سرویس: بیله سوار
کد خبر: 79234
|
10:40 - 1397/09/18
نسخه چاپی

امام جمعه بیله سوار:

فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی در برخی دانشگاه‌ها صفر است/ دانشجویان نسل اول انقلاب آرمانگرا بودند

فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی در برخی دانشگاه‌ها صفر است/ دانشجویان نسل اول انقلاب آرمانگرا بودند
تغییرات فضای اندیشه ای نسل جدید نسبت به دهه های اول انقلاب، اهمیت فعالیتهای دانشجویی در حوزه های سیاسی - اجتماعی، تاثیر انتقادات بی پروای دانشجویان را در گفتگوی تفصیلی سبلان‌ما با امام جمعه بیله سوار که استاد حوزه و دانشگاه است، بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، روز دانشجو بهانه ای بود تا در گفتگویی تفصیلی با حجت الاسلام اصغر جدایی استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه شهرستان بیله سوار به موضوعاتی از قبیل تغییرات فضای اندیشه ای نسل جدید نسبت به دهه های اول انقلاب، اهمیت فعالیت های دانشجویی در حوزه های سیاسی - اجتماعی، تاثیر انتقادات بی پروا و صریح دانشجویان نسبت به مسئولین و اوضاع این روزهای دانشجو و دانشگاه بپردازیم.

مشروح گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی خبرنگارسبلان‌ما، با امام جمعه شهرستان بیله سوار را در ادامه بخوانید.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/09/18/523.jpg

 سبلان‌ما:شما به عنوان مدرس دانشگاه و حوزه، فعالیت های دانشجویی را در حوزه های سیاسی - اجتماعی چگونه ارزیابی می کنید؟

جدایی:اولا ۱۶ آذر،روز دانشجو را خدمت تمام دانشجویان عزیز کشور تبریک عرض می کنم، به خاطر حضورم در بین دانشجوها دیده ام آنها با شور و نشاط خاصی که دارند در هرحوزه ای  که وارد بشوند ،قطعا شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در آن حوزه خواهیم شد.

اگر امروز در بعضی از حوزه های کشور مشکلاتی را می بینیم به این خاطر است که دانشجویان در آن حوزه ها خوب ورود نکرده اند؛ بنابراین با توجه به وجود بعضی مشکلات فرهنگی و اجتماعی فعالیت های دانشجویی را کافی برآورد نمی کنم؛می‌شود گفت در بعضی دانشگاه‌های شهرستان‎ها، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقریبا صفر است.

ما نمی‌توانیم‌ با شعار دادن و سرپوش گذاشتن روی واقعیت های تلخ کاری از پیش ببریم ، موقعی کارهایمان پیشرفت خواهد داشت و شاهد ترقی خواهیم بود که یک پاتولوژی و آسیب شناسی خوبی از کارهایمان داشته باشیم؛ باید عیب هایمان را قبول کرده سپس به دنبال درمان برآئیم، لذا فعالیت دانشجویان در حوزه های سیاسی اجتماعی متاسفانه خوب و یا حداقل کافی نیست هر چند بعضی از دانشگاه های تاپ و مادر ، مثل دانشگاه های تهران و مراکز استان ها فعالیت های خوبی هم دارند و عده ای از دانشجویان در همه حوزه ها فعالیت های خوبی دارند،لیکن در مجموع فعالیت ها کم است .

سبلان‌ما:فضای اندیشه ای دانشجویان نسل جدید، نسبت به دهه های اول انقلاب چه تغییراتی داشته است ؟

جدایی:فضای اندیشه ای دانشجویان نسل جدید نسبت دانشجویان دهه اول انقلاب تغییر ات زیادی کرده است، در همه جنبه ها ما شاهد تغییرات هستیم که در بعضی از جنبه ها تغییرات مثبت و در بعضی جنبه ها تغییرات منفی است؛دانشجویان نسل اول انقلاب بسیار آرمان گرا بودند و در این مسیر به شدت قدم بر می داشتند و به دنبال آرمان خواهی بودند متاسفانه امروزه نسبت به گذشته کمتر شاهد آرمان‎گرایی هستیم؛  گسترش فضای مجازی، کم شدن مطالعه و قدرت تجزیه و تحلیل ، کاهش مطالعه کتاب هایی که ما را به سمت اندیشه ورزی پیش می برد، ضربات سنگینی را به دانشجویان ما وارد کرده است و بایستی در این زمینه قدم های مهم و بزرگی برداشته شود .

به نظر نمی آید کسانی باشند که به دنبال حل چنین مشکلاتی باشند ، حتی انگار نگرانی هم در این حوزه ندارند، نوع کامنت هایی که در فضاهای مجازی مشاهده می کنیم ، نوع قضاوت هایی که می شود، نوعا قضاوت های منفی و غیر واقع بینانه، گاهی انسان را نگران می کند؛ متاسفانه نگاه ها سطحی  و عمق نگری کم‌تر شده است، هر چند ممکن است این حرف ها خوشایند خیلی از عزیزان نباشد، ولی بایستی واقعیت ها را قبول کرد تا بتوانیم حرکت کنیم‌.

http://sabalanema.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/09/18/450x298x149339_37dc1.jpg.pagespeed.ic_.tsUbK0larz.jpg

 سبلان‌ما:برای استعداد یابی دانشجویان در زمینه های تحصیلی آنها چه اقداماتی میتوان انجام داد؟

جدایی:بعضی از دانشجویانی که رتبه های خوبی آورده و در دانشگاه های بزرگ کشور مشغول تحصیل هستندفوق العاده نابغه و مبتکرند، اما در رابطه با استعداد یابی هنوز در جامعه ما نظام مدیریتی در مسیری قرار نگرفته که نخبه پرور باشد؛ رمز پیروزی و موفقیت هر کشور در این است که نخبه پروری را شاخص اول قرار بدهند.

مسئولین اگر بر اساس شایستگی و نخبگی به مسئولیت رسیده باشند، این مشکلاتی که در حوزه استعداد یابی داریم را دیگر نخواهیم داشت ، البته بحمد الله مراکز خاصی نظیر بنیاد نخبگان، خوارزمی و ... وجود دارد که استعداد یابی می کنند و دانشجویان مستعد باید بدون تعارف خودشان را معرفی کرده و فعالیت های خودشان را ارائه بدهند؛ ضمنا در هر دانشگاهی افرادی از اساتید و روسای دانشگاه باشند که استعداد ها را شناسایی کنند،منتهی علاوه بر استعداد یابی ، باید برنامه ای هم داشته باشیم که از این استعدادها و ظرفیت ها در پست های مختلف مدیریتی و غیر مدیریتی حداکثر استفاده را ببریم .

سبلان‌ما:وجود فضای شاد و پویا در دانشگاه را چه مقدار با اهمیت می دانید؟

جدایی:این یک اصل مسلم است که امکان ندارد در دانشگاهی که فضای شاد و پویا وجود ندارد، بتوانیم موفق شویم؛ هر دانشگاهی باید فضای شاد و پویای علمی را ایجاد کند ، مسئولین دانشگاه های ما باید این توانمندی را داشته باشند که در برنامه هایی که دارند و در برنامه ریزی هایی که می کنند، بر اساس محور شادی، پویایی نشاط و امید باشد .

اساتید دانشگاه های ما باید در روش های تدریس خود یک مقدار تجدید نظر داشته و فضای شادی را ایجاد کنند ،چرا که دانشجویان جوان هستند و نیازمند شادی، پویایی و خلاقیت  و در فعالیت های فرهنگی دائما به این مسئله نیاز داریم .

 

http://sabalanema.ir/sites/default/files/styles/large/public/fullimages/1397/09/18/14.jpg

 

 سبلان‌ما:جامعه دانشجویی ودانشگاهیان،گاهی انتقادات بی پروا و صریحی نسبت به مسئولین انجام می دهند، چه دیدگاهی نسبت به این موضوع دارید؟

جدایی:به نظر بنده انتقاد کردن هیچ ایرادی ندارد و مسئولین بایستی ظرفیتشان بالا باشد، مسئولین باید در نظر بگیرند که وقتی مسئول می شوند باید آستانه تحمل شان بالا باشد و کسی که آستانه تحملش پائین است اصلا مسئولیت قبول نکند،البته دانشجویان نیز باید جانب ادب را در انتقادهای خودشان در نظر بگیرند ،هر چند نفس انتقاد خلاف ادب نیست .

سبلان‌ما:آیا آرام بودن دانشگاه و بی تفاوت بودن دانشجویان ،نسبت به مسائل روز را به صلاح اوضاع سیاسی کشور می‌دانید و همچنین تاثیر تریبون های آزاد برای دانشجویان در فضای سیاسی و فرهنگی کشور چه میزان می تواند موثر باشد؟

جدایی:دانشگاهی که نسبت به مسائل روز بی تفاوت باشد، سبب می شود جامعه، جامعه  مرده ای باشد، جامعه شاد و پویا خواهد بود که دانشجویان آن،نسبت به مسائل روز بی تفاوت نبوده و تجزیه و تحلیل داشته باشند و آنها را کالبد شکافی کنند.

تریبون‌های آزاد برای دانشجویان واقعا امر لازمی است؛ متاسفانه هنوز به این مقدار از رشد سیاسی نرسیده ایم که بحث های تریبون های آزاد را بتوانیم به درستی مدیریت کنیم؛ تریبون های آزاد در دانشگاه ها یا برگزار نمی شود یا وقتی هم برگزار می شود گاها به چالش های بزرگی کشیده می شود ،فلذاست که آستانه تحمل طیف های مختلف دانشجویی باید بالا باشد .

باید تحمل مخالف را در وجودمان تقویت کنیم‌، خیلی ها اصلا توان شنیدن حرف های مخالف را ندارند که این اصلا روحیه خوبی نیست،بایستی حرف های مخالف را براحتی بتوانیم بشنویم و با آرامش پاسخ بدهیم.

تریبون های آزاد در شناخت واقعیت های جامعه و شناخت انسان ها می تواند بسیار موثر باشد .

 سبلان‌ما:اثرات ایجاد فضای نشاط سیاسی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

جدایی:مقام معظم رهبری در رابطه با سیاسی بودن دانشگاه ها نکات بسیار ارزشمندی بیان فرموده اند که با جستجو در فضاهای مجازی می‌توان به آنها دست یافت ، حضرت آقا خیلی عنایت دارند به این که در دانشگاه های ما فضای نشاط سیاسی بایستی باشد؛ از این حیث دانشگاه های ما نباید جناحی باشند و در تور جناح های مختلف بیفتند، و نباید با تعصب برخورد کنند، دانشگاه های ما باید بدانند که متعصب بودن یکی از ریشه های جاهلیت است.

یک وقتی قوم گرایی داشتیم و الان حزب گرایی داریم، این ها درست نیست؛ بعضی ها که متعلق به یک حزبی می شوند ، اشتباهات بزرگ حزب خودشان را نمی خواهند قبول کنند، اما در نشاط سیاسی، اظهار نظر لازم است، شنیدن نظرات مخالف بد نیست ، هر کسی اندیشه ای دارد و همین تلاقی اندیشه ها موجب رشد و شکوفایی انسان می شود .

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد