سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 74860
|
09:46 - 1396/11/11
نسخه چاپی

از گازرسانی به روستاها تا پروژه پایاب سد خداآفرین؛

مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در اصلاندوز مغان+تصاویر

مروری بر دستاوردهای انقلاب اسلامی در اصلاندوز مغان+تصاویر
امروز به برکت انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیاری برای کشور ما ایجاد شده که باید قدردان نظام و این دستاوردها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازارس تبار،انقلاب شکوهمند اسلامی ایران یکی از بزرگترین رخداد های تاریخ در جهان معاصر است که تحولات شگرف و غافلگیر کننده ای را فراتر از مرزهای جغرافیای ایران رقم زد در سراسر جهان نام امام راحل با آرمانهای مقدس و ارزش های الهی عجین شده است.

بیش از 39 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد. اکنون پس از گذشت 4 دهه از عمر گرانمایه این شجره پر امید، نیکوست به برخی دست آوردهای مختلف انقلاب پرداخته شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان دستاوردهای گوناگونی در عرصه های مختلف بدست آورده است.که استان اردبیل و شهر اصلاندوز نیز از این امر مستثنی نبوده و در مراحل مختلف اقدامات و تلاشهای زیادی در منطقه صورت گرفت.

اصلاندوز در 200 کیلومتری شمال غربی استان اردبیل واقع شده که از شمال به رود ارس و مرز ایران و شهر هورادیز جمهوری آذربایجان،از جنوب به شهرستان بیله سوار و گرمی،از شرق به پارس آباد و بخش اسلام آباد و از غرب به شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی محدود است.

 

بخش اصلاندوز در سرشماری سال 1395 با افزایش چشمگیر جمعیت نسبت به سال 1385 حدود 33 هزار جمعیت دارد و یکی از مناطق مهاجر پذیر و بکر کشاورزی و دامداری است.

این بخش بعنوان بزرگترین بخش استان اردبیل به لحاظ پتانسیلها و ظرفیت های عظیم گوناگون به شهرستان ارتقا یافته و حدود 128 روستا و قشلاق دارد که  48 درصد عشایر استان اردبیل نیز در این بخش ساکن هستند.

در ادامه به برخی از دستاوردهایی که در بخش اصلاندوز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدست آمده است می پردازیم.

گازرسانی:

در سال 1385 با بهره برداری از طرح گازرسانی به شهر اصلاندوز، یکهزار و ۲۷۰ خانوار از گاز طبیعی برخوردار شدند که به مرور زمان این میزان تاکنون در شهر افزایش یافته و در کلیه روستاها انجام شده است.

در شهریور امسال با حضور آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و مجید خدابخش استاندار سابق اردبیل و دیگر مسئولان کلنگ گازرسانی به 51 روستا و قشلاق بخشهای اصلاندوز و اسلام آباد در قشلاق حاج بایندور از توابع شهرستان پارس آباد به زمین زده شد.

فیروز خداییمدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل در این مراسم از آغاز عملیات گازرسانی به 51روستا و قشلاق با اعتبار شش میلیارد و 500 میلیون تومان خبر داد و گفت: برای این پروژه بصورت همزمان بطول 164 کیلیومتر خطوط تعذیه و شبکه توزیع گاز لوله گذاری می شود که با اتمام آن تعداد یک هزار و 150 خانوار از نعمت گاز برخوردار می شوند.

وی افزود:با اتمام این پروژه بیش از 95 درصد بالای 20 خانوار شهرستان پارس آباد و بخشهای تابعه تحت پوشش شرکت گاز استان قرار می گیرند.

آبرسانی به روستاها و قشلاقات اصلاندوز:

تاکنون 10 میلیارد تومان برای انتقال 25 کیلومتر لوله کشی آب شرب از تصفیه خانه عمران آباد به روستاها و قشلاقات بخش هزینه شده لذا اگر از اعتبارات ملی حدود ۲ میلیارد تومان اختصاص یابد،این پروژه به بهره برداری کامل می رسد.

با اتمام این پروژه تعداد 24 روستا و 11 قشلاق با جمعیت هشت هزار و 200 نفری از آب سالم و پایدار بهره مند خواهند شد.

 

اجرای طرح هادی روستاها:

سید عباس مینایی بخشدار اصلاندوز در این باره می گوید:از 128 روستای بخش اصلاندوز تعداد 50 طرح هادی اجرا شده و یا در حال اجراست.

وی افزود:رویکرد ما در اجرای طرح هادی رویکرد استفاده از مصالح بوم آورد و همگام با استفاده از خودیاری و کمک مردم و شوراهای اسلامی روستاهاست .

بخشدار اصلاندوز اظهار کرد:در کل بخش طی سه سال در حدود 20 کیلومتر بصورت طولی جدول گذاری و در چندین نقطه نیز بصورت سنگ فرش پازل بندی شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال 97 در روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی اجرا شود.

احداث چندین ساختمان دهیاری،خرید ماشین الات دهیاری ها از جمله کمپرسی و لودر،شن ریزی داخل روستاها و بازسازی و آسفالت جاده های قشلاقات مسیر جلیلو،نصب چراغ ال ای دی پرچم ایران در روستاها،احداث پلهای روستایی و برخی پروژه های روستایی و عشایری جزو اقدامات بخشداری و دهیاری های اصلاندوز محسوب می شوند.

پروژه پایاب سدخداآفرین:

به گزارشارس تبار،پایاب سد خداآفرین در شمال اردبیل، بزرگ‌ترین پروژه آبی شمال غرب کشور است که پیش‌بینی می‌شود در راستای رفع مشکلات روستاها بخصوص جامعه عشایر این استان اثرات قابل‌توجه به دنبال داشته باشد.

با اتمام این پروژه علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی مغان و استان، بیش از62 هزار هکتار از اراضی دیم و مرتعی منطقه مغان به آبی تبدیل شده واشتغالزایی 26 هزار نفر از مناطق اصلاندوز،پارس آباد،اسلام آباد،تازه کند،جعفر آباد و بیله سوار فراهم می شود که این میزان احتمالا به بیش از 50 هزار نفر هم برسد.

منصور قهرمانی مدیر امور منابع آب مغان گفت:این پروژه در حال حاضر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای طرح شبکه پایاب سدخداآفرین حدود 700 میلیارد تومان هزینه شده که کل اعتبار پروژه در استان اردبیل معادل 14 هزار و 98 میلیارد ریال است.

اصغر سلیمان‌زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در بازدید از پروژه پایاب سد خداآفرین گفت: توسعه اراضی کشاورزی و به دنبال آن توسعه دامپروری و صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی با استفاده از منابع آب و خاک موجود در منطقه از اهداف پروژه پایاب سد خداآفرین خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه ناحیه عمرانی اول و دوم این پروژه به مساحت بالغ بر 12 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است، گفت: با سرعت مناسبی که در روند اجرایی پروژه وجود دارد امیدواریم این پروژه بزرگ ملی را تا پایان سال 97 به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اهداف مهم این طرح بیان کرد: در حال حاضر بحث اشتغال جوانان و تحصیل‌کرده‌ها یکی از بزرگترین دغدغه مسئولان است که با بهره‌برداری از این پروژه و اشتغالزایی 26 هزار نفری بخش عمده‌ای از این دغدغه استان قابل حل خواهد بود.

سلیمان زاده با بیان اینکه اکثریت شاغلان در بخش‌های مختلف این پروژه عظیم ملی از مردم بومی منطقه هستند، اظهار کرد: از بدو شروع این پروژه بیش از 95 درصد شاغلان در بخش‌های مختلف پروژه پایاب خداآفرین از مردم بومی منطقه هستند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه با بهره برداری از شبکه پایاب سد خداآفرین زمینه اشتغال 26 هزار نفر در منطقه مغان فراهم می شود تصریح کرد: دومین استان از لحاظ تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی هستیم به طوری که شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بعد از شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران بیشترین تخصیص را از محل صندوق توسعه ملی داشته است.

نصب 1400 دستگاه سنتر برای آبیاری حدود 43 هزار هکتار از اراضی منطقه

"علی مراد اکبری" معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از پروژه پایاب سدخداآفرین در ناحیه عمرانی اصلاندوز به خبرنگارارس تبارگفت:حدود 37 هزار هکتار پروژه پایاب خداآفرین در استان اردبیل در عرصه اجرایی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و در مجموع حدود 42 هزار و 500 هکتار در کل استان برای اجرای شبکه های آبیاری مدرن است.

وی افزود:خوشبختانه کل این شبکه بصورت سنتر پیوب،سیستمهای کلاسیک و سیستمهای میکرو که در نوع خودش در کشور بی نظیر بوده و یکی از بزرگترین پروژه های سنتر در خاورمیانه و شاید در جهان هست.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود 1400 دستگاه سنتر برای آبیاری حدود 43 هزار هکتار از اراضی منطقه نصب خواهد شد گفت:میزان اعتباری که برای این پروژه پیش بینی شده حدود یک هزار و 300 میلیارد تومان است که از این میزان حدود 450 میلیارد تومان هزینه شده،پروژه در حال اجراست و 37 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پروژه های بزرگی از جمله آبیاری تحت فشار 300 هزار هکتار در دست اجرا در کشور داریم افزود:خوشبختانه امسال تاکنون 110 هزار هکتار انجام شده که 150 هزار هکتار نیز در حال انجام هست و اینها پروژه هایی هستند که دولت برای افزایش کارایی آب و مصرف بهینه آب در دست اجرا دارد.

 

 

آموزش و پرورش اصلاندوز:

احداث مدرسه شبانه روزی دخترانه نرگس در شهر اصلاندوز و بنیاد برکت در قشلاق بایندور،احداث مدرسه توحید اسمعلی کندی،مدرسه شهید باکری روستای گدایلو،پیگیری احداث مدرسه 6 کلاسه و 12 کلاسه در داخل شهر اصلاندور،حصارکشی 7 مدرسه از مدارس روستایی منطقه از جمله اقدامات آموزش و پرورش اصلاندوز بشمار می رود.

 

برق رسانی:

کل 128 روستا و قشلاق برق رسانی شده است و تمامی شبکه های برق روستاها و قشلاقات و شهر تحویل و تحت مدیریت اداره برق بخش شده و خدمات پس از فروش انشعاب و انرژی مثل خدمات برق شهری انجام می گیرد.

روشنایی معابر که اکثر مشترکین تحت حوزه خواستار بهینه آن هستند تحقق یافته و در قشلاقات دور دست از مرکز بخش اکثر شبکه از سیمی به کابل خودنگهدار تبدیل گشته و مانع به سرقت رفتن سیمهای مسی شبکه و به تبع آن موجب جلوگیری از سرقت اموال بیت المال شده است.

افتتاح تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ سد خداآفرین در اصلاندوز:

در سال 91 با حضور مجید نامجو وزیر سابق نیرو پروژه های تصفیه خانه آب شرب اصلاندوز و ایستگاه پمپاژ پنج مترمکعبی سد و شبکه خداآفرین در اصلاندوز افتتاح به بهره برداری رسید.

برای احداث این تصفیه‌خانه که از پروژه‌های مهم استان محسوب می‌شود بالغ بر 34 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که با افتتاح این پروژه ساکنان شهر و تعدادی از روستاهای اصلاندوز از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

تصفیه خانه آب شرب اصلاندوز در شرائط موجود از طریق چهارحلقه چاه نیمه عمیق و یک مخزن زمینی به حجم دو هزار متر مکعب و دو دستگاه مخزن هوایی تامین می شود.

همچنین در ادامه سفر وزیر سابق نیرو به شهرستانهای شمالی استان اردبیل ایستگاه پمپاژ پنج مترمکعبی سد و شبکه خداآفرین مورد بهره برداری قرار گرفت و با بهره برداری از ایستگاه پمپاژ چندین هزار هکتار از اراضی ناحیه عمرانی اول در اصلاندوز به زیر کشت آبی خواهد رفت.

مخابرات:

راه اندازي تلفنهای ثابت در بخش با بيش از 5 هزار مشترك،ایجاد شبکه فیبر نوری،توسعه شبكه مخابراتي در اقصا نقاط شهر اصلاندوز،راه اندازی سیستم 3G و 4G همراه در شهر و راه اندازی شبکه های ایرانسل،همراه اول و رایتل 

سیستم دیجیتال رسانه ملی:

شبكه های ديجيتال يكی از دستاوردهای مهم نظام است كه در چندسال اخير در سراسر كشور جهت پوشش همگاني راه اندازی شده است و شهر مرزی اصلاندوز نيز از اين مسئله مستثنی نبوده و اين سيستم ديجيتالي در سال 93 در این شهر راه اندازی شد که در اين مدت شبکه‌های آنالوگ کم‌کم جای خود را به دیجیتال داد و مردم به فکر خرید دستگاه دیجیتال و دریافت تصاویر باکیفیت 18 شبکه دیجیتال شدند.

حوزه بهداشت و درمان اصلاندوز:

2 مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی،12خانه بهداشت تحت پوشش،1مورد پایگاه شهری و 2 مورد تیم سیار مستقر در مرکز که در نهایت بیش از 20 هزار نفر تحت پوشش این مراکز قرار دارند.

با توجه به اینکه درمان بستر 12 تختخوابی اصلاندوز به مرحله تکمیل رسیده است و بنا به نواقصی که دارد تاکنون افتتاح نشده اما با بهره برداری و تجهیز این مرکز مشکل اصلی مردم اصلاندوز حل خواهد شد.

مرکز بهداشت و درمان روستای نورمحمدکندی نیز هم اکنون در حال احداث است که با اتمام این پروژه ساکنان روستاهای مسیر اصلاندوز پارس آباد می توانند به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

این مرکز در زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع و با زیربنای 500 متری احداث می شود و برای تکمیل و بهره برداری آن نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

بسیج عشایری اصلاندوز:

احداث یک سالن 9دی و 4 سالن صالحین فرهنگی ورزشی در حوزه های بعثت و خواهران ام گلثوم(س)،حضرت امام حسین(ع) روستای بران علیا و حوزه امام حسن(ع) قشلاق فتحعلی،اعطای تسهیلات به طرحهای اقتصاد مقاومتی شامل اصلاح و احیای باغات(قطره ای و فنس کشی)،فراوردهای لبنیاتی،پرورش مرغ بومی،دامهای سبک و سنگین،پرورش زنبور عسل،قالی بافی و صنایع تبدیلی،احداث 18 پایگاه مقاومت بسیج،طرحهای محرومیت زدایی از جمله احداث غسالخانه،احداث سرویس بهداشتی مدرسه سعادت قشلاق احمدلو،کمک به تکمیل مسجد امام حسین(ع)،آبرسانی به روستای امیرخانلو و توزیع 90 چشمه سرویس بهداشتی سیار بین عشایر کوچ رو گوشه ای از اقدامات بسیج عشایری اصلاندوز است.

 

ایستگاه آنلاین سنجش آلودگی رودخانه ارس در اصلاندوز

ایستگاه آنلاین سنجش آلودگی رودخانه ارس یکی از پروزه های مهم محیط زیست در سدمیل مغان است کهبرای اجرای این طرح مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 250 میلیون ریال از اعتبارات طرح ملی هزینه شده وهدف از این طرح سنجش آنلاین پارامترهای آلودگی آب رودخانه ارس و اعلام به سازمان حفاظت محیط زیست و سایر مراکز مرتبط است.

دهه فجر امسال از زبان بخشدار اصلاندوز:

سید عباس مینایی بخشدار اصلاندوز از افتتاح و بهره برداری بیش از 20 طرح و پروژه با اعتبار 100 میلیارد ریال در دهه فجر خبر داد و گفت:پایانه فیبر نوری،ساختمان اداره گاز،مدرسه توحید اسمعلی کندی،چندین ساختمان خانه بهداشت و پروژه های روستایی دهیاری ها از جمله برنامه های عمرانی و خدماتی در دهه فجر امسال است که با حضور مقامات شهرستانی و استانی افتتاح خواهد شد.

بخشدار اصلاندوز در بخش دیگری از سخنان خود از آیین کلنگ زنی اجرای بزرگترین شبکه آبیاری مدرن به اراضی شرق و غرب دره رود در دهه فجر امسال خبر داد و گفت:این پروژه یکی از مهمترین پروژه های حیاتی کشاورزان روستاهای شرق و غرب دره رود بخش اصلاندوز خواهد بود که برای اجرای آن مبلغی بالغ بر 120 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

برنامه های آینده طرحها و پروژه های بخش اصلاندوز:

ایجاد بندر خشک اصلاندوز،منطقه آزاد،افتتاح درمان بستر،تفرجگاههای ساحلی در تالاب سد میل و مغان و ارس،احیای تپه تاریخی نادرشاه افشار،ارتقای بخش به شهرستان و احداث سد دیکداش از جمله برنامه هایی است که در آینده شاهد تحقق آنها خواهیم بود.

شهر مرزی اصلاندوز از زمان تاسیس تاکنون 9 شهردار را به خود دیده است، از علی ایمانی در سال 1373 تا شهروز مهرآوران که حدود 2 هفته پیش برکرسی شهرداری اصلاندوز نشست.

اصلاندوز قابلیت های زیادی دارد و ما در این گزارش به چند مورد اشاره کردیم که امید است با استقرار فرمانداری اصلاندوز در سریعترین زمان ممکن،بیش از پیش شاهد رشد و توسعه در همه زمینه ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی باشیم.

به گزارشارس تبار،امروز به برکت انقلاب اسلامی،دستاوردهای بسیاری برای کشور ما ایجاد شده که باید قدردان نظام و این دستاوردها باشیم و دهه مبارک فجر بهترین زمان جهت بيان و معرفی دستاوردها و نتايج انقلاب به مردم بخصوص جوانان است.

در گزارش های بعدی به معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در سایر حوزه های بخش اصلاندوز خواهیم پرداخت.

گزارش از سید سجاد میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد