سرویس: اجتماعی
کد خبر: 772
|
21:55 - 1391/08/06
نسخه چاپی

اردبیل 20 سال دیگر با بحران آب مواجه می شود

اردبیل 20 سال دیگر با بحران آب مواجه می شود
دستیابی به الگوی مصرف آب در اردبیل نیازمند بازبینی و بازنگری در برنامه های فرهنگی این حوزه است، چرا که هدر رفت بخش عمده ای از منابع آبی این استان موانعی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم کرده است.

به گزارش سبلانه به نقل از مهر،استان اردبیل نیاز آبی خود را علاوه بر ذخایر زیرزمینی از سه رود مهم بالیخلو چای، قره چای و قره سو تامین می کند و در مجموع 64 عرصه آبی سطحی ساکن دارد که از بین آنها هشت محیط آبی منشا طبیعی دارند.

به دلیل موقعیت اقلیمی و محوریت این استان در امر کشاورزی ذخایر آبی در آن از اهمیت ویژه برخوردار بوده و به غیر از مصارف عمومی به عنوان یکی از اهرمهای توسعه کشاورزی و در ادامه اقتصاد منطقه محسوب می شود.

با این وجود بررسی جداول مصرف آب در این استان گواه وجود حفره های فرهنگی در الگوی مصرف بوده بطوریکه با وجود محدودیت منابع آبی سرانه مصرف آب اردبیلی ها امسال با دو درصد رشد مواجه بوده است.

هشدار کارشناسان به افزایش دو برابری مصرف آب

یک کارشناس آب در خصوص میزان مصرف آب در استان گفت: طبق مطالعات انجام شده از مقایسه میزان مصرف آب با منابع موجود از سال 85 تا 1410 منابع آب استان ثابت مانده و در عین حال در بسیاری از مواقع کاهش خواهد یافت، این در حالی است که با در نظر گرفتن رشد جمعیت در سال 1410 میزان مصرف آب به دو برابر مقدار فعلی خواهد رسید.

رحیم رئوف با بیان اینکه این مطالعات زنگ خطر جدی را به صدا درآورده و در صورتی که مسئولان بی توجهی کنند بحران غیر قابل کنترلی در پیش است، اولین گام مبارزه با بحران را تعریف پروژه های تحقیقاتی و اجرای آن در صرفه جویی آب عنوان کرد.

بنا به آمارهای موجود هم اکنون در 23 شهر و 10 شهرستان استان اردبیل سالانه 66 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود، که با توجه به ذخایر و منابع آبی این استان ظرفیت افزایش مصرف بیش از این را ندارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه متوسط مصرف در استان 160 لیتر است که این رقم در کشور 150 و در کشورهای پیشرفته 120 لیتر می باشد، بیشترین سهم مصرفی را با 220 لیتر متعلق به شهرهای شمالی با آب و هوای گرم دانست و عنوان کرد: شهرستانهای گرمی، بیله سوار و پارس آباد بیشترین نرخ مصرف آب را دارند.

عبدالحسین حسن زاده در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مصرف در تابستان گفت: در سه ماهه تابستان 10 الی 15 درصد افزایش مصرف داشتیم که بیشترین آن در شهرستانهای اردبیل، سرعین و کوثر اتفاق افتاده است.

این مسئول در عین حال عنوان کرد: مصرف آب در شش ماهه اول سال گذشته 24 میلیون و 384 هزار و 38 متر مکعب بوده که این رقم در سال جاری به 24 میلیون و971 هزار و 997 متر مکعب با افزایش دو درصدی رسیده است.

حسن زاده اضافه کرد: میزان تولید آب استان در شش ماهه سال گذشته 36 میلیون و 105 هزار و 800 متر مکعب بوده که امسال با افزایش یک درصدی به 36 میلیون 405 هزار و 633 متر مکعب رسیده است.

میزان بارش در اردبیل  پایین تر از میانگین جهانی است

علاوه بر این به گفته کارشناسان و پژوهشگران این حوزه مشکلات آب استان تنها در مصرف خلاصه نمی شود و این افراد معتقدند یکی از دلایل محدودیت منابع آبی، میزان بارشهای کم در این منطقه است.

رئوف در این مورد یادآور می شود با وجود اینکه اردبیل با 280 میلی متر در ثانیه، حدود 30 میلی متر در ثانیه از میانگین بارش کشوری جلوتر است اما این رقم رضایت مند نیست چراکه بیشتر مناطق کشور آب و هوای خشک و کویری دارد.

استاد دانشگاههای اردبیل اعتقاد دارد متوسط بارش دنیا 840 میلی متر در ثانیه است که با این حساب اردبیل یک سوم بارش دنیا را داراست و با کمبود آب مواجه است.

اردبیلی ها 31 درصد آب مصرفی را هدر می دهند

علاوه بر عدم تعادل مصرف با منابع آبی موجود پرت آب در چرخه مصرف نیز از جمله موضوعاتی است که به عقیده کارشناسان، آینده این استان را با بحران کم آبی مواجه خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان پرت آب در شش ماهه اول سال جاری را 31 درصد عنوان کرد و گفت: در این زمینه با وجود کاهش 1.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 32.5 درصد بوده است، هنوز آمار بالایی داریم.

حسن زاده با تایید وضعیت نامطلوب مصرف آب در استان، 92 درصد مصرف آب را در بخش کشاورزی و تنها هشت درصد را در مصارف خانگی عنوان کرد  و یادآور شد: تنها کافی است راندمان صرفه جویی 10 درصد افزایش یابد تا به اندازه مصرف سالانه آب شرب و صنعت صرفه جویی داشته باشیم.

خروجی برنامه های اصلاح الگوی مصرف مشهود نیست

نصب دو هزار دستگاه کاهنده مصرف "پرلاتور" در اماکن مذهبی، آموزشی و عمومی، اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان در خصوص محدودیتهای طبیعی منابع آبی استان و شیوه های مناسب بهره گیری از منابع موجود و اجرای طرح دانش آموزی نجات آب از جمله برنامه های اجرا شده و یا در دست اجرای آب و فاضلاب استان در راستای اصلاح الگوی مصرف آب است.

از طرفی احداث 23 مجتمع آبرسانی به جهت آبرسانی به مناطق روستایی، مجهز کردن شبکه آبرسانی به سیستم کنترل و تله مترینگ، انتقال آب سد یامچی به منظور تامین آب شرب و راه اندازی بانک اطلاعاتی GIS در روستاها از جمله اقداماتی است که در راستای تامین آب برای مصارف خانگی شهری و روستایی انجام شده است.

به عقیده کارشناسان مدیریت آب افزایش مصرف و به خصوص افزایش پِرت آب در سالهای اخیر با وجود افزایش قیمت حاملهای انرژی گواهی بر خروجی اندک برنامه های مدیریت آب در این استان است.

با وجود اینکه مسئولان نبود فرهنگ صحیح مصرف، انشعابات غیر مجاز لوله های آب، فرسودگی تاسیسات آبی و محدودیت منابع آبی را مهمترین دلایل مشکلات جاری حوزه آب استان می دانند، کارشناسان معتقدند شناخت کامل منابع آب، استفاده بهینه از بارندگیها، فرهنگ سازی، بهبود سیستم لوله کشی شهری و روستایی، مشخص کردن و کنترل منابع پرت آب و تقویت پوشش گیاهی به منظور ذخیره بیشتر آب از جمله راهکارهایی است که در برنامه های اجرایی دستگاههای مرتبط ورود نمی کنند.

افزایش قیمت آب فرهنگ سازی نشده است

با وجود اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها کاهش پنج درصدی مصرف آب را موجب شد اما در مجموع افزایش قیمت آب و دیگر حاملهای انرژی به دلیل ضعفهای برنامه های فرهنگ ساز موجب کنترل مصرف نشده است.

در حالی که جرایمی برای مصرف کنندگانی که الگوی اصلاح مصرف را رعایت نمی کنند در نظر گرفته شده اما خلأ فرهنگی موجب شده است مصرف کنندگان بدون توجه به نمونه های مصرف صحیح به نرخ مشخصی در فیش پرداختی خود عادت کرده اقدامی در راستای کاهش آن انجام ندهند.

کنترل مصرف به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نه تنها وظیفه یک دستگاه اجرایی بلکه وظیفه عموم شهروندان است تا به واسطه آن سرمایه های محدود را در حین استفاده به جا بتوانند به نسلهای دیگر نیز واگذار کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد