سرویس: مذهبی
کد خبر: 78526
|
09:43 - 1397/07/25
نسخه چاپی

به بهانه تجلیل از مداح و پیر غلام حسینی در مشگین شهر؛

نکوداشت نابغه مداحی آذربایجان/ نوای سوزناک حاج صدیف شهره آسیا است

نکوداشت نابغه مداحی آذربایجان/ نوای سوزناک حاج صدیف شهره آسیا است
نوای سوزناک حاج صدیف مشگینی علاوه بر ایران در کشورهای قفقاز و آسیای میانه و روسیه شهره آذری زبان ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،حاج صدیف خان‌مجمدی در سال 1323 در یک خانواده حسینی در روستای « مجنده » از توابع شهرستان مشکین شهر واقع در استان اردبیل دیده به جهان گشود .

وی از سن ده سالگی در محضر شیخ یوسف افقهی برای نوحه‌خوانی مشغول شد در این مدت مشوق وی پدر و مخصوصاً مادرش بودند.

 پدر بزرگ این مداح مشهور آذری که به ملا غفار غفاری شهرت داشت مدّاح و مجاهد بزرگی بود که به دست اشرار به شهادت رسید.

حاج صدیف در سن 12 سالگی در عرض یک سال پدر و مادرش را از دست داد؛ وی نوحه خوانی را به طور جدی از دوازده سالگی در مشگین شهر و در دسته طفلان آغاز کرد و در 15 سالگی در مسجد امیرالمومنین (ع) این شهر با بزرگسالان مشغول نوحه خوانی شد و در موقع حساس نوجوانی و شرایط بدی که با فوت شدن پدر و مادرش در خانواده ایجاد شده بود با تشویق برادرش به مداحی پرداخت.

http://www.dana.ir/content/files/meshkinrasa/112077.png

حاج صدیف به مرور زمان شناخته‌تر شد و در اکثر شهرهای ایران مداحی کرد و همچنین در جنگ تحمیلی نیز حضوری گسترده داشته و این مداح به نام که شهرت جهانی دارد از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی هستند.

 

 

مداحی حاج صدیف در وصف حضرت زینب

 

حاج صدیف در طول مداحی مدتی را هم از محضرفقیه وارسته حضرت آیت الله شیخ یوسف افقهی مشگینی(ره) بهره های معارف را برده اند و در استان زنجان از وی به عنوان نابغه مداحی یادمی کنند؛ دو بیتی های این مداح بزرگ جزوء ماندگارترین اثرات وی یاد می شود.

 

اگر به آثار حاج صدیف گوش داده شود به سبک خاص و جذاب وی در مداحی پی برده می شود، صدای گیرا و انتخاب اشعار حماسی از ویژگی های بارز  این مداح است، « قضیه امان نامه » « مصیبت هنده » « مجلس ولید » « امّ حبیبه » « خطبه حضرت زینب در مجلی یزید » از جمله آثار وی بوده و کمتر کسی پیدا کرد که آثاری از وی را گوش نداده باشد.

حاج صدیف بیشتر در کشورهای قفقاز و آسیای میانه و روسیه به مداحی می پردازد که به عنوان مثال وی محرم 86 را در روسیه برای ترکان آذربایجانی آن کشور مداحی کرد.

 برگزاری مراسم نکوداشت حاج صدیف 29 مهرماه در مشگین‌شهر

حجت‌الاسلام مهدی ستوده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل روز گذشته، گفت: طبق تمهیدات انجام شده مراسم تجلیل از حاج صدیف خان‌محمدی با مشارکت کانون‌ها و هیئت‌های مذهبی در تاریخ ۲۹ مهرماه در مصلی امام خمینی(ره) مشگین‌شهر به صورت ملی برگزار می‌شود.


وی با اشاره به اینکه کتاب «صدیف خان‌محمدی» در ۲۷۰ صفحه تنظیم شده که در مراسم تجلیل از این مداح عالی‌قدر رونمایی می‌شود، افزود: مراسم تجلیل مداح اهل بیت(ع) به صورت باشکوه و منظم برگزار خواهد شد که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام یافته و از این پس نیز برنامه‌های ما به همین منوال خواهد بود.

ستوده بیان کرد: مشگین‌شهر بعد از اردبیل دومین شهرستان متولی تجلیل از مرثیه خوانان و مداحان در استان است و نامگذاری یکی از خیابان‌ها، میادین و نصب تندیس خان محمدی بعد از تصویب شورای فرهنگ عمومی شهرستان محقق خواهد شد که نیازمند تدوین برنامه‌های لازم در این زمینه برای تحقق اهداف مورد نظر هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد