سرویس: استانی
کد خبر: 76220
|
21:03 - 1396/12/28
نسخه چاپی

گزارش؛

تلخ و شیرین های شهرستان پارس آباد در سال 96

	تلخ و شیرین های شهرستان پارس آباد در سال 96
سال 96 در شهرستان پارس آباد توام با فراز و نشیب های گوناگونی بود که انتظار می رود سال جدید با نشاط و پویایی بیشتری آغاز و سپری شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌مابه نقل ازآران مغان، سال 96 با تمامی اتفاقات تلخ و شیرین، به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و كمتر از سه روز به سال جدید باقی مانده است و در این مدت رویدادهای مهمي در شهرستان پارس آباد مغان اتفاق افتاد که گاهی با تلخی و شیرینی هایی همراه بود که هیچ گاه از ذهن مردم محو نخواهد شد.

حال که در انتهای سال 96 قرار داریم مروری بر اخبار تلخ و شیرین شهرستان پارس آباد در اين سال پرداخته ايم كه در ادامه مشاهده مي كنيد.

* 6 فروردين ماه؛ تشييع پیکر پاك شهید نيكنام مهرآوران با حضور پرشور مردم و مسئولان
25 اسفند ماه 95 بود كه خبر شهادت شهيد نيكنام مهرآوران از سربازان تيپ 37 سپاه حضرت عباس (ع) در منطقه عملياتي شمالغرب كشور در شهرستان پارس آباد پيچيد؛ با توجه به موقعيت محل شهادت اين شهيد و صعب العبور بودن منطقه كه پوشيده از برف بود با تلاشهاي فرآوان نيروي زميني سپاه پيكر پاك اين شهيد بعد از 9 روز از محلي كه در آن به شهادت رسيده بود به پايين انتقال داده شد.

///

پیکر پاک سرباز رشيد اسلام شهید نيكنام مهرآوران روز 6 فروردين ماه 96 با حضور فرمانده تيپ 37 سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبيل، نماينده مردم شهرستانهاي پارس آباد و بيله سوار در مجلس، فرمانداران پارس آباد و بيله سوار، جمعی از فرماندهان سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی، خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران و جمع کثیری از قشرهای مختلف مردم از محل میدان سپاه تا چهارراه امام خميني(ره) اين شهر تشییع و در ادامه با انتقال اين شهيد به زادگاهش روستای عبدالرضا آباد در مزار وادي الرحمه اين روستا به خاك سپرده شد.

این شهید والا مقام که در زمان شهادتش 22 ساله بود در حین برقراری امنیت پایدار در منطقه شمالغرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

* برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر

30 ارديبهشت ماه 96 بود كه حماسه مشارکت سیاسی انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در پارس آباد با مشارکت 81 درصدی مردم اين شهرستان رقم خورد.

بر اساس آخرین نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 در این دوره از انتخابات 126هزار و 500 نفر در پارس آباد واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد 102 هزار و 500 نفر آرای خود را به صندوق ها ریختند و آمارها نشان مي داد كه میزان مشارکت مردم اين منطقه نسبت به انتخابات گذشته حدود چهار درصد رشد داشته است.

////

در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر پارس آباد در مجموع 88 نفر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد 18 نفر انصراف دادند و در نهایت 70 نفر به رقابت پرداختند كه از مجموع اين داوطلبان نیز تعداد هفت نفر با کسب بیشترین آرا به عنوان اعضای اصلی شورای شهر پارس آباد انتخاب شدند.

* مسمومیت 10 مسافر نوروزی با گاز مونواكسيد در پارس آباد

13 فروردين 96 بود كه خبري مبني بر مسمومیت 27 مسافر نوروزی در مدرسه علامه جعفری شهر پارس آباد در فضاي مجازي و برخي خبرگزاري ها منتشر شد.
اين خبر با اينكه در ابتدا از سوي مسئولان شهرستان پارس آباد تكذيب شد، اما مركز فوريتهاي پزشكي شهرستان پارس آباد ضمن تاييد اين خبر، اعلام كرد كه در اين حادثه تنها 10 نفر دچار مسموميت با گاز مونواكسيد شده بودند.
///

اين حادثه در حالي در پارس آباد مغان اتفاق افتاد كه حتي برخي خبرگزاري هاي رسمي خبر از مسمومیت 27 مسافر نوروزی در مدرسه علامه جعفری پارس آباد و همچنين وخامت حال سه نفر خبر داده بودند، كه به گفته مسئول حوادث و مركز فوريتهاي پزشكي پارس آباد هيچكدام از این افراد بدحال نبوده و در بیمارستان نیز بستری نشده بودند و هر گونه اخبار مرتبط با مسموميت 27 نفر و وخامت حال 3 نفر در خبرگزاري ها و فضاهاي مجازي كذب بود.

* ارديبهشت ماه؛ زلزله 5 ريشتري با 16 مصدوم

21 ارديبهشت ماه سال ۹۶ بود كه زلزله‌ای به بزرگی 5 ریشتر در نزدیکی مرز ایران و آذربايجان در 10 کیلومتری پارس آباد مغان اتفاق افتاد.

این زمین لرزه كه علاوه بر پارس آباد در شهرهاي گرمی، بیله سوار، جعفرآباد، تازه كند، اسلام آباد و اصلاندوز نيز احساس شد در ساعت 08:05 صبح روز پنجشنبه 21 ارديبهشت ماه به وقوع پیوست.

////

در جریان این حادثه 16 نفر مصدوم و به بیمارستانهاي امام خميني (ره) و ارس پارس آباد منتقل شدند که از این تعداد 11 نفر به علت جراحت بستری و 5 نفر نيز سرپایی درمان و مرخص شدند.

* خرداد؛ قتل آتنا اصلانی (ساراي ايران)

حادثه تلخ دیگری که در تقويم خرداد ماه پارس آباد مغان اتفاق افتاد با خبر گم شدن دختر بچه ۷ ساله پارس آبادی آغاز شد، اما به سرانجامی وحشتناک رسید. ۲۸ خرداد آتنا اصلانی توسط فردی به نام اسماعیل جعفرزاده معروف به اسماعیل رنگرز کشته شد.

جنازه دختر معصوم در زیرزمین خانه این مرد در حالی پیدا شد که آثار شکنجه به او مشهود بود. با بررسی دوربین‌های مداربسته مشخص شد که آتنا در محدوده مغازه قاتل ناپدید شده است، اما لحظه ورود او در هیچ دوربینی به ثبت نرسیده بود. در این زمان اسماعیل به عنوان مظنون دستگیر و جهت بازجویی روانه زندان شد. منزل او مورد بازرسی قرار گرفت، اما پلیس از وجود پارکینگی که قاتل در مکانی نزدیک در اختیار داشت باخبر نبود. به گفته برادر قاتل، او از زندان با همسرش تماس گرفت و خواست که نسبت به امحا مواد مخدر نگهداری شده در پارکینگ اقدام نماید.

////

همسر اسماعیل رنگرز پس از پیدا کردن بشکه‌ای که جسد در آن قرار داشته و بوی تعفن می‌داده، برادر قاتل را در جریان قرار می‌دهد و او نیز جسد را از درون بشکه کشف می‌کند و به پلیس خبر می‌دهد.

اسماعیل رنگرز در اعترافات خود گفت: «دو سه روزی بود که با دیدن آتنا و طلاهایش وسوسه شده بودم. روز حادثه به مغازه‌ام آمد که آب بخورد و، چون کسی آنجا نبود، به طرفش رفتم. خواستم نقشه‌ام را اجرا کنم، اما او شروع کرد به فریاد زدن. برای همین دستم را روی دهانش گذاشتم و وقتی به خودم آمدم که دیگر نفس نمی‌کشید. ترسیده بودم و جسدش را داخل ساکی گذاشتم و آن را به پارکینگ بردم و در بشکهٔ پلاستیکی مخفی کردم تا سر فرصت در محلی خلوت رها کنم؛ اما چند روز بعد به‌عنوان مظنون دستگیر شدم و رازم فاش شد.» او بعد از این ماجرا به سه قتل دیگر هم اعتراف کرد؛ و در صبح ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ در ملأعام در پارس آباد اعدام شد. آتنا در ۲۱ تیر ۱۳۹۶، با حضور جمعیتی انبوه در پارس‌آباد مغان به خاک سپرده شد.

* مرحله یک شانزدهم نهايي جام حذفي فوتبال و مصادف ميعاد مغان با استقلال خوزستان ليگ برتري

مراسم قرعه‌کشی مرحله سوم جام حذفی در حالي 2 شهريور با حضور نمایندگان 16 باشگاه لیگ برتری و 16 تیم صعودکننده در سالن اجتماعات ورزشگاه الغدیر تهران برگزار شد كه تيم ميعاد مغان پارس آباد به نمايندگي از استان اردبيل در اين مسابقات حضور داشت.

///

با قرعه كشي مرحله سوم جام حذفی، تيم ميعاد مغان و استقلال خوزستان در مرحله يك شانزدهم نهايي به همديگر برخورد كردند و برنده اين بازي تيم اهوازي بود كه با غلبه بر میعاد مغان به یک هشتم نهایی جام حذفی صعود كرد.

اين مسابقه كه 16 شهريور ماه به ميزباني ورزشگاه غدير اهواز برگزار شد و تیم استقلال خوزستان با ۵ گل توانست ميعاد مغان رو از پيش رو بردارد.

* به زمين نشستن اولین پرواز تهران - پارس آباد بعد از گذشت 6 سال از تعطیلی فرودگاه پارس آباد

21 دي ماه بود كه با ورود یک فروند هواپیمای مسافربری ATR72-600 شرکت هما در فرودگاه پارس آباد مغان، پروازهای این فرودگاه در مسیر تهران – پارس آباد و بالعکس، بعد از 6 سال تعطیلی فرودگاه پارس آباد از سرگرفته شد.

اين هواپيما ساعت 08:30 صبح با شماره پرواز هما 201 و هدایت کاپیتان رنجبر و کاپیتان شاه حسيني فرودگاه تهران را ترک و ساعت 10:30 در فرودگاه شهرستان پارس آباد بر زمين نشست و در ساعت 13:30 عصر با شماره پرواز همای 200 فرودگاه پارس آباد را به مقصد مهرآباد تهران ترك كرد.

////

در اين فرودگاه، هم اکنون هر هفته 2 پرواز از تهران به مقصد فرودگاه پارس آباد مغان و بالعکس دایر است.

فرودگاه شهرستان پارس آباد با قدمت 44 ساله جزو قدیمی ترین فرودگاه اقماری کشور محسوب مي شود كه در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در سال ۱۳۸۱ از شرکت کشت و صنعت مغان منفک و تحویل شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور شده است.

* مزايده شركتهاي كشت و صنعت هاي مغان و پارس

واگذاري شركت كشت و صنعت و دامپروري مغان در حالي است است كه اين شركت 9 مرداد 96 نيز با قيمت 25 هزار میلیارد ریال قیمت پایه به مزايده گذاشته شده بود كه به گفته مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی بالا بودن قیمت علت نبود خريدار براي آن بود.

//

حال اين شركت براي دومين بار، اما اين بار به قيمت بيش از 23 هزار ميليارد ريال قيمت پايه به همراه كشت و صنعت پارس كه به قيمت پايه بيش از 2 هزار ميليارد ريال براي آن قيمت گذاري شده است، روي ميز مزايده رفته است.

گفتني است؛ تا كنون براي خريد سهام اين دو شركت هنوز خريداري پيدا نشده است و اين در حالي است كه اخيرا نمايندگان مجمع استان اردبيل نيز در نامه اي به رئيس جمهور خواستار خروج اين شركت از شمول اصل 44 قانون خصوصي سازي كشور شده اند.

* دهه فجر؛ بهره برداری هم زمان 73 پروژه در شهرستان پارس آباد

بهمن ماه امسال فرصتی بود که در دهه فجر از 73 طرح اقتصادی، عمرانی و خدماتي اجرا شده توسط دولت در شهرستان پارس آباد بهره برداری شود.

///

براي اين طرحها كه اعتباری بيش از 126 میلیارد تومان هزينه شده است، مي توان به بهره برداری از جایگاه سوخت و سی ان جی مهديزاده در زميني به مساحت 3500 متر مربع با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد تومان، کلنگ زنی پروژه خط انتقال گاز به ناحیه صنعتی 100 هکتاری مغان و مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد عمارت در شرق و غرب دره رود به وسعت 4 هزار و 200 هکتار و اراضی خالص 3 هزار و 700 هکتاری و ... اشاره كرد.

* بازگشت پیکر پاک شهید علی حیدر هاشمی پس از 29 سال به زادگاهش پارس آباد

پیکر مطهر شهید جاویدالاثر علی حيدر هاشمی پس از 29 سال انتظار در 30 بهمن ماه در میان استقبال گرم و کم نظیر مسئولان و مردم وارد پارس آباد شد و بار دیگر بوی فاطمیه را در شهر پارس آباد حاکم کرد و مردم با اشک و صلوات پیکر این شهید را از میدان سپاه تا گلزار شهداي پارس آباد بدرقه کردند.

///

در این حضور باشکوه پس از تشييع و اقامه نماز توسط امام جمعه پارس آباد، پیکر مطهر این شهید در گلزار وادي الرحمه پارس آباد تدفين و در كنار همرزمان شهیدش آرام گرفت.

شهید حیدرعلی هاشمی متولد ۱۳۴۶ زمانی که عضو گروهان دوم گردان ۱۴۰ تیپ یک لشگر ۲۱ حمزه ارتش بود در منطقه عملیاتی شرهانی در ایلام در بیست و یکم تير ماه سال ۱۳۶۷ به شهادت رسید.

گزارش از مرتضي بري

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد