سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 78543
|
18:20 - 1397/07/26
نسخه چاپی

در سومین نشست نویسندگان ادبیات پایداری استان اردبیل مطرح شد؛

ادبیات پایداری ایران از جایگاه جهانی برخوردار است/ اقتباس هنری از آثار ادبیات پایداری فرهنگ سازی شود

ادبیات پایداری ایران از جایگاه جهانی برخوردار است/ اقتباس هنری از آثار ادبیات پایداری فرهنگ سازی شود
مدیر ادبیات پایداری حوزه هنری کشور در سومین نشست نویسندگان ادبیات پایداری اردبیل به جایگاه جهانی ایران در این حوزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه فیلم سازان کشور از آثار فاخر این حوزه اقتباس نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، سومین نشست ادبیات پایداری اردبیل با حضور جمعی از نویسندگان استانی با سخنرانی مرتضی سرهنگی مدیر ادبیات پایداری حوزه هنری کشور توسط حوزه هنری استان اردبیل با مشارکت بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سازمان بسیج هنرمندان و مرکز حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه حضرت عباس(ع) استان در سالن اجتماعات حوزه هنری اردبیل برگزار شد.

مدیر ادبیات پایداری حوزه هنری کشور در این نشست به بیان جایگاه ادبیات پایداری در کشورهای مختلف جهان پرداخت و با بیان اینکه امروز ایران اسلامی در این حوزه حرف های زیادی برای گفتن حتی در سطح جهان دارد، گفت: امروز آثار نویسندگان حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس به زبان مختلفی چون اردو، روسی و انگلیسی ترجمه شده است.

سرهنگی در ادامه سخنان خودضمن مقایسه ادبیات پایداری ایران با فرانسه گفت:ادبیات پایداری ایران ادبیاتی زنده است چونکه تنها ملت زنده است که می تواند از آرمان های خود دفاع کند.

این نویسنده سرشناس کشور در حوزه ادبیات پایداری به مفاهیم کتاب خاموشی دریا اشاره کرد و گفت: ادبیات جنگ، به ما نشان می دهد که ما چه کسی هستیم.

وی با بیان اینکه مصاحبه کننده در ادبیات پایداری از ارزش بالایی برخوردار است، گفت:این هنر مصاحبه گر است که می تواند سرنوشت یک اثر را تغییر دهد بطوریکه بعد از گذشت سال ها هنرمندان بتوانند از آثار فاخر این حوزه اقتباس کرده  و اثار هنری چون فیلم، تئاتر و نمایشنامه خلق کنند.

سرهنگی در ادامه سخنان خود اهمیت مطالعه شخصیت فرد مصاحبه شونده را متذکر شد و گفت: بعضی از مصاحبه ها ایجاب می کند که فرد مصاحبه کننده حتی 6 ماه روی فرد مصاحبه شوند مطالعه کند تا بتواند اثر فاخری تولید کند.

دوازده هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات پایداری تولید شده است

مدیر ادبیات پایداری حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود به تعداد آثار منشر شده در ادبیات پایداری اشاره کرد و گفت: از زمان راه اندازی این ادبیات در کشور تا کنون 12هزار عنوان کتاب تا کنون چاپ و منتشر شده است.

وی به خاطرت مردمی در این حوزه اشاره کرد و گفت: ادبیات ساده از خصوصیات خاطرات مرمی است و این ادبیات بر خلاف ظاهر ان سطحی نیست.

سرهنگی از مدیران استانی ادبیات پایداری خواست تا با نظارت بیشتر بر اثار نویسندگان حداقل یک اثر فاخر در استان خود تولید کنند تا در آینده نزیک شاهد تولید 30 اثر فاخر قابل اقتباس هنری در حوزه ادبیات پایداری در سطح کشور باشیم.

وی با بیان اینکه بیشتر آثار تولید شده در حوزه ادبیات پایداری خاطره محور است، گفت: مرجعیت ادبیات پایداری امروز در دستان خود بچه های جبهه و جنگ است و این مهمترین نقطه قوت حوزه ادبیات پایداری ایران است.

وی در پایان سخنان خود  با انتقاد از هنرمندان عرصه سینما و نمایش از آنان خواست تا نسبت به اثار فاخر ادبیات حوزه پایداری بخصوص دفاع مقدس توجه بیشتری کرده و با اقتباس از این آثار، فیلم ها و نمایش های خود را تولید کنند.

کارنامه ادبیات دفاع مقدس پربار است

ساسان ناطق از نویسندگان مطرح استان  اردبیل نیز  در این نشست به اهمیت نگارش اثار فاخر  پرداخت و گفت: متاسفانه برخی منتقدین حتی به خود زحمت مطالعه اثار این حوزه را به خود نداده و در جغرافیای خودی نیز ان را بررسی نمی کنند در حالیکه امروز بسیاری از آثار نویسندگان ادبیات پایداری کشور انتشار جهانی یافته و برخی از اثار نویسندگان ما عنوان کتاب سال در کشورهایی چون روسیه را به خود اختصاص داده اند.

وی از نویسندگان کشور خواست در حوزه ادبیات دفاع نیز ورود کرده و اثار قابل توجهی در این حوزه تولید کنند.

برگزاری کارگاه های تخصصی در حوزه نویسندگی و مصاحبه از جمله بخش های این نشست یک روزه در اردبیل بود.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد