سرویس: دانش و فناوری
کد خبر: 745
|
10:25 - 1391/08/06
نسخه چاپی

آیا مزه تلخ را فقط زبان تشخیص می‌دهد؟

آیا مزه تلخ را فقط زبان تشخیص می‌دهد؟
مزه تلخ را فقط زبان تشخیص نمی‌دهد، بلکه در بافت سینوس هم،‌ مزه تلخ شناسایی می‌شود تا به واسطه آن،‌ نوع خاصی از باکتری‌های مسئول بیماری ذات‌الریه شناسایی شوند.

به گزارش سبلانه به نقل ازخبر آنلاین، ما می‌دانیم که مزه‌ها از طریق گیرنده‌هایی که روی زبانمان وجود دارند، تشخیص داده می‌شوند، از جمله مزه تلخ؛ اما به نظر می‌رسد که گیرنده‌های مزه خاصی هم در قسمت بالایی مسیر تنفسی ما قرار داشته باشند.

به گزارش نیوساینتیست، نوآم کوهن و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا واقع در فیلادلفیا به دلیل احتمالی وجود این گیرنده‌ها دست یافته‎اند.

آنها سلول‌های گرفته شده از نمونه‌های بافت سینوس بیمارانی که مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند را کشت دادند و به این نتیجه رسیدند که گیرنده‌های مزه تلخ در این بافت، حضور نوعی باکتری به نام پسویدوموناس آئروگینوزا را تشخیص می‌دهد.

این باکتری می‌تواند باعث ابتلا به ذات‌الریه شود؛ بافت سینوس با تولید اکسید نیتریک برای کشتن باکتری‌های مهاجم، ‌واکنش نشان می‌دهد.

کوهن در این‌ باره می‌گوید: «برخی افراد دفاع درونی قوی در برابر این باکتری دارند که در واقع بر پایه توانایی آنها برای تشخیص مزه تلخی است؛ کسانی که حسگرهای کافی برای این ذرات تلخ ندارند، در برابر ابتلا به این بیماری دفاع ضعیف‌تری دارند.»

یافته‌های این مطالعه می‌تواند به ساخت گونه تازه‌ای از اسپری‌های بینی منتهی شود که برای فعال‌سازی گیرنده‌های مزه تلخی طراحی شده باشند و بتوانند دفاع‌های طبیعی افراد در مقابل عفونت‌های سینوسی را فعال کنند.

لیکوان هوانگ از مرکز حواس شیمیایی مونل واقع در فیلادلفیا که در این مطالعه شرکت نداشته،‌ درباره یافته‌های آن می‌گوید: «احتمالاً این جالب‌ترین ارتباطی است که تا به حال در زمینه گیرنده‌های مزه تلخی کشف شده است؛ با این حال، هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است تا ببینیم آیا از دل آن به درمان می‌توان رسید یا خیر.»

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد