74297
|
00:41 - 1396/10/20
نسخه چاپی

کارشناس مسائل اجتماعی:

تولید واشتغال باپیچیدگی های نظام بانکی و بروکراسی اداری میسر نمی شود

 تولید واشتغال باپیچیدگی های نظام بانکی و بروکراسی اداری میسر نمی شود
کارشناس مسائل اجتماعی اظهار کرد: پیچیدگی در نظام بانکی و بروکراسی اداری در جامعه امروزه مهمترین عامل افزایش بیکاری و بی توجهی به امر تولید و حمایت از کارآفرینان است؛ این درحالی است که مسئولین می بایست ضمن حمایت از کارآفرینان جوان، تسهیلات بلند مدت و کم بهره ای را در اختیار آنان قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، طاهر جعفری طی گفتگوی اختصاصی با خبرنگارکوثرخبراظهار کرد: اشتغال و تولید با اتکا به اقتصاد مقاومتی که بارها رهبر انقلاب از آن به عنوان مهمترین رکن اساسی در کشور مطرح فرموده اند و اقشار متعدد جامعه بخصوص مسئولان امر را در حمایت از این سیاست ملی ملزم کرده اند، تنها راه برون رفت از تهدیدها و تحریم ها بوده و می طلبد برنامه های مدونی در این خصوص صورت گیرد.

وی ادامه داد: حتی اگر تفکر و متد کنونی در اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال ادامه یابد موثر است ولی درک و فهم کامل این شعار ملی مهمترین عامل در رسیدن به هدف می باشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: متاسفانه این روزها روند حمایت از تولید و اشتغال که اکثراً جوانان تحصیل کرده و کارآفرینان طالب آن هستند، نه تنها بهتر نشده بلکه از روند قبلی نیز بدتر شده است.

جعفری اضافه کرد: شاید کاهش نقدینگی در سطح بازار یا افزایش نرخ تورم و رکود باعث شده است که بیکاری و مهاجرت در منطقه افزایش یابد اما دخیل بودن برخی از بروکراسی های اداری و همینطور پیچیدگی در نظام بانکی این امر را تشدید داده است.

وی خاطر نشان کرد: کارآفرین بومی در صدد ایجاد یک کارگاه کوچک و زودبازده است، جوان تحصیل کرده نیز برای پرورش طیور و ماهی درخواست وام داده است؛ اینجاست که مسئولین امر می بایست با ارائه تسهیلات ویژه و حمایت های همه جانبه از کارآفرین، زمینه توسعه و پیشرفت منطقه را با اتکا به سیاست اقتصاد مقاومتی مهیا کنند.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: اما اینگونه حمایت ها با گذراندن 7 خان رستم شاید امکان پذیر باشد؛ پیچیدگی نظام بانکی در ارائه تسهیلات به کارآفرین بومی و وجود بروکراسی اداری نه تنها فرصت اقتصادی را از منطقه می گیرد بلکه انگیزه جوانان را سلب کرده و در اولین گام کاری خود به سد بزرگی به نام بانک بر می خورد.

جعفری گفت: کارآفرین حتی برای اخذ یک میلیون تومان باید مراحلی چون، ارائه سفته، چک ضامن، ضامن کارمند، فیش حقوق و کسری حقوق ضامن، پروانه کسب، نداشتن معوقه شخص وام گیرنده و ضامن، نداشتن چک برگشتی ضامن، هزینه های ایاب و ذهاب و ... را بگذارند و اگر این مراحل بدون هیچ مشکلی طی شود پس از چند ماه مبلغ وام وی به حساب شخص واریز خواهد شد.

این کارشناس اجتماعی ابراز کرد: شخص وام گیرنده به احتمال قوی در یکی از این خان ها از اخذ وام انصراف خواهد داد؛

وی با بیان اینکه اینگونه شرایط به عینه در جامعه برای جوانان کارآفرین رخ داده است، افزود: با این شرایط نمی توان زمینه تولید و اشتغال را در منطقه مهیا ساخت، از سویی در ادامه این کاغذ بازی ها و سخت گیری های شاید بی مورد، نه تنها بیکاری ریشه کن نمی شود بلکه درصد کم توجهی به جوانان، مهاجرت، اعتیاد و دیگر معضلات اجتماعی نیز افزایش می یابد.

جعفری در پایان اظهار کرد: پیچیدگی در نظام بانکی و بروکراسی اداری در جامعه امروزه مهمترین عامل افزایش بیکاری و بی توجهی به امر تولید و حمایت از کارآفرینان است؛ اگر این 2 عامل به نحوی مرتفع شود زمینه تولید و اشتغال نیز در منطقه و سطح کشور بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد