سرویس: سیاسی
کد خبر: 775
|
22:04 - 1391/08/06
نسخه چاپی

پارلمان اروپا نابخردانه مانع انجام سفر هیئت اروپایی به ایران شد

پارلمان اروپا نابخردانه مانع انجام سفر هیئت اروپایی به ایران شد
رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا در خصوص سفر هیئت اروپایی به تهران گفت: این سفر بنا به خواست پارلمان اروپایی تنظیم شده بود و تبعات عدم انجام سفر متوجه آن پارلمان است.

سبلانه: به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی به دنبال انتشار اظهارات مقامات پارلمان اروپایی در زمینه سفر هیئت روابط با جمهوری اسلامی ایران در آن پارلمان اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی به طور اصولی از تعاملات و رفت و آمدهای پارلمانی با کشورها و مجموعه‌های منطقه‌ای و به طور مشخص پارلمان اروپایی حمایت کرده و این امر را در راستای گفت‌وگو و رایزنی در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین و کمک به تقویت درک و تفاهم متقابل می‌داند.

وی افزود: در مورد سفر مد نظر هیئت پارلمان اروپایی نیز همین نگرش وجود داشت و اقدامات لازم برای تنظیم و انجام سفر در چارچوبی مناسب به عمل آمد، اما متأسفانه پارلمان اروپایی با تصمیمات جدید و درخواست‌های غیرمعقول و غیرمعمولی که اتخاذ کرد، موانعی را ایجاد و انجام سفر را با اشکال مواجه کرد.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا خاطرنشان کرد: از نظر ما اینکه در آستانه انجام سفر تحقق آن به برخی خواسته‌های مداخله‌جویانه و غیرمنطقی گره زده شود و به بهانه اعطای جایزه به محکومان دادگاه‌های صالحه فضاسازی‌های سیاسی تبلیغی جهت‌دار دنبال شود قابل پذیرش و قابل درک نبوده و در عرف رفت و آمدهای پارلمانی و دیپلماتیک در دنیا امری غیر مرسوم تلقی می‌شود.

جلالی تصریح کرد: این سفر بنا به خواست پارلمان اروپایی تنظیم شده بود و ما با درخواست آنها موافقت کردیم اما پارلمان اروپایی با این عمل نابخردانه خود مانع از انجام سفر شده که به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و مسئولیت تبعات آن در عدم انجام سفر متوجه آن پارلمان است.

وی ادامه داد: از همان ابتدای بحث در خصوص سفر، لابی رژیم صهیونیستی به انحاء مختلف به مخالفت با آن پرداخت و متأسفانه پارلمان اروپایی تحت تأثیر این مخالفت‌ها قرار گرفت و نشان داد در تصمیم‌گیری‌های خود از استقلال لازم برخوردار نیست و تحت تأثیر جریانات مغرض عمل می‌کند.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا بیان داشت: معمولا این گونه سفرها با هدف توسعه مناسبات پارلمانی و رایزنی در مورد مسائل مورد علاقه صورت می گیرد و استفاده ابزاری و سیاسی از سفر به قصد اعمال فشار روشی ناپسند و نکوهیده است.

جلالی خاطرنشان کرد: پارلمان اروپایی باید بداند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تحت تأثیر اینگونه فشارهای مغرضانه قرار نگرفته و به سیاست‌های اصولی و منطقی خود در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: اعطای جایزه به اشخاصی که به دلیل جرائم ارتکابی در دادگاه صالحه به صورت شفاف و بر اساس موازین قانونی محاکمه و احکام آنها صادر شده نشان دهنده بی‌اعتنایی پارلمان اروپایی به قوانین و عدم احترام آنها به موازین حقوقی و حاکمیت ملی کشورهاست و به همین منظور ما اعطای جایزه به اینگونه محکومان را که با اهداف سیاسی صورت گرفته محکوم می‌کنیم.

جلالی گفت: متأسفانه پارلمان اروپایی از نقض گسترده حقوق بشر در کشورهای اروپایی، اعمال تبعیض علیه مسلمانان و وضعیت ناگوار زندگی مهاجران غفلت کرده و چشم خود را به روی نقض بارز حقوق انسانی و کشتار و شکنجه مردم مظلوم فلسطین، افغانستان، بحرین و ... بسته و با نگاه یک طفره از انجام هرگونه اقدامی در مقابله با این اعمال خودداری کرده است.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا در پایان یادآور شد: مردم ایران درک درستی از سیاست‌های پارلمان اروپایی داشته و فریب شعارهای عوامفریبانه آنها در حمایت از حقوق بشر را نمی‌خورند و پارلمان اروپا باید رویکرد گزینشی و نگاه ابزاری خود را به مقوله حقوق بشر مورد تجدید نظر قرار داده و با درک صحیح واقعیات رهیافتی منطقی و واقع بینانه اتخاذ کند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد